bov´ns utrustning

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: bov´ns utrustning

Inlägg av FCR2 »

Mitt problem är att bagageutrymmet är väldigt litet pga CNG flaskorna. Bla ryms inget reservhjul.
Dock har jag tryckt in en del och kan alltid slänga in motorsåg och bärgningsutr när jag bedömer att det inte går utan. Som boende i Skåne är det begränsat med träd som kan trilla ner där jag kör.
Men ser det som troligt scenario att jag måste överge bilen och gå hem vilket som avspeglar sig i utrustningen.

Mobilladdare x3
Pannlampa kopia av HC60 18650
Kompass o kartor, + kartbok.
Säkringar
Eltejp
Buntband
Leatherman wingman
Tändstickor
Pappersnäsdukar
Skyddsväst x2
Batteristartpack
Startkablar
Däck på flaska
Original kompressor m däck på flaska.
Däckrepsats
Glödlampor h7
Lightsticks x2
Brandsläckare
Varningspuckar x2
Varningstriangel
Bogserlina elastisk x2
Vikbar spade
Förbandslåda m bla mylarsovsäck
Enkel ryggsäck
Pannlampa 3xAAA m rött ljus
Hantverkskniv
Munskydd/filter FFP3 x2
Fleecetröja
Täckjacka tunn
Goretex jacka m huva
Mössa
Arbetshandskar vinter x2
Montagehandskar skärskydd
Termobyxor
Regnbyxor
Underkläder
Strumpor yttre, inre.
Nödlivsmedel 125g, 575 kcal
Vattenflaska 1,5l m vatten
Överdragsstövlar
Skithuspapper
Stålflaska typ kleen kantin med följande
Tändstickor, tändare, tändstål, rakblad, Knappkompass, engångsponcho, hobby kniv, värmeljus, varmakoppen soppa, kaffe, vindskydd i tjock folie, ståltråd + mer som jag glömt.
Snökedjerna ligger troligen inte i bilen.

Detta ger mig en lagom mininivå.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: bov´ns utrustning

Inlägg av bastard »

kompletterar med biltemas buntbandssnökedjor, funkar ett kort tag i slemming terräng med sommardäcken
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10343
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: bov´ns utrustning

Inlägg av bastard »

ändrar mig till min 40 m dyneemalina som standard, behövs mer än vad man tror, lekte lite och 20m var nätt och jämt det funkade

ska nog köpa lite till
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: bov´ns utrustning

Inlägg av Abbe »

Tack för era listor!

Detta är måhända ingen riktig BOV, men jag kallar den så i vart fall för enkelhetens skull. Inget riktigt terrängfordon för att köra över bus och buss. Devisen är ”man tager vad man haver”, alltifrån fordonet till det jag plockat in från hem och f.d. BOL.

Familjebilen med sex säten är nu min allena, och jag bestämde mig till slut för att behålla den och göra om den till en slags husbil. Jag har haft en BOV i bakhuvudet, men det är lite hippiestuk på det hela. Idag är den till för att semestra under radarn. Hemma och ute i Europa. Jag har ingen nordsvensk vinter, vilket gör att jag har övernattat i den vintertid.
Visst, diesel, campinggas och vatten sätter gränser, men annars har jag nog mat för en månad och annat för bra mycket längre, om jag skulle bli stående någonstans. I värsta fall får jag packa en rygga och stövla vidare. I klädväg finns det mesta. Stort och smått när det gäller utrustning.

Mitt tänk är att ha så lite som möjligt stuvat i lådor. Det blir ett evigt plockande och flyttande. Allt finns också på datorn så att jag har koll på allt. Mycket lätt att glömma vad man har och var det är.

Rutorna är tonade, så det är inte mycket till insyn. Jag har spänt upp tvättlinor för gardiner (gammalt överkast) som jag lätt drar för när jag parkerar och insynen är då noll. Fram och bak hänger jag upp en filt. Ficklampor/ pannlampa i mörkret förstås, men lyktan med värmeljus funkar också bra. I taket finns stroppar. Tacksamt att hänga upp saker i, som kläder t.ex och annat när man pysslar där inne. Det är bra att ha så lite som möjligt på golv och säten.

Av de fyra passagerarstolarna har jag behållit två. Den fria ytan blir sovplats på kvällen med luftmadrass, sovsäck och ev. duntäcke. Dagtid ställs madrassen mot "väggen" och ytan frigörs. Sovgrejorna packas i en trunk som stuvas undan bak (och funkar som ”soffa” om man vill). Jag sover gott där. Lite som en koj på en båt.
De två kvarvarande sätena står vända mot varandra. Bekvämt för att läsa, sitta med datorn, se på en film, vila, om jag inte sträcker ut mig på golvet. Annars används det ena sätet som bord vid t.ex. matlagning och tvagning. På ryggstödet hänger fickor för bestick, tandborste mm. Det viktigaste man behöver dagligen inom räckhåll.

På bagagehyllan finns kuddar: kuddfodral fyllda med kläder, handdukar och skodon. Olika färger så att det är lätt att hitta rätt. De stuvas förstås lätt runt när man ska sova eller ha en bekvämare soffa (trunken med sovgrejor).

På förar-och passagerarsätena hänger västar som ska fyllas med BOB-och sjukvårdsmaterial. Medicin finns i handskfacket.
På passagerarsidan finns bl.a. en kylväska, kartor, vatten, ett par tom mindre ryggsäckar.

Bakom och under förarsätet finns bl.a. första hjälpen, silvertejp, yxa, såg, brandsläckaren, verktygssats, spolarvätska, motorolja, arbetshandskar, Vintertid: salt/ sand, skyffel. Under passagerarsätet finns bl.a. startkablar, däckskum, extra ljus, säkringar.

Annat i bilen är bl.a. : kompass, radio, batterier, moraknivar, campingkök, persedelvård, köksutrustning, toapapper, campingtoa, reservdäck.

Så ser det ut i stora drag.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: bov´ns utrustning

Inlägg av mopar340 »

Har letat efter den optimala ryck stroppen... har inte hittat så i dag så köpte jag en från biltema...får hoppas att den håller.
I övrigt har jag kompletterat med en usb laddningsbar 700 lumen ficklamapa i hanskfacket.
Skriv svar

Återgå till "Fordon"