Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2813
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 12 jul 2019 02:53 Shit pomftitt, Blondie!!! :shock: Får jag gå en kurs hos dig? Jag som tyckte jag höll en hyfsad hög nivå av "situational awernes" när jag är ute och kör om nätterna!? 😂

-Dörrarna alltid låsta i stadstrafik på kvällarna.
-kör aldrig mer än till halv tank.
-Tankar alltid dagtid.
-Alltid reservdunk.
-Planerar min körsträcka och eventuella rastplatser, samt alternativa vägval.
-Stannar inte för någon om det inte är en polisbil.
Inga problem, men jag står inte för bil och bilslitaget. :lol: ;)
Här har du ett tips till.. Backa i väldigt hög fart. (beskrivet för vänsterstyrd bil, annars blir det tvärt om)
Släpp efter på bältet o sitt med höger utsida av låret på högra kanten av stolen, så vänster skinka lättat från sätet, lägg höger arm på passagerar stolens ryggstöd o håll med ett stadigt tag, Nu ska du titta bakåt och ditt huvud ska vara centrerat i bilen så du ser ut i mitten av bakrutan.. Vänster hand klockan 12 på ratten, nu när du backar så kommer du känna att du genast har bättre koll på hur du manövrerar när du svänger.. Bilen reagerar snabbare på rattutslag än framåtkörning, så detta får tränas på ute på en stor P-plats utan hinder i närheten. OBS vad du än gör, släpp aldrig, aldrig, aaaldrig rattens fattning som man kan göra när man kör framåt för att hjulen ska räta upp sig igen efter en sväng.. bilen kommer då göra en piruett i 7 av 10 gånger.

Jag växte upp i en rallyfamilj o jag hade min första bil när jag var 15.. eller om jag var 16 :hm: Så jag fick lära mig att köra bil o inte bara framföra en bil.. Vilket är en stor nackdel då allt är för slött i min värld. :oops: sedan har jag tränat på vissa av dessa sakerna efter att ha fått tips från en som varit säkerhets chaufför.

Det att vända med framhjulsdriven bil lärde jag mig en vinter när jag skulle backa upp för en backe o bilen vände på en femöring då jag glömt handbromsen i.. så det blev ju en sådan där.. ahaa, vad kuuul, nu ska vi testa mer.
Det med att spinna runt sin egna axel (B-stolpen typish) med fyrhjulsdriven bil har jag fått från Rallycross, då många gör så när de vunnit för att "stila lite" på mållinjen... så det blev att träna på med jeepen när det var glans-is ute och jag hade varit för lat att byta till vinterhjul för några vintrar sedan.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av Abbe »

Ursus skrev: 09 jul 2019 09:51
Skogsmusen skrev: 09 jul 2019 09:19
Ursus skrev: 09 jul 2019 09:18 Vid såväl mjuka som hårda hinder på vägen: Ramma.
Gäller detta även om hindret utger sig för att vara polis eller militär? Om det är en bil i diket och det ser ut att vara folk i nöd? Rammar du dem då med?
Ja och ja.

Det skall mycket till för att någon trovärdigt ska utge sig för att vara polis/militär. Korrekta uniformer, vägskyltar, fordon med militära regplåtar, ser svenska ut, osv. Om jag känner att något är fel vidtar jag åtgärder.

Folk i nöd skiter jag ärligt talat i. Risken är för stor att det är vägpirater. Tacka våra styrande politiker för denna erodering av tillit. Edit: annat än om det är minus 30 ute. Inga pirater är ute i sträng vinter. Och om de ser pursvenska ut är det ok.
Jag vågar påstå att de flesta som utger sig för att vara i svårigheter faktiskt har råkat ut för något.

I höstas körde jag nere på Balkan (som givetvis befolkas av icke-svenskar=tjuvar, smugglare, fattiga, zigenare, pack, fyllon, krigsförbrytare, lögnhalsar, flyktingar mfl). Sen kväll, enslig väg, bergigt landskap. En bil stod och blinkade och en man viftade med armarna. Öka gasen och bränna förbi? Jag saktade ner. Men var på min vakt. Stannade efter bilen, låsta dörrar och rutan lite nervevad. Killen kom fram och jag förstod att han kört på en sten som gjort hål på oljetanken. Skulle jag nu bli rånmördad här nere i Rövarland? Det var gott om sten som rasat ner från branterna. Jag hade sick-sackat lite tidigare. Tjejen stod bredvid och såg helt förkrossad ut. Mycket riktigt: en stor oljefält under bilen. De bodde i staden längre bort, men här i avkroken fanns det ingen mottagning för internet. Jag bogserade honom några kilometer, sedan gick det nerför och han hade fått kontakt med brorsan som nu var på väg.

