Vilken bil klarar av en EMP?
Vad kan man göra för att förebygga?
Hur ska jag förvara reservdelar och vilka är det som tar skada?
Känner mig som Olle i pistvakt med alla frågor.
Är tacksam alla svar och teorier!
BOV och EMP
Re: BOV och EMP
60-tal: inget
70-tal: radion och likriktardioder i generatorn
80-tal: radio, likriktardioder,cdi och laddregulator
90-tal: ecu, abs, cdi, radio, likriktardioder och laddregulator
00-tal: ecu, abs, cdi, startspärr, allt i can-bussen, instrument, kördator
10-tal: glöm det!
70-tal: radion och likriktardioder i generatorn
80-tal: radio, likriktardioder,cdi och laddregulator
90-tal: ecu, abs, cdi, radio, likriktardioder och laddregulator
00-tal: ecu, abs, cdi, startspärr, allt i can-bussen, instrument, kördator
10-tal: glöm det!
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Re: BOV och EMP
sedan beror det på vilken typ av emp och styrka
en nära nemp är det värsta man kan låta elektronik utstå som man själv överlever
lägger till
dieselbil som har mekaniskt insprutning kan man hantera vettigt efter nemp
likriktardioder är ganska robusta och det behövs ganska mycket för att dom ska knäckas, dels så är det lågohminga lindningar i generator och andra sidan till batteriet
laddregulatorn är en annan sak om det är elektronisk sådan
man kan spara elektronik i skärmade burkar, enklast är vanliga galvade plåtburkar
ex kakburkar , inga hål och så tät som möjligt mellan lock och burk, utan färg
två sådanna ger hygglig dämpning
skaffa en bil med dieselmotor med manuell stopp, mekaniskt insprut, och startvev så är du ok, fyrhjulsdrift och bra däck och sedan kommer du långt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: BOV och EMP
MB190D från 1980-talet. Rulla igång den nedför en backe, sen går den tills bränslet är slut.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: BOV och EMP
Det svåra är att prova och veta.
Att bara påstå saker som att armbandsklockor, telefoner och annat smått förstörs är bara skrönor. Det är anslutningssladdar, hörlurar och långa antenner som ökar risken för haveri.
Det här gäller alltså NEMP/HEMP där kärnladdning detonerar på hög höjd långt ovanför atmosfären. Det är när neutronstrålningen når övre lagren av atmosfären som NEMP/HEMP uppstår. Vid detonation i atmosfären är värme och annan strålning värre än EMP’n.
Man får anta att grundskyddet är relativt bra på elektroniken i fordon, annars skulle man inte kunna ha starka radiosändare i bilar och inte kunna passera sändarmaster och radarstationer.
Finns vad jag vet finns bara en seriös undersökning om NEMP och fordon. Länk nedan!
http://www.futurescience.com/emp/vehicles.html
Att bara påstå saker som att armbandsklockor, telefoner och annat smått förstörs är bara skrönor. Det är anslutningssladdar, hörlurar och långa antenner som ökar risken för haveri.
Det här gäller alltså NEMP/HEMP där kärnladdning detonerar på hög höjd långt ovanför atmosfären. Det är när neutronstrålningen når övre lagren av atmosfären som NEMP/HEMP uppstår. Vid detonation i atmosfären är värme och annan strålning värre än EMP’n.
Man får anta att grundskyddet är relativt bra på elektroniken i fordon, annars skulle man inte kunna ha starka radiosändare i bilar och inte kunna passera sändarmaster och radarstationer.
Finns vad jag vet finns bara en seriös undersökning om NEMP och fordon. Länk nedan!
http://www.futurescience.com/emp/vehicles.html
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
-
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 06 okt 2019 11:52
Re: BOV och EMP
Självklart så är min tänkta BOV en bensinare. Så på äldre bensinbilar med tändsystem modell brytspets så är det generatorn som är svagaste punkten?
Får kanske ha en dieselmotor liggandes i förrådet också!
Får kanske ha en dieselmotor liggandes i förrådet också!
Re: BOV och EMP
Länkarna i länken jag gav ovan fungerar dåligt. Mycket hysch-hysch och villfarelser om det här.
Många försöker utnyttja okunskapen och sälja värdelösa tillbehör och tillsatser till drivmedlet m.m.
Så här är den seriösa länken till den stora utredningen av den amerikanska EMP-kommisionen. 208 sidor att tugga igenom!
Om bilar börjar på sidan 131....
Den nyaste bilen i testet var från 2002, så lite outdated, men testerna och utredningen ger en uppfattning om omfattningen av problemen.
http://www.empcommission.org/docs/A2473 ... on-7MB.pdf
Många försöker utnyttja okunskapen och sälja värdelösa tillbehör och tillsatser till drivmedlet m.m.
