overlanding släp

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

overlanding släp

Inlägg av bastard »

plockar ihop material till en overlandingkärra till boven

släpkärra funnes, högbyggd , besiktigad för evigt, lagom storlek
ska börja renovera den och ha den klar om kanske ett år eller så

det ända jag verkligen kommer göra är att byta hjul så man har samma som på boven

sedan funderar jag på om man ska ha täckt kärra, plåt plast eller tyg
kanske låg täckt kärra så man kan ha tält ovanpå
den ska kunna annvändas för jakt med, den är hög nog för att kunna köra i terräng med :notme:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: overlanding släp

Inlägg av xsive »

Lite inspiration?

https://www.blocket.se/stockholm/Taltva ... ?ca=22&w=3

Inte såå impad av denna men principen är väl det du planerar kanske
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: overlanding släp

Inlägg av bastard »

den såg lite väl fjollig ut :notme:

har fått hem nya bladfjädrar, tog samma som till bov nr1

funderar hur man skulle kunna ordna drivning på axlen, inte mycket men så man kommer loss ur lerhålen

kollar på om man ska ha 235 eller 255 breda däck till den :notme:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: overlanding släp

Inlägg av Camo »

Jag tycker du ska ha så smala däck som möjligt,tex 175 eller max 185.Allt över det går bara tyngre att dra.Över 200 verkar väldigt onödigt.
Har du ett boggie så kan ju robsondrift vara ett alternativ.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: overlanding släp

Inlägg av Parabellum »

bastard skrev: 29 maj 2019 20:41 den såg lite väl fjollig ut :notme:

har fått hem nya bladfjädrar, tog samma som till bov nr1

funderar hur man skulle kunna ordna drivning på axlen, inte mycket men så man kommer loss ur lerhålen

kollar på om man ska ha 235 eller 255 breda däck till den :notme:
El hydrauliskt skulle kunna vara en idé. Några batterier på släpet kommer du säkert ha ändå och hydrauliken behöver inte bli så stor och tungt då nästa ingen olje volym behövs. :up:
Sladd buren fjärr via 13 poligt släpvagns kontakt. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: overlanding släp

Inlägg av bastard »

smala däck sjunker i leriga åkrar :lol:
men jag funderar fortfarande på vad jag ska ha, det går ju lätt att byta men kostar :oops:

drivning är en sak
mina funderingar är
att ta en hel bakaxel motsvarande boven, tungt dyrt men lätt att hantera driften, fördel att ha med sig reservbakaxel
att ha robson går med enkelaxel om man har hjul som funkar för det, men då måste drivhjulet vara fäst mot släpkärrans axel, funkar
eller gör man en ny axel och har lager från framvagn personbil och kan ha personbilddrivaxlar
ett allternativ vore att ha en spacerplatta med kuggkrans utanför och kunna få in ett kugghjul mot den, lite tight och öppen konstruktion

som drivning kan man fundera på
drivning via pto från växellåddan på boven, rent mekaniskt, fanns sådanna kärrar till volvovalparna
ha ett hydralagg kopplat på motorn eller på en pto
man kan ha en bensin eller dieselmotor med hydralagg , eller 12v elektriskt hydralagg
man kan sno några hjulmotorer från elbilar, men jobbig elektronik för drivning
eller drivaxlar direkt mot hjulen och var sin elmotor som man kan koppla ur rent mekaniskt

för tillfället känns inget riktigt funktionabelt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: overlanding släp

Inlägg av Camo »

Förvisso sjunker smala däck ner lättare än breda,men de går lättare i både lera och snö.Breda däck sjunker också ner i tex lera och då går de markant mycket tyngre.Min erfarenhet är att det är bättre med smala som kanske sjunker ner men som ialla fall går lätt.Det är sällan de sjunker ner mer än kanske 10-15cm och det är försumbart.
De drivna kärrorna till valpen blev ingen succe därför att de var för komplicerade att koppla till och från.
Har du en valp så är det väl dessutom tveksamt om du behöver någon drivning av kärran.
Detta gäller ju också generellt,det är ju bättre att lägga krutet på en riktig dragbil som pallar med lite last än att räkna med att trycka på med ett släp på en klen dragare.Det blir både tungt och fort väldigt komplicerat med drivning.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: overlanding släp

Inlägg av bastard »

har haft valp och var fundersam på dom släpen
dom hadde ju kraftöverföringen vid sidan om draget, ska det vara bra ska den vara som traktor strax ovanför

brett eller smalt är en fundersam sak, i snö så är smalt bra, och lättare med riktiga snökedjor

dragbilen är bra, men att kunna dra ett hyggligt lastat släp vart man vill vore bra
men som sagt, än har jag inte sett något riktigt bra sätt att ordna drivning på det, får fundera lite till
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Fordon"