Sova i BOV

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Sova i BOV

Inlägg av Camo »

xsive skrev: 29 maj 2019 09:10 Har idag en setup baserad på att om möjligt dra med en mindre husvagn om jag skall lämna hemmet.
Den kan ju lasta skapligt mycket (Om man bortser från regler om lastvikt och dyligt)

Men... Känns som en återvändsgränd
Känns inte så troligt att kunna få med en husvagn bakom normal personbil så är på väg bort från idén.
Vad skall man så ha istället? Vill ha en setup så att jag någorlunda bekvämt skall kunna övernatta i fordon med ev släp
även under vinterförhållande. Jämför med alternativet tält så kraven är inte jättehöga.

Skulle naturligtvis gärna villa ha en superduper offroad med boendemodul men kommer dra iväg orimligt i kost.
(Ja jag läser och lockas av Bastards planer på overland-släp osv :oops: )
Blir istället ytterligare projekt modell campingbuss baserat på van/skåpbil.
Target kunna lasta min 600kg och ha möjlighet för att två personer skall kunna sova på rimligt sätt. (Antingen i två våningar eller dubbelsäng)
Troligen ingen offroad version men inte uteslutet. Har några objekt jag funderar på. Kompakt är ledordet här.
Kommer bli ombyggnad till den spec jag önskar. Inte avsett som dagligt fordon så frithetsgrad att bygga hur jag vill.
Oavsett så blir det betydligt bättre framkomlighet jämfört med personbil plus mindre husvagn.
Rätt tid på året sälja av husvagnen för en billig peng i vilket fall som helst.
Jag är inte så säker att din grund ide är helt fel.Vad är det som säger att det inte skulle gå att dra husvagnen precis som vanligt? Alltså enligt din ursprungliga plan.Du tänker dig en vanlig personbil,och kan du köra med en vanlig personbil borde du också utan större bekymmer kunna dra en liten husvagn också.Med en rejälare 4x4 dragare drar ju en liten husvagn över stock och sten hur lätt som helst.
En ide vore ju att förstärka underredet med en hasplåt och även däcken på vagnen för att inte skador ska uppstå om det sticker upp saker.
Ett par punkteringssäkra däck på vagnen skulle ju göra väldigt mycket.Kanske förstärka draget överlag om det är klent så att det håller att vålda med.
Dessutom om man har med sig extra allt kan man ju lasta detta på golvet i lådor så hjälper ju detta till med tyngdpunkten och gör vagnen stabilare.
Min åsikt är att iden är bra och det borde faktiskt gå bra att genomföra utan större problem.
Nog går det att sova i bilar osv,men inte är det alls på samma sätt som i en vagn,dessutom har man ju matlagning,hygien och att fler än en kan sova och visstas i en vagn.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sova i BOV

Inlägg av bastard »

https://www.blocket.se/vasternorrland/V ... 8.htm?aw=1

bra grund att bygga en husbil på
byt motor med till en vettig diesel så är det helt ok
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Sova i BOV

Inlägg av Camo »

Ja men det blir mycket jobb och ganska dyrt.Dessutom blir den ganska långsam och brölig om man ska åka en längre sträcka.
Men framkomligheten är suverän :D
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Sova i BOV

Inlägg av bastard »

den tar sig fram bra, så länge man har utrymme för en sådan, i svensk skog är utrymmen begränsade så en mindre sak är trevligare där

till ursprungsfrågan

om man vill ha något som håller lite mer än en husvagn, ha lite mera markfrigång så hadde jag nog ändå byggt en egen overlandkärra

att ha en ren kärra som man kan ställa på en modul på vore bra, gör man modulen rätt, med ram i rostfritt så tål den att ha tyngd på taket
gör man den lagom stor så kan man sova inne i den, sitta i den
man kan ha värme, och ett förtält så man kan ha ett normalt liv i förtältet, men sova inne i om det behövs
matlagning kan man gör man i bakändan, så man kan göra det inne i eller ståendes utanför
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Sova i BOV

Inlägg av Abbe »

Jag tycker det låter lite konstigt att du inte skulle få plats att sova pga utrustningen. Det rör sig väl om att ta sig till BOL, där det mesta borde finnas. Det finns väl också alltid en risk att man måste överge BOV:en.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Sova i BOV

Inlägg av EN brun böna »

Det här kanske är ett alternativ? Taktält https://www.blocket.se/gavleborg/Jeep_g ... m?ca=5&w=1
Skriv svar

Återgå till "Fordon"