då jag funderar lite på vad och hur jag ska ha det så drar jag igång denna tråden med
i min projekttråd så kommer jag ta det som är specifikt för min egen
men det är flera som funderar på konceptet så då tar vi det i denna tråden
grovt sett kan man säga att en overlandingkärra är något man har med sig bakom en offroadbil för att göra det smidigare vid en längre tur bortanför bebyggelsen
ofta är det en mindre släpvagn som man har lastad med bra att ha saker, ibland kan den ha tält på taket, eller man kan sova i den
matlafningsmöjligheter, extra bränsle och vatten och allt annat som kan behövas för en längre resa utan att komma i kontakt med civilisationen
vad bör en sådan kärra vara för något enligt er?
overlanding kärra generellt
overlanding kärra generellt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: overlanding kärra generellt
Medar, som på en vedvagn för traktor, eller hasplåtar under så att den inte fastnar i stubbar och ris. Då måste den inte ha jättemarkfrigång heller.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: overlanding kärra generellt
Om man vill betala istället för att bygga finns det en fin kärra på blocket nu https://www.blocket.se/jonkoping/Safari ... 864576.htm
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: overlanding kärra generellt
Som allmän information:de där kärrorna gjordes för att dra med traktor volvo bm 600.
Re: overlanding kärra generellt
och ganska otympliga överlag
vad borde man ha i en overlandingkärra som passar oss i forumets inriktning?
funderar lite på det
och försöker spalta upp det
sova varmt och kanske lite skyddat
kunna laga mat
ha mat kyld är en trevlig sak
tvättmöjligheter, vatten och gärna varmt vatten
och att få plats med allt som kan behövas, en tyngre saker, extra bränsle, vatten, reservhjul. mat
själva kärran bör vara stabil, gärna samma spårvidd som dragfordonet, helst samma hjul, lite smalare än dragfordonet och inte för stor, det bakre överhänget ska vara så högt som möjligt
man bör kunna avänga rimligt mycket innan det tar emot mot dragfordonet
draget börr vara så högt som möjligt även på dragfordonet
hellre bladfjädrar än torrisionsfjädring
vad borde man ha i en overlandingkärra som passar oss i forumets inriktning?
funderar lite på det
och försöker spalta upp det
sova varmt och kanske lite skyddat
kunna laga mat
ha mat kyld är en trevlig sak
tvättmöjligheter, vatten och gärna varmt vatten
och att få plats med allt som kan behövas, en tyngre saker, extra bränsle, vatten, reservhjul. mat
själva kärran bör vara stabil, gärna samma spårvidd som dragfordonet, helst samma hjul, lite smalare än dragfordonet och inte för stor, det bakre överhänget ska vara så högt som möjligt
man bör kunna avänga rimligt mycket innan det tar emot mot dragfordonet
draget börr vara så högt som möjligt även på dragfordonet
hellre bladfjädrar än torrisionsfjädring
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: overlanding kärra generellt
Min tanke, är att göra det enkelt för mig. Jag följer KISS -regeln slaviskt. Jag har ingen terränggående 4x4 -bil utan en mellanstor kombi. Den är också min tänkta BOV. Släpkärran ska matcha i vikt och storlek. Rätt packat så får man in ganska mycket nödvändigt i en kombi så jag tänker att det behöver inte vara någon stor kärra eller rättare sagt det är inte möjligt med en större, då bilen skall orka dra den. Hur mycket och vad behöver man ta med sig vid en Bug Out med bil? Vad ska man packa i bilen och vad skall packas i kärran? Jag har inte kommit så mycket längre i mina funderingar ännu. Min plan är den minsta Easyline -kärran (maxlast på 400 kg) med Jaxakåpa, eller en hemmasnickrad Bug Out-anpassad kåpa. Det finns dessutom löstagbara förhöjningslämmar till den om det skulle behövas. Framför och bakom stänkskärmarna skall någon form av "hyllor" med spännremmar monteras för att bära 4 st 20 lit. bränsledunkar. Eventuellt även en 5:e på framsidan av vagnen. Jag vill inte ha dunkar inne i kärran eller bilen. Jag tror inte dessa blir godkända i en besiktning, så de skall kunna monteras vid en BO. Jag har ingen plan att kunna sova i den eller liknande.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Re: overlanding kärra generellt