Tänk det otänkbara: att du faktiskt råkar ut för något och behöver någons hjälp.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av Charlie** »

Det är skillnad på att agera mot vägpirater/bilkapare och agera vid olyckor. I trafiken är skillnaden mellan rätt och fel glasklar.

Att tanka bilen kvällar och nätter är nog den situation där risken för bilkapning är som störst, om man utgår från svenska förhållanden. Därför så har jag som rutin att alltid tanka dagtid. Jag kör aldrig längre än att jag har halvtank och då har jag soppa nog för att klara av att göra akuta ärenden/bugga ut, även mitt i natten utan att behöva stanna vid en mack och tanka. Jag har dessutom alltid reservdunken med 10 liter i bilen. Bilkapningar av detta slaget är vanligare under vårsommar och höst.

Att råka ut för bilinbrott/rån/bilkapning vid andra situationer är inte vanligt men sker ibland på parkeringsplatserna vid och kring större köpcentra. Dessa är däremot inte lika årstidsstyrda. Det är inte ovanligt att detta inträffar under just under julhandeln t ex. men däremot så sker det efter mörkrets inbrott, något som sker tidigare under senhöst och vinter. Planera därför om möjligt, att storhandla under dygnets ljusa timmar. När du låser bilen, dubbelkolla då att bilen verkligen är låst. Det händer att rövarna använder elektronisk störutrustning för att blockera din bils fjärrstyrda centrallås för att komma in i bilen. När du tänker parkera, kolla omgivningen, andra bilar, andra personer, deras förehavanden och uppträdande. Känner du dig själv iakttagen? Känns något inte riktigt bra? osv osv ...ta ett extravarv runt parkeringen och kolla efter en parkeringsplats som är nära och/eller synlig från entréerna.

Vägpirater är ett fenomen som brukar dyka upp under sommaren, semestertiderna och kring semestermålen. Sydvästra delen av landet brukar vara ett frekvent besökt område för dessa rövarband. Polisen brukar oftast gå ut med varningar om det uppkommer upprepande och organiserad piratverksamhet inom specifika områden och därför så brukar dessa rövarband inte bli kvar länge inom samma område. Man skall aldrig stanna efter vägrenarna eller på rastplatserna (där vägpirater brukar hålla till och bo) inom de frekvent rövardrabbade områdena, enligt polisen!
https://polisen.se/utsatt-for-brott/sky ... agpirater/

Tänk på att det är en enormt stor skillnad mellan en riktig trafikolycka och en bil som av någon anledning stannat med påslagna varningsljus vid vägrenen! ...en vägpirat kör inte ner sin bil i diket med en trippelvolt.

Scenario 1
Tänk dig själv om du får motorhaveri/bensinstopp. Du försöker då köra åt sidan. Sätter på varningsljusen, plockar fram varningstriangeln och reser den ett 50-tal meter bakom bilen samt slänger ut någon varningspuck. Därefter går du tillbaka till bilen tar fram din mobil och ringer partner/kompis/vägassistans. ALLA har mobil idag och kallar på hjälp den vägen!!! Det är ovanligt, ytterst ovanligt, så ovanligt, att om någon inte har en mobil idag så är detta är en varningssignal, om att något inte är som det ska. Du har alltid en fungerande mobil med dig! Nu kan oturen vara framme om din mobil är urladdad eller att du inte har täckning. En bil saktar in och du vinkar lite försynt att du behöver hjälp. Kräver du att den personen kliver ur bilen och lämnar dörren öppen för att hjälpa dig??? Nej naturligtvis inte. Du bockar dig ner, söker ögonkontakt med personen i bilen och berättar att du fått motorstopp och att du saknar fungerande mobil/mobiltäckning. Finns där ingen mobiltäckning kan heller ingen annan hjälpa dig på plats utan måste då åka en bit för att påkalla hjälp, medan du stannar kvar vid din bil.

