fordon för framtiden

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

fordon för framtiden

Inlägg av bastard »

funderade var jag skulle ta den här tråden

men, jag tar ett exempel och då i fordon

kunde varit i sandlådan eller överlevnadstänk men vi tar det här

jag kollar lite frammåt och ser bekymmer
dock är bekymren orsakade av politisk inkompetens eller ren dumhet, jaag vet inte riktigt vad, orsaken är i denna tråden oväsentligt

i en nära framtid så är det saannolikt att just fordon kommer drabbas , och det hårdare än vad fårken fattar
många politiska beslut riktar in sig på fossilbränslen, eller för elfordon
utan att fundera särskillt mycket på konsekvenserna

för min del, jag vill ha fordon så länge jag kan, sedan så får jag stanna på tomten, över eller under markytan..

men som det ser ut nu så kommer det bli stora svängningar i fordon, där politisk vill ha över folk till elbilar eller vad som helst förutom det normala av idag

jag är inte rik nog för att ha en ny tesla , och den kommer ändå inte passa mina behov
(peta in valfri överprissatt elbil om inte tesla passar)

för stadsbor i större städer kan man kanske leva utan bil, men dom kommer inte överleva utan att lastbilarna , traktorerna och resten av landetlevererar mat , förnödenheter, energi till dom, men det lär dom se så småningom..

på landet så är en bil inte en trevlig sak för söndagsturen, den är det du måste haa för att leva ett rimligt liv, för dom flesta i varjefall

funderar på hur man ska förbereda sig för en vardagsbil för dom närmsta 20 åren eller så

bilar nyare än ungefär 1995 är inte riktigt aatt tänka på att hålla vid liv, överkomplicerad elektronik som sällan gör någon glad

nya bilar kommer bli fundersamt med eus nya regler dom närmsta åren

gammal bil är ett allternativ, men kräver en del mek, vilket i och för sig kan vara billigare än på en lite ntyare bil

hur ser ni på detta?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: fordon för framtiden

Inlägg av xsive »

Finns ju även nya fordon med enklare konstruktion utan en massa onödigt tjafs. Tex UAZ Hunter. Dock fortfarande insprutning
Tyvärr tenderas dom straffas hårdare och hårdare i Bonus malus systemet eftersom avsaknad av senaste teknik ger
sämre bränsleförbrukning. (306 g CO2/km) Man kan ju inte rimligen betala +10 tusen i skatt per år för en 250tkr bil.

Försöks komma runt det med lastbilsreg osv men helt nya under Bonus Malus straffas.
Eller som UAZ gör installerar Biogas i nya bilar för att bli miljöbil (oavsett om det används eller ej) och 1400kr i skatt
https://www.blocket.se/horby/UAZ_Hunter ... ?ca=22&w=3
Kan man fixa sin egen Biogas?
I started out with nothing, and still have most of it left
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: fordon för framtiden

Inlägg av pelleprepper »

Känns som att du vill ersätta din nuvarande bil med en elbil som har likvärdiga egenskaper. Elbilshatare tar ju givetvis aldrig matpaus när dom kör till jobbet, jag menar har man 140mil till jobbet och en grävmaskin på släpet så måste man tanka på mindre än 5 minuter.
Skämt åsido men vi kommer att anpassa vårt bilinnehav till vad vi faktiskt behöver köra. Känner en som har en bil med 14 mils räckvidd. Jag åker aldrig längre bort än 7 mil säger han. Och behöver jag flytta på båten så hyr jag in en lastbil.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fordon för framtiden

Inlägg av bastard »

jag funderar på olika lösningar som funkar för mig dom närmsta 20 åren, behöver inte vara en enda lösning

men oftast så försöker staten tvinga folk i en rikting, men det funkar bara för en liten del av samhället, därför bör man tänka självständigt :notme:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: fordon för framtiden

Inlägg av maskros »

Liten enkel traktor och en rejäl vagn? Samåkning med grannarna när man ska nånstans. PAW har man ändå inget jobb att åka till...
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fordon för framtiden

Inlägg av bastard »

har jag men det är inget allternativ

jag ser fordonet som den låååångsamt kokta grodans scenario, där jag dör av ålder innan grodan är färdigkokt

funderar på en liten dieselbil som man kan hålla vid liv så länge det går, gärna en som är över 50 år då, ingen besiktning och ingen skatt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: fordon för framtiden

Inlägg av mango »

En Volvo 245 eller 745 med B23:an och förgasare som inte är sönderrostad borde man ju egentligen ha.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fordon för framtiden

Inlägg av bastard »

det är allternativ, nackdelen är hög soppaförbrukning
jag ska kolla efter liten dieselbil om jag ska ha något för den sortens grå vardag, sjuttitalare så den blir besiktngsfri nästa årtionde
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: fordon för framtiden

Inlägg av pelleprepper »

70-talsbilar med dieselmotor får nog ses som extremt sällsynta idag. Mercedes och några enstaka golfar är de enda jag kan komma på.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: fordon för framtiden

Inlägg av bastard »

kommer inte ihåg när dom kom med diesel men volvo hadde

google, 1979, men vw motorer

sedan ksa det vara bilar som det finns gott om reservdelar till med..
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Fordon"