Det är skillnad på att agera mot vägpirater/bilkapare och agera vid olyckor. I trafiken är skillnaden mellan rätt och fel glasklar.
Att tanka bilen kvällar och nätter är nog den situation där risken för bilkapning är som störst, om man utgår från svenska förhållanden. Därför så har jag som rutin att alltid tanka dagtid. Jag kör aldrig längre än att jag har halvtank och då har jag soppa nog för att klara av att göra akuta ärenden/bugga ut, även mitt i natten utan att behöva stanna vid en mack och tanka. Jag har dessutom alltid reservdunken med 10 liter i bilen. Bilkapningar av detta slaget är vanligare under vårsommar och höst.
Att råka ut för bilinbrott/rån/bilkapning vid andra situationer är inte vanligt men sker ibland på parkeringsplatserna vid och kring större köpcentra. Dessa är däremot inte lika årstidsstyrda. Det är inte ovanligt att detta inträffar under just under julhandeln t ex. men däremot så sker det efter mörkrets inbrott, något som sker tidigare under senhöst och vinter. Planera därför om möjligt, att storhandla under dygnets ljusa timmar. När du låser bilen, dubbelkolla då att bilen verkligen är låst. Det händer att rövarna använder elektronisk störutrustning för att blockera din bils fjärrstyrda centrallås för att komma in i bilen. När du tänker parkera, kolla omgivningen, andra bilar, andra personer, deras förehavanden och uppträdande. Känner du dig själv iakttagen? Känns något inte riktigt bra? osv osv ...ta ett extravarv runt parkeringen och kolla efter en parkeringsplats som är nära och/eller synlig från entréerna.
Vägpirater är ett fenomen som brukar dyka upp under sommaren, semestertiderna och kring semestermålen. Sydvästra delen av landet brukar vara ett frekvent besökt område för dessa rövarband. Polisen brukar oftast gå ut med varningar om det uppkommer upprepande och organiserad piratverksamhet inom specifika områden och därför så brukar dessa rövarband inte bli kvar länge inom samma område.
Man skall aldrig stanna efter vägrenarna eller på rastplatserna (där vägpirater brukar hålla till och bo) inom de frekvent rövardrabbade områdena, enligt polisen!
https://polisen.se/utsatt-for-brott/sky ... agpirater/
Tänk på att det är en enormt stor skillnad mellan en riktig trafikolycka och en bil som av någon anledning stannat med påslagna varningsljus vid vägrenen! ...en vägpirat kör inte ner sin bil i diket med en trippelvolt.
Scenario 1
Tänk dig själv om du får motorhaveri/bensinstopp. Du försöker då köra åt sidan. Sätter på varningsljusen, plockar fram varningstriangeln och reser den ett 50-tal meter bakom bilen samt slänger ut någon varningspuck. Därefter går du tillbaka till bilen tar fram din mobil och ringer partner/kompis/vägassistans.
ALLA har mobil idag och kallar på hjälp den vägen!!! Det är ovanligt, ytterst ovanligt, så ovanligt, att om någon inte har en mobil idag så är detta är en varningssignal, om att något inte är som det ska.
Du har alltid en fungerande mobil med dig! Nu kan oturen vara framme om din mobil är urladdad eller att du inte har täckning. En bil saktar in och du vinkar lite försynt att du behöver hjälp. Kräver du att den personen kliver ur bilen och lämnar dörren öppen för att hjälpa dig??? Nej naturligtvis inte. Du bockar dig ner, söker ögonkontakt med personen i bilen och berättar att du fått motorstopp och att du saknar fungerande mobil/mobiltäckning. Finns där ingen mobiltäckning kan heller ingen annan hjälpa dig på plats utan måste då åka en bit för att påkalla hjälp, medan du stannar kvar vid din bil.
Nu vänder vi på steken. Om du skulle se någon som står vid vägrenen och vinkar efter hjälp, så ska du inte inte stanna och kliva ur. Du saktar ned i god tid för att varna och vänta in eventuell bakomvarande bil. Vevar ned sidorutan, kör sakta förbi personen, söker ögonkontakt och frågar om hen behöver hjälp;
-Hej, har det hänt något, behöver du hjälp?
-Eh , allså, ja' fatta'ante, bilen ba' la' av å min mobil funka'nte!?
Då svarar du;
-OK, jag fixar det. Jag ringer efter hjälp! varpå du kör fram 150 -200 m för att inte hindra bakomvarande trafik, tar fram din mobil och ringer efter hjälp, alltjämt med dörren låst, motorn på och koll runt om och koll i backspeglarna. När du har kallat på hjälp, så fortsätter du din resa.
Detta förfarande gör dig INTE till en rasistisk "Dödsknarkarnazist" Detta förfarande gör dig till en ansvarsfull medborgare/säkerhetsmedveten prepper.
Scenario 2
Skulle du upptäcka en "riktig" olycka framför dig, så ser du det på att en bil ligger kraschad på, eller vid sidan om vägbanan, i diket eller inne i skogen, ev rök ligger i luften. Vägbanan framför dig är skräpig med glas, plast och metalldelar spridda. Asfalten kan också vara skadad. Du saktar in, för att varna och invänta bakomvarande fordon, kör sakta förbi olycksplatsen, försöker notera så mycket som möjligt.
Du skall under inga omständigheter stanna i anslutning till olycksplatsen! Du hindrar i så fall att ambulans och räddningstjänstens fordon att komma fram och du hindrar då deras arbete. Du stannar efter ca 150 -200 m. Tar fram mobilen ringer 112. Inväntar att annat fordon stannar. Då kliver du ur bilen, låser dörren. Går mot olycksplatsen alltjämt talandes med larmcentralens operatör och berättar vad du ser.
Har du barn i bilen, stannar du i bilen och lämnar inte dessa ensamma. Risken är att de då springer ut efter dig, ut i trafiken och då utsätts för en överhängande fara. Vid olycksplatsen fortsätter du att prata med operatören. Du berättar vad du ser, hur många skadade du ser osv. Du skall dessutom se till att ingen annan stannar vi olycksplatsen och på så sätt hindrar räddningsfordonen. Led arbetet på plats, ge första hjälpen, invänta blåljuspersonal. Då dessa kommer berättar du samma sak som du berättat för larmcentralens operatör och för att inte vara i vägen, lämnar platsen omgående.
Det jag berskrivit i ovanstående 2 scenarier är det det enda korrekta agerandet. Man leker inte hjälte, spelar inte He-man eller Wonderwoman, man spelar inte Allan. Det är så alla myndigheter, all räddningspersonal, ambulanspersonal och polis, vill att du skall agera i sådana situationer, oavsett om det är i Sverige; Norge, USA, Uruguay, Tanzania, Kina eller Albanien