Nu vänder vi på steken. Om du skulle se någon som står vid vägrenen och vinkar efter hjälp, så ska du inte inte stanna och kliva ur. Du saktar ned i god tid för att varna och vänta in eventuell bakomvarande bil. Vevar ned sidorutan, kör sakta förbi personen, söker ögonkontakt och frågar om hen behöver hjälp;
-Hej, har det hänt något, behöver du hjälp?
-Eh , allså, ja' fatta'ante, bilen ba' la' av å min mobil funka'nte!?
Då svarar du;
-OK, jag fixar det. Jag ringer efter hjälp! varpå du kör fram 150 -200 m för att inte hindra bakomvarande trafik, tar fram din mobil och ringer efter hjälp, alltjämt med dörren låst, motorn på och koll runt om och koll i backspeglarna. När du har kallat på hjälp, så fortsätter du din resa. Detta förfarande gör dig INTE till en rasistisk "Dödsknarkarnazist" Detta förfarande gör dig till en ansvarsfull medborgare/säkerhetsmedveten prepper.

Scenario 2
Skulle du upptäcka en "riktig" olycka framför dig, så ser du det på att en bil ligger kraschad på, eller vid sidan om vägbanan, i diket eller inne i skogen, ev rök ligger i luften. Vägbanan framför dig är skräpig med glas, plast och metalldelar spridda. Asfalten kan också vara skadad. Du saktar in, för att varna och invänta bakomvarande fordon, kör sakta förbi olycksplatsen, försöker notera så mycket som möjligt. Du skall under inga omständigheter stanna i anslutning till olycksplatsen! Du hindrar i så fall att ambulans och räddningstjänstens fordon att komma fram och du hindrar då deras arbete. Du stannar efter ca 150 -200 m. Tar fram mobilen ringer 112. Inväntar att annat fordon stannar. Då kliver du ur bilen, låser dörren. Går mot olycksplatsen alltjämt talandes med larmcentralens operatör och berättar vad du ser. Har du barn i bilen, stannar du i bilen och lämnar inte dessa ensamma. Risken är att de då springer ut efter dig, ut i trafiken och då utsätts för en överhängande fara. Vid olycksplatsen fortsätter du att prata med operatören. Du berättar vad du ser, hur många skadade du ser osv. Du skall dessutom se till att ingen annan stannar vi olycksplatsen och på så sätt hindrar räddningsfordonen. Led arbetet på plats, ge första hjälpen, invänta blåljuspersonal. Då dessa kommer berättar du samma sak som du berättat för larmcentralens operatör och för att inte vara i vägen, lämnar platsen omgående.

Det jag berskrivit i ovanstående 2 scenarier är det det enda korrekta agerandet. Man leker inte hjälte, spelar inte He-man eller Wonderwoman, man spelar inte Allan. Det är så alla myndigheter, all räddningspersonal, ambulanspersonal och polis, vill att du skall agera i sådana situationer, oavsett om det är i Sverige; Norge, USA, Uruguay, Tanzania, Kina eller Albanien
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av Ursus »

Abbe skrev: 13 jul 2019 14:10 Jag vågar påstå att de flesta som utger sig för att vara i svårigheter faktiskt har råkat ut för något.

I höstas körde jag nere på Balkan (som givetvis befolkas av icke-svenskar=tjuvar, smugglare, fattiga, zigenare, pack, fyllon, krigsförbrytare, lögnhalsar, flyktingar mfl). Sen kväll, enslig väg, bergigt landskap. En bil stod och blinkade och en man viftade med armarna. Öka gasen och bränna förbi? Jag saktade ner. Men var på min vakt. Stannade efter bilen, låsta dörrar och rutan lite nervevad. Killen kom fram och jag förstod att han kört på en sten som gjort hål på oljetanken. Skulle jag nu bli rånmördad här nere i Rövarland? Det var gott om sten som rasat ner från branterna. Jag hade sick-sackat lite tidigare. Tjejen stod bredvid och såg helt förkrossad ut. Mycket riktigt: en stor oljefält under bilen. De bodde i staden längre bort, men här i avkroken fanns det ingen mottagning för internet. Jag bogserade honom några kilometer, sedan gick det nerför och han hade fått kontakt med brorsan som nu var på väg.