Charlie** skrev: ↑01 jun 2019 22:58 Min tanke, är att göra det enkelt för mig. Jag följer KISS -regeln slaviskt. Jag har ingen terränggående 4x4 -bil utan en mellanstor kombi. Den är också min tänkta BOV. Släpkärran ska matcha i vikt och storlek. Rätt packat så får man in ganska mycket nödvändigt i en kombi så jag tänker att det behöver inte vara någon stor kärra eller rättare sagt det är inte möjligt med en större, då bilen skall orka dra den. Hur mycket och vad behöver man ta med sig vid en Bug Out med bil? Vad ska man packa i bilen och vad skall packas i kärran? Jag har inte kommit så mycket längre i mina funderingar ännu. Min plan är den minsta Easyline -kärran (maxlast på 400 kg) med Jaxakåpa, eller en hemmasnickrad Bug Out-anpassad kåpa. Det finns dessutom löstagbara förhöjningslämmar till den om det skulle behövas. Framför och bakom stänkskärmarna skall någon form av "hyllor" med spännremmar monteras för att bära 4 st 20 lit. bränsledunkar. Eventuellt även en 5:e på framsidan av vagnen. Jag vill inte ha dunkar inne i kärran eller bilen. Jag tror inte dessa blir godkända i en besiktning, så de skall kunna monteras vid en BO. Jag har ingen plan att kunna sova i den eller liknande.
Visst får man plats med en del i en modern familjekombi men påverkar väghållningen med mycket last om man inte har tex luftfjärdring.
Nästan alla moderna familjekombi är ju framhjulsdrivna. Funkar skapligt på fin asfalsväg men med snömodd eller lerig skogsväg blir det snabbt problem både med fäste för drivhjulen och även risk att framhjulen planar och bilen inte går styra.
Ingen mening med att offroad modda ett släp typ overlanding om man drar men normal personbil så den alltid kommer begränsa. Snarare blir det sämre eftersom rullmotstånd ökar med större hjul. Med mindre släp - Tänk på att lasta allt tungt i släpet eftersom viktfördelningen blir ännu sämre då du lägger till ytterligare 50-60kg punktlast allra längst bak på bilens dragkrok.
I started out with nothing, and still have most of it left
Re: overlanding kärra generellt
Jag tycker att idén är intressant och jag skulle definitivt vilja ha en vagn som är isolerad så att man klarar av att sova i den på vintern men som även funkar att ha last och på. Som är flexibel nog att klara flera olika situationer.
//Tank
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Re: overlanding kärra generellt
Ja, den typen av väglag är ju själva sinnebilden för de väglag som är vanligt i min del av världen. Har dragit en större kärra med skotern på ett snömoddig väglag ca: 24 mil från och tillbaka till min BOL. Det gick i alla fall ...det gick också en hel del soppa, mer än dubbla förbrukningen! En BO under vintertid är i det närmaste omöjlig om inte snöröjningen fungerar, vilket den inte kommer att göra under en SHTF-situation.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Re: overlanding kärra generellt
nja, att få med sig massa saker är däremot jobbigt om man inte ex har en bandvagn 206
har man en vanlig bil kan man ha en vanlig kärra och anpassa den så den funkar så man själv vill ha den
en overlandingkärra brukar var mindre och ha högre markfrigång och större hjul, så den klarar, säg en skogsbilväg utan bekymmer och klaraar att köras över lite dikten dålig terräng o.s.v
funderar på hur man ska ha det för bra funktion, ex att bakändan ska vara så hög som möjligt, och tåligare än en veckad plåtbit
har man en vanlig bil kan man ha en vanlig kärra och anpassa den så den funkar så man själv vill ha den
en overlandingkärra brukar var mindre och ha högre markfrigång och större hjul, så den klarar, säg en skogsbilväg utan bekymmer och klaraar att köras över lite dikten dålig terräng o.s.v
funderar på hur man ska ha det för bra funktion, ex att bakändan ska vara så hög som möjligt, och tåligare än en veckad plåtbit
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå