Ny vardagsbil, vilken bil ska man köpa?

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Rafe
Inlägg: 39
Blev medlem: 04 jun 2019 00:27

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av Rafe »

Låter som en Subaru outback med manuell växellåda. Om du inte kör mycket är det ekonomiskt sett ingen mening med diesel mera.
Huspreppen
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 okt 2019 11:52

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av Huspreppen »

xsive skrev: 09 okt 2019 22:38
Huspreppen skrev: 09 okt 2019 20:03
Hade varit drömmen, men det klarar inte min ekonomi av.
Får kika på äldre modeller.
Gör lite avkall på bekvämligheten till förmån för framkomlighet :twisted: :D
https://www.blocket.se/kalmar/Mercedes_ ... 85422.htm?
Området "framkomlighet" är redan avbockat. Men en unimog kanske hade varit bra att ha också.. :notme:
Användarens profilbild
Secutor
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jun 2019 21:12

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av Secutor »

Rekommenderar nåt japanskt. Haft ett par Mitsubishi och de har varit i princip problemfria. Ingen tillfällighet att begagnade Mitsubishi är populära i t ex Afrika.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av Jakob »

Jag lutar mot Toyota RAV4. Bra krocksäkerhet, bra kvalitét, bra framkomlighet, lagom rymlig och ekonomisk.
Subaru gör bra bilar, men jag upplever dem som mindre ekonomiska (förbrukning, reservdelar, inköp). Samma med Honda.
Dacia Duster är i princip Renault, och jag är allergisk.
Mazda rostar bort på saltade vägar.
Suzuki SX4 kan jag tänka mej om det räcker med en liten bil. Då är kvalitén och ekonomin okej, men krocksäkerheten är mindre bra. Vitarans kvalitét är jag lite skeptisk till.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av maskros »

Jag är en stor fan av Toyota och helt såld på LandCruiser och äger några Toyota men RAV4 (manuell diesel runt 2005-2010) är en SUV, inte en bil för att köra skogsbilvägar med då det är snö eller blötlerigt. Grusvägar med snö och blött - fine, men inte åka i skogen. Sticker ut hakan lite och menar att de flesta bilar som har nån form av automatisk 4WD funkar mindre bra när det börjar bli dåligt väglag och såna vägar att man måste åka sakta.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av Obstinat »

Är sugen på en Subaru outback. Skall bara vinna på Lotto först. Bara hört positivt om den ifrån vänner o grannar.
Sitter inte i sjön då jag är ett stort fan av pickup. Riktig fyrhjulsdrift rambyggd osv.... Haft min pickis sedan -10. Enda nackdelarna jag kan komma på är hög förbrukning plus tajt i p rutor.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av bastard »

https://community.cartalk.com/t/subaru- ... ever/27647

subarun är trevlig bil, men dom har haft en del motorbekymmer, så kolla vad man ska ha innan man bestämmer sig


tyvärr så skulle man helst vilja plocka ihop en egen bil, bra motor, bra drivlina, ickerostande kaross , mycket reservdelar, fri från korkade tekniska lösningar

sedan kanske man behöver ha lite koll på alla kostnader runt om
bränsleförbrukning, skatt, försäkringar, service
går dom att reparera själv, om inte finns det vettiga verkstäder i närheten

koll på däck och fälgar, aluminium är trevligt men inget för framtiden
helst ska man få tag i bra däck med, rätt dimensioner av bra däck, sommar, vinter och skog
kanske kolla om man kan få tag i bra snökedjor med

varje gång man börjar kolla på helheten får man huvudvärk och pts syndrom :smack:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Baalbek
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 jul 2019 09:12

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av Baalbek »

jr_36 skrev: 06 okt 2019 15:48 Behöver köpa ny bil, budgeten inte bunden, men tänker mig något begagnat för 50k, 100k, ungefär. Med förutsättningarna:
  • Ska bli min enda bil, så en vardagsbil, jag inte plats för mer än en bil.
  • Gärna vara mer preppig än en låg liten sedan, så kanske:
  • Volvo XC70 och Passat Alltrack ser vettiga ut, men behöver inte bli nån av dessa.
  • Tycker XC90 och andra SUV:ar är lite stora/törstiga, så någon kombi (eller mindre?), gärna liten motor.
  • Tänker mig att manuell växellåda är bra, vill kunna bogsera, och putta igång den.
  • Bensin/Diesel? Jag vardagskör inte (just nu), men annars blandade korta/långa sträckor.
  • Inget direkt krav på AWD, vet inte hur mycket mer sådana dricker? Eller vad auto-AWD:arna kostar?
  • Gärna finnas en servicehandbok att köpa (tex haynes/bättre)
  • Lagom "grå"/vanlig är nog bra
Några tankar/förslag? Även sådant som man kanske tror är bra, men inte borde falla för.