Tänk det otänkbara: att du faktiskt råkar ut för något och behöver någons hjälp.
Som Charlie skriver nedan: mobil. Alla normalt funtade människor i Sverige idag har en och går med näsan i den åtskilliga timmar per dag. Till och med häruppe i redneckland har du ett par pinnar på mottagningen så gott som var som helst utom möjligtvis i fjällens djupaste dalar.

Av den enkla anledningen stannar jag inte för någon. Behöver du hjälp? Ring en vän, släkting eller assistanskåren eller taxi eller 112. Det är ditt ansvar som resande på väg att vara beredd på sådana eventualiteter, och planera därefter med utrustning och mentalitet. Dim bil skall vara i skick, du skall ha reservdelar till allt som du kan byta själv (och kunna utföra grundläggande åtgärder såsom däckbyte själv), och framförallt i dessa uppkopplade tider skall din mobil vara laddad. Så svårt är det inte. Men klarar man inte av dessa enkla saker så kanske man behöver en hård läxa i livet?

Sedan kan man fabulera kring det. Skulle jag stanna vid en stor olycka där åtskilliga bilar ligger mosade i diket och det är kaos och döda kroppar överallt? Ja. Skulle jag hjälpa till om någon fått punka och är för dum för att begripa hur en domkraft fungerar? Nej. En ensam person som synbart drabbats av hjärtattack mitt i ingenstans? Nja, riskabel situation och även om det vore äkta så skulle förmodligen jag åka på feta fortkörningsböter när jag skjutsar till sjukan, mista körkortet, bli stämd av personen i fråga när han tillfrisknat för att jag inte körde snabbt nog, och bli omnämnd på flashback som årets idiot. För så går det till här i landet om man har otur.
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av Abbe »

Ursus skrev: 14 jul 2019 07:29
Abbe skrev: 13 jul 2019 14:10 Jag vågar påstå att de flesta som utger sig för att vara i svårigheter faktiskt har råkat ut för något.

I höstas körde jag nere på Balkan (som givetvis befolkas av icke-svenskar=tjuvar, smugglare, fattiga, zigenare, pack, fyllon, krigsförbrytare, lögnhalsar, flyktingar mfl). Sen kväll, enslig väg, bergigt landskap. En bil stod och blinkade och en man viftade med armarna. Öka gasen och bränna förbi? Jag saktade ner. Men var på min vakt. Stannade efter bilen, låsta dörrar och rutan lite nervevad. Killen kom fram och jag förstod att han kört på en sten som gjort hål på oljetanken. Skulle jag nu bli rånmördad här nere i Rövarland? Det var gott om sten som rasat ner från branterna. Jag hade sick-sackat lite tidigare. Tjejen stod bredvid och såg helt förkrossad ut. Mycket riktigt: en stor oljefält under bilen. De bodde i staden längre bort, men här i avkroken fanns det ingen mottagning för internet. Jag bogserade honom några kilometer, sedan gick det nerför och han hade fått kontakt med brorsan som nu var på väg.

Tänk det otänkbara: att du faktiskt råkar ut för något och behöver någons hjälp.
Som Charlie skriver nedan: mobil. Alla normalt funtade människor i Sverige idag har en och går med näsan i den åtskilliga timmar per dag. Till och med häruppe i redneckland har du ett par pinnar på mottagningen så gott som var som helst utom möjligtvis i fjällens djupaste dalar.

Av den enkla anledningen stannar jag inte för någon. Behöver du hjälp? Ring en vän, släkting eller assistanskåren eller taxi eller 112. Det är ditt ansvar som resande på väg att vara beredd på sådana eventualiteter, och planera därefter med utrustning och mentalitet. Dim bil skall vara i skick, du skall ha reservdelar till allt som du kan byta själv (och kunna utföra grundläggande åtgärder såsom däckbyte själv), och framförallt i dessa uppkopplade tider skall din mobil vara laddad. Så svårt är det inte. Men klarar man inte av dessa enkla saker så kanske man behöver en hård läxa i livet?

Sedan kan man fabulera kring det. Skulle jag stanna vid en stor olycka där åtskilliga bilar ligger mosade i diket och det är kaos och döda kroppar överallt? Ja. Skulle jag hjälpa till om någon fått punka och är för dum för att begripa hur en domkraft fungerar? Nej. En ensam person som synbart drabbats av hjärtattack mitt i ingenstans? Nja, riskabel situation och även om det vore äkta så skulle förmodligen jag åka på feta fortkörningsböter när jag skjutsar till sjukan, mista körkortet, bli stämd av personen i fråga när han tillfrisknat för att jag inte körde snabbt nog, och bli omnämnd på flashback som årets idiot. För så går det till här i landet om man har otur.
En prepper som blint litar på att mobilen ska fungera :D ?

