tung attackcykel

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tung attackcykel

Inlägg av Charlie** »

reboot skrev: 29 jun 2020 21:02 2personer trampar och ev elmotor/bensinmotor/generator kan sitta på ena cykeln eller driva ett nedfällbart 5:e drivhjul bakom ”flaket”
Parallellstag Mellan styrena är ett måste, så dom blir kopplade.
En liten tanke slog mig här att bakom flaket bör det finnas ett fäste för cykelkärra. Elmotorer på båda cyklarna, så att fordonet rör sig i "stealth mode" Extrabatterier, litet tystgående elverk, grenkopplingar och snabbladdare till batterierna.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: tung attackcykel

Inlägg av reboot »

Ett snabbsvetsat exemplar som ger en idé om hur det kan se ut....fast är väl fel färg på den och flaket bak för litet.....

717C0C11-7C91-42BE-9FBA-62B6B5F165EF.jpeg
717C0C11-7C91-42BE-9FBA-62B6B5F165EF.jpeg (41.25 KiB) Visad 1817 gånger
Bra sökord för att samla exempel är ”side by side bicycle”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tung attackcykel

Inlägg av bastard »

något sådant tar för mig bort alla fördelar med cykel

att kunna köra själv, på stigar och smala ställen, att kunna bära sakerna över en bäck eller å

an bra robust cykel och sedan kunna hänga på en knallertmotor vore helt ok för min del
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tung attackcykel

Inlägg av Charlie** »

Jag ryckte att denna bild passade bra i denna tråd.
Bilagor
4D875412-2936-4FC6-9331-3B0367157BCE.jpeg
4D875412-2936-4FC6-9331-3B0367157BCE.jpeg (106.03 KiB) Visad 422 gånger
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10339
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: tung attackcykel

Inlägg av bastard »

:o :up: :up: :up: :up: :lol:

den skulle jag vilja ha i finrummet
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: tung attackcykel

Inlägg av Kråkfot »

Låter ju helkul. :up:

Jag hade nog letat efter en klassist mountainbike cykel som är lite mer rak i ramen och inte som de nya som är mer svängda...svårt att förklara. Tror det kallas för lågt insteg.

Jag hade behållt växelsystemet, men om du vill ha enkelhet hade jag gått på nån 7 eller 10 navväxel och haft en i reserv. Vet inte hur fort de slits idag vid mycket cykling då jag inte har någon i min ägo...än :mrgreen:

En erfarenhet jag har är att elcyklar sliter mycket på drivlinan. Ha redskap för extra kjedjor, växelnav osv.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: tung attackcykel

Inlägg av Kråkfot »

Charlie** skrev: 03 aug 2022 18:52 Jag ryckte att denna bild passade bra i denna tråd.
:up:
Har sett gevärshållare för styret till atv. Lite snabbare att komma åt geväret.

Saknar en redig hållare för storryggan till pakethållaren bara.
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: tung attackcykel

Inlägg av deadrabbit »

Lite tung att bära själv men en dressin tycker jag låter som en utmärkt attackcykel. Finns ganska många ställen man kan koppla på sig om man inte har en egen och vill hyra in sig eller hämta upp en hos de föreningar som har. Kan nog byggas eller modifieras hemma eller på plats av den händige finns även tandem.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: tung attackcykel

Inlägg av Charlie** »

deadrabbit skrev: 04 aug 2022 09:24 [...Lite tung att bära själv men en dressin tycker jag låter som en utmärkt attackcykel...]
Alltså att dressinen inte varit uppe i detta forum tidigare, är egentligen lite underligt? Järnvägar som flyktleder har ju påtalats tidigare och även diskussion om bilar ombyggda till rälsfordon, har ju dristats. Dressinen borde vara en utmärkt BOV om man har nära till ett järnvägsspår som går i den riktning man tänkt sig. Om man dessutom kan lasta elcykel + kärra på dressinen, så kan man ta sig fram ganska långt och relativt fort när vägarna är tillproppade.
Jag antar att en dressin är ganska tung och kan därför vara påfrestande att köra. Det kan ju därför vara bra om man har en partner "med på tåget" så att säga. En dubbeldressin borde vara en god idé!
Draisine-templin.jpg
Draisine-templin.jpg (114.81 KiB) Visad 323 gånger
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: tung attackcykel

Inlägg av Omnivore »

Sneglade över axeln på en video som maken tittade på igår kväll. Tänkte att den kunde vara kul för el- och batterinördar på forumet. Grabben har byggt liten husvagn som släp till sin cykel. Det var litet tungt i motlut så han byggde om cykeln till elcykel med batteripack och allt från scratch och toppade det hela med en liten solcell på taket till campern. Väldigt sött och batteriet höll för en helgtur på 2 x 45 km.
Mycket nöje :)
Bygge av campern
https://youtu.be/iOQyLYYTE8w
Ombygge av cykeln
https://youtu.be/6SL7l2tN3fw
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Fordon"