Tack :D
Jag håller med vissa i den här tråden men några påståenden ställer jag mig frågvis till.

Med din budget och dina önskemål skulle jag främst rekommendera en Skoda Octavia Scout 2.0 tdi. Det är en väldigt bra bil från VAG-koncernen med bra rykte, bra utrustningsnivå i grundutförande och väldigt bra bränsleekonomi. Den har större baksätesutrymme än VW Passat Alltrack, och bättre utrustningsnivåer till 2/3 av priset av Passat Alltrack. I stort är dom identiska men med en annan bagde.

VW Tiguan som Bastard sänkte är enligt mig ett bra val. 1.4 bensinaren är förhållandevis pigg och drar ok med bensin. Sök dock hellre 2.0tdi . Dock är det dåligt bagageutrymme.

Suzuki Jimny är en rolig bil vid korta körsträckor och en ”bergsget” på stigar och skogsvägar. Passar ypperligt i stadstrafik och i skogen, men inte så mycket på landsväg eller motorväg i högre hastigheter. Dålig komfort och utrustning,men tar man hand om den så håller den väldigt länge.

Audi, som Bastard påstår är dålig, håller jag inte med om alls. Visst, DSG automat lådorna kan börja spöka vid 25-30000 mil och tfsi motorerna har lite dåligt rykte men skaffa en manuell diesel som har blivit omhändertagen av tidigare ägare (precis som med alla bilar) så är det oftast inte något problem. Tyskarna vet vad som gör och VAG / VW är störst om det betyder något.

Subaru, helt ok bilmärke som har några intressanta modeller. 2.5l motorer (bensin) har haft lite dåligt rykte, men det ska inte inte sänka märket. Automatlådorna (cvt) kan även kärva vid låg temperatur... Personlig smak är Subaru inte riktigt bekväma. :-) Sikta in dig på en Outback, framför Forester. i stort samma markfrigång men mycket större bagage och bekvämare baksäte.

VW Caddy som det skrivs om rekommenderar även jag. Samma där: VAG koncernen. Skaffa en med 4motion så blir den roligare. Med förstärkt fjädring bak och höjnings spacers från etc spaccer.com till fram så får du upp den några cm i markfrigång.

Valp... som vardagsbil? Aldrig. Lol

Toyota RAV4, helt ok bil med bra rykte men fruktansvärt tråkig och rätt dåligt awd system, samt som vör alla små SUVar, litet bagage. Skulle hellre välja en Honda C-Rv

Land Rover Discovery 3 har dåligt rykte, och det är just vad det är. Dåligt rykte. Om ens grannes kompis hade en Disco3 och den rasade, hur vet man då att bilen var väl omhändertagen och servad enligt plan eller oftare? Eller hade den haft 14 tidigare ägare och ingen hade brytt sig om den. Dom är dyra att äga, absolut, med höga totalkostnader MEN dom går inte sönder mycket oftare än andra märken. Bilen väger 2.5ton så bromsar och bussningar kan behöva ses över etc, men ett objekt med få ägare och förhållandevis låga mil kan vara ett riktigt roligt köp. dock är dom riktigt bra objekten över din budget.
Skulle undvika Disco1&2 som vardagsbil, och även Defender.



Men, som sagt, med alla bilar gäller mottot: gärna få ägare, låga mil och låg ålder.....

Mvh Baal
Senast redigerad av Baalbek den 13 okt 2019 15:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av bastard »

ta inte mina sänkningar för titanicscenarior

en del är bättre och en del är sämre på avgörande punkter

discon som kompisen hadde samtidigt som jag hadde valp, lämnade en hel del att önska, i terräng och massa småfel och några större

audi har haft en hel del bekymmer med basfunktioner detta årtiondet
motorer, växelåddor bromssystem, och det har varit dyyyrt för ägarna/försäkringsbolagen
har lite extra insyn in i verkstad där och kommer absolut inte köpa en audi från detta årtusendet :mrgreen:

men, jag glömde en sak
däck
om man ska ha en bil som ska fram lite mera än asfaltsvägarna, så är tyvärr däcksvalen halft så viktiga som bilen
mången bra 4wd med dåliga däck har fastnat i pinsamt enkla situvationer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Baalbek
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 jul 2019 09:12

Re: Ny vardagsbil, vad ska man köpa?

Inlägg av Baalbek »

He he, nej då Bastard. Det gör jag inte. Har dock haft en LR3 tidigare och kör själv en Audi, så kanske saknar lite av objektiviteten där. Men köper man en bil som visar sig vara en citron så kan det vara att just den bilen är smittad och inte alla. Men mina VAG-bilar jag har haft och äger idag har i stort varit problemfria.

Tillägg, LR/RR ska man byta växellådsolja var 10kmil även fast det står att man inte ska behöva det. En rätt enkel operation som går att göra på garageuppfarten.
Skriv svar

Återgå till "Fordon"