En prepper som utesluter att han a) aldrig kan hamna i svårighet som b) han aldrig kan lösa själv? Du verkar mer vara en tangentbordspolitiker. Kan du inte ens förställa dig att du- eller någon annan- kan drabbas av en olycka där man inte kan klara sig utan direkt hjälp? Av någon anledning har du hamnat i diket, ligger fastklämd och/ eller avtuppad.

Killen jag hjälpte på Balkan ville promt betala. Glöm det. Nästa gång hjälper du mig sa jag och drog. Eller dig.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Ursus

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av Ursus »

Abbe skrev: 14 jul 2019 10:44
En prepper som blint litar på att mobilen ska fungera :D ?

En prepper som utesluter att han a) aldrig kan hamna i svårighet som b) han aldrig kan lösa själv? Du verkar mer vara en tangentbordspolitiker. Kan du inte ens förställa dig att du- eller någon annan- kan drabbas av en olycka där man inte kan klara sig utan direkt hjälp? Av någon anledning har du hamnat i diket, ligger fastklämd och/ eller avtuppad.

Killen jag hjälpte på Balkan ville promt betala. Glöm det. Nästa gång hjälper du mig sa jag och drog. Eller dig.
Halmdockor. Halmdockor överallt.

En prepper som blint litar på att mobilen ska fungera :D ?

Nej, en prepper som har en mobil men också kan skruva i bilar, göra upp eld i minus trettio om det är så, vet hur punkteringsflaskor fungerar, tar inte onödiga risker, med mera.

En prepper som utesluter att han a) aldrig kan hamna i svårighet som b) han aldrig kan lösa själv?

Håhå, jaja, nu börjas det.

Tvärtom. Jag förutsätter att jag alltid kommer att hamna i svårigheter och därför är såväl min bil, min väska och mitt huvud rustad med saker och kunskap som jag behöver för att klara mig själv i så stor utsträckning som möjligt. Det är vad jag gör med min tid helt enkelt. Det är en livsstil, inte en hobby. Det jag inte kan vill jag lära mig.
Och om jag hamnar i en riktigt svår situation så finns det företag, offentliga institutioner och nära och kära som kan hjälpa till och som har vad de kan som yrke. Hellre det än glada amatörer som bara råkar passera.

Kan du inte ens förställa dig att du- eller någon annan- kan drabbas av en olycka där man inte kan klara sig utan direkt hjälp? Av någon anledning har du hamnat i diket, ligger fastklämd och/ eller avtuppad.

Ja, men sett över en livstid är chansen i västvärlden idag ändå liten i jämförelse med risken att drabbas av exempelvis hjärtsvikt för att man är fet, ur form och snusar ett par dosor per dag, och är situationen så illa att man inte kan hjälpa sig själv lär kreti och pleti bara göra saken värre genom okunskap och klumpighet. Är jag fastklämd i en mosad bil med nacken bruten vill jag ha en brandman med klippverktyg och en ambulans därefter, inte en svennebanan med darriga knän som förtvivlat släpar ut en på gatan och försöker sig på ABC-förstahjälpen som de lärde sig i skolan för trettio år sedan. Se mina tidigare inlägg om min mentalitet här: Feta olyckor? Svåra minusgrader? Svenskar/fennoskandier? Då stannar jag mer än gärna om magkänslan är rätt, om inte annat för att hjälpa dem ringa efter hjälp.

Magkänslan är guide, är min kontenta. Några exempel som jag har kört förbi:

Svårt kraschad rykande bil och ingen förare utanför? Jag ringer 112, men de är redan informerade av andra som passerat eller stannat och brandkår är påväg. Jag kör vidare.
Svartmuskiga typer som lägger på ett falskt leende med motorhuven öppen? Fan heller.
Gråtande tjej knäar bredvid en av bilen avklippt döende renkalv? Inga problem, har en yxa i bakluckan alltid och kunde avliva renen, men hon ringer till polisen och anmäler det själv.
Skåpbil med utländsk regplåt på en P-plats och ingen varningstriangel; försöker stoppa bilar? I med Sport Mode och gasade på.
Oräkneliga punkteringar? Väx upp och fixa själv.
Bromsspår och därefter en bil i diket, samt en äldre finsk gentleman som vinkar om hjälp? Självfallet. Bogserlinan i bakluckan kom till användning för första gången.

Sedan är min tro fast att de flesta olyckor sker för att folk tar onödiga risker. Kör för fort på motorvägen, vill känna lite adrenalin i kurvorna med motorcykeln, får tävlingsnerver när polaren springer om en, tror sig vara oövervinnerliga gentemot en rasande fjälljokk. Vill du inte drabbas? Ta inte onödiga risker. Har fungerat för mig så här långt. Behöver inte betyda att man sitter i soffan resten av livet och har tråkigt, men att leka Jackass bara för att leder sällan till något gott. Jag är dock fatalistisk till en viss grad. Det som händer händer, och drabbas jag så drabbas jag. Men då har jag också gjort allt jag kan för att undvika det.

Ser inte vad problemet med denna mentalitet är?
Senast redigerad av Ursus den 14 jul 2019 19:57, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 14 jul 2019 13:54 Ser inte vad problemet med denna mentalitet är?
:up:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av Abbe »

Ursus skrev: 14 jul 2019 13:54
Abbe skrev: 14 jul 2019 10:44
En prepper som blint litar på att mobilen ska fungera :D ?

En prepper som utesluter att han a) aldrig kan hamna i svårighet som b) han aldrig kan lösa själv? Du verkar mer vara en tangentbordspolitiker. Kan du inte ens förställa dig att du- eller någon annan- kan drabbas av en olycka där man inte kan klara sig utan direkt hjälp? Av någon anledning har du hamnat i diket, ligger fastklämd och/ eller avtuppad.

Killen jag hjälpte på Balkan ville promt betala. Glöm det. Nästa gång hjälper du mig sa jag och drog. Eller dig.
Halmdockor. Halmdockor överallt.

En prepper som blint litar på att mobilen ska fungera :D ?

Nej, en prepper som har en mobil men också kan skruva i bilar, göra upp eld i minus trettio om det är så, vet hur punkteringsflaskor fungerar, tar inte onödiga risker, med mera.

En prepper som utesluter att han a) aldrig kan hamna i svårighet som b) han aldrig kan lösa själv?

Håhå, jaja, nu börjas det.

Tvärtom. Jag förutsätter att jag alltid kommer att hamna i svårigheter och därför är såväl min bil, min väska och mitt huvud rustad med saker och kunskap som jag behöver för att klara mig själv i så stor utsträckning som möjligt. Det är vad jag gör med min tid helt enkelt. Det är en livsstil, inte en hobby. Det jag inte kan vill jag lära mig.
Och om jag hamnar i en riktigt svår situation så finns det företag, offentliga institutioner och nära och kära som kan hjälpa till och som har vad de kan som yrke. Hellre det än glada amatörer som bara råkar passera.

Kan du inte ens förställa dig att du- eller någon annan- kan drabbas av en olycka där man inte kan klara sig utan direkt hjälp? Av någon anledning har du hamnat i diket, ligger fastklämd och/ eller avtuppad.

Ja, men sett över en livstid är chansen i västvärlden idag ändå liten i jämförelse med risken att drabbas av exempelvis hjärtsvikt för att man är fet, ur form och snusar ett par dosor per dag, och är situationen så illa att man inte kan hjälpa sig själv lär kreti och pleti bara göra saken värre genom okunskap och klumpighet. Är jag fastklämd i en mosad bil med nacken bruten vill jag ha en brandman med klippverktyg och en ambulans därefter, inte en svennebanan med darriga knän som förtvivlat släpar ut en på gatan och försöker sig på ABC-förstahjälpen som de lärde sig i skolan för trettio år sedan. Se mina tidigare inlägg om min mentalitet här: Feta olyckor? Svåra minusgrader? Svenskar/fennoskandier? Då stannar jag mer än gärna om magkänslan är rätt, om inte annat för att hjälpa dem ringa efter hjälp.

Magkänslan är guide, är min kontenta. Några exempel som jag har kört förbi:

Svårt kraschad rykande bil och ingen förare utanför? Jag ringer 112, men de är redan informerade av andra som passerat eller stannat och brandkår är påväg. Jag kör vidare.
Svartmuskiga typer som lägger på ett falskt leende med motorhuven öppen? Fan heller.
Gråtande tjej knäar bredvid en av bilen avklippt döende renkalv? Inga problem, har en yxa i bakluckan alltid och kunde avliva renen, men hon ringer till polisen och anmäler det själv.
Skåpbil med utländsk regplåt på en P-plats och ingen varningstriangel; försöker stoppa bilar? I med Sport Mode och gasade på.
Oräkneliga punkteringar? Väx upp och fixa själv.
Bromsspår och därefter en bil i diket, samt en äldre finsk gentleman som vinkar om hjälp? Självfallet. Bogserlinan i bakluckan kom till användning för första gången.

Sedan är min tro fast att de flesta olyckor sker för att folk tar onödiga risker. Kör för fort på motorvägen, vill känna lite adrenalin i kurvorna med motorcykeln, får tävlingsnerver när polaren springer om en, tror sig vara oövervinnerliga gentemot en rasande fjälljokk. Vill du inte drabbas? Ta inte onödiga risker. Har fungerat för mig så här långt. Behöver inte betyda att man sitter i soffan resten av livet och har tråkigt, men att leka Jackass bara för att leder sällan till något gott. Jag är dock fatalistisk till en viss grad. Det som händer händer, och drabbas jag så drabbas jag. Men då har jag också gjort allt jag kan för att undvika det.

Ser inte vad problemet med denna mentalitet är?
Jag svarade på detta: "Folk i nöd skiter jag ärligt talat i. Risken är för stor att det är vägpirater."
Men nu har du klargjort att du faktiskt kan stanna, bara du är säker på etniticet. Alltid något. Jag studsade till på detta kategoriska att aldrig tänka sig hjälpa till.

Jag kör väldigt mycket runt om i Europa sedan 20 år och har bara behövt stannat en gång (vilket jag redan har beskrivit). Ofta, väldigt ofta, står bilar längs vägarna. Och folk, som du skriver, grejar det. Verkar fixa bilen själva eller har ringt på hjälp. I väst är det mer en gul väst som står en bit från bilen och väntar, i öst ger sig folk själva i kast med bilen.

För övrig har vare sig jag, min familj, mina föräldrar, svärföräldrar, mor-och farföräldrar råkat ut för svårigheter på vägarna och behövt hjälp. Inte heller har några vänner berättat om det. Men det hindrar inte att kunna tänka sig hjälpa till. Men givetvis med en viss självbevarelsedrift. Jag reagerade på att du tycks mer finna en tillfredställelse att inte hjälp en människa, än att hjälpa en människa.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Ursus

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av Ursus »

Abbe skrev: 15 jul 2019 09:41Jag svarade på detta: "Folk i nöd skiter jag ärligt talat i. Risken är för stor att det är vägpirater."
Men nu har du klargjort att du faktiskt kan stanna, bara du är säker på etniticet. Alltid något. Jag studsade till på detta kategoriska att aldrig tänka sig hjälpa till.

Jag kör väldigt mycket runt om i Europa sedan 20 år och har bara behövt stannat en gång (vilket jag redan har beskrivit). Ofta, väldigt ofta, står bilar längs vägarna. Och folk, som du skriver, grejar det. Verkar fixa bilen själva eller har ringt på hjälp. I väst är det mer en gul väst som står en bit från bilen och väntar, i öst ger sig folk själva i kast med bilen.

För övrig har vare sig jag, min familj, mina föräldrar, svärföräldrar, mor-och farföräldrar råkat ut för svårigheter på vägarna och behövt hjälp. Inte heller har några vänner berättat om det. Men det hindrar inte att kunna tänka sig hjälpa till. Men givetvis med en viss självbevarelsedrift. Jag reagerade på att du tycks mer finna en tillfredställelse att inte hjälp en människa, än att hjälpa en människa.
Jag studsade till på detta kategoriska att aldrig tänka sig hjälpa till.

Ja, det var nog en lite för hård kategorisering (i affekt) av mig, skulle ha varit tydligare.
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Skydda sig från att bli bestulen på sin BOV?

Inlägg av Abbe »

Peace!
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Skriv svar

Återgå till "Fordon"