Så här är den seriösa länken till den stora utredningen av den amerikanska EMP-kommisionen. 208 sidor att tugga igenom!
Om bilar börjar på sidan 131....
Den nyaste bilen i testet var från 2002, så lite outdated, men testerna och utredningen ger en uppfattning om omfattningen av problemen.
http://www.empcommission.org/docs/A2473 ... on-7MB.pdf
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Re: BOV och EMP
för nemp är det svårt att skydda sig, om det sker relativt när, är det för nära sig själv så kvittar det, då dör man ändå
är man farligt nära och klarar sig initialt och bara vill bort så är det en annan sak
för nemp så är faran två, mycket höga energinivåer och i praktiken en singel puls medmycket energi högt upp i frekvens
det sista gör att även korta anslutningar till elektronik fungerar som antenner
i elektronikvärlden så finns det gott om olika sorters elektronik, och olika känsligheter för överspänning
kraftelektronik som ex likriktardioderna i en bilgenerator är stryktåliga
bland dom med sämst tålighet är galliumarsenidtransistorer som kan annvändas för första delen i en mottagare för höga frekvenser, som ex parabolmotttagare, dom är extremt känsliga och går sönder för 10v, och är fungerande för höga frekvenser
det sista med höga frekvenser är oftast att det inte finns parasitkapacitanser som dämpar en ex statisk spänning in på den
dagens värld av datorer i ex bilar och mobiler har en processor som ofta körs på relativt låga spänningar, två volt eller tre
gjorda för höga frekvenser, , inga kapacitanser, och ganska känsliga för höga spänningar
vad som är känsligt för vad är fundersamt
skulle man prova en enkel sak, att svepa med en lös magnetotron från en microvågsugn mot elektronik, hög effket, hög frekvens så grillar man extremt mycket elektronik, detta är en motsvarighet till nemp
mellan tummen och pekfingret sp kommer likriktardioder till bilgeneratorn klara sig om den är ansluten till bilbatteriet
en stark sändare på relativt låga frekvenser, som 144 Mhz kan ströra eller i extrema fall ta sönder modern elektronik om den är nära, dock är det så att där är optimal antennlängd runt halvmetern eller mera
för microvgsungnens 2.4 Ghz är det tre centimeter, som är i hjäradet av vad anslutningsledningarna är på kretskorten till proc essorn
sedan får man fundera på sannolikheten för nemp, emp är
eller sannolikheten för elektronikröta, dagens elektronik är lött med blyfritt tenn som är hårt, och hur sannolikt gammal elektronik håller
sällan man ser 20 år gamla bilar idag, om 10 år så är 20 år gamla bilar oftast med mycket mer elektronik, och kolla på dagens bilar, kommer dom hålla i 20 år?
är man farligt nära och klarar sig initialt och bara vill bort så är det en annan sak
för nemp så är faran två, mycket höga energinivåer och i praktiken en singel puls medmycket energi högt upp i frekvens
det sista gör att även korta anslutningar till elektronik fungerar som antenner
i elektronikvärlden så finns det gott om olika sorters elektronik, och olika känsligheter för överspänning
kraftelektronik som ex likriktardioderna i en bilgenerator är stryktåliga
bland dom med sämst tålighet är galliumarsenidtransistorer som kan annvändas för första delen i en mottagare för höga frekvenser, som ex parabolmotttagare, dom är extremt känsliga och går sönder för 10v, och är fungerande för höga frekvenser
det sista med höga frekvenser är oftast att det inte finns parasitkapacitanser som dämpar en ex statisk spänning in på den
dagens värld av datorer i ex bilar och mobiler har en processor som ofta körs på relativt låga spänningar, två volt eller tre
gjorda för höga frekvenser, , inga kapacitanser, och ganska känsliga för höga spänningar
vad som är känsligt för vad är fundersamt
skulle man prova en enkel sak, att svepa med en lös magnetotron från en microvågsugn mot elektronik, hög effket, hög frekvens så grillar man extremt mycket elektronik, detta är en motsvarighet till nemp
mellan tummen och pekfingret sp kommer likriktardioder till bilgeneratorn klara sig om den är ansluten till bilbatteriet
en stark sändare på relativt låga frekvenser, som 144 Mhz kan ströra eller i extrema fall ta sönder modern elektronik om den är nära, dock är det så att där är optimal antennlängd runt halvmetern eller mera
för microvgsungnens 2.4 Ghz är det tre centimeter, som är i hjäradet av vad anslutningsledningarna är på kretskorten till proc essorn
sedan får man fundera på sannolikheten för nemp, emp är
eller sannolikheten för elektronikröta, dagens elektronik är lött med blyfritt tenn som är hårt, och hur sannolikt gammal elektronik håller
sällan man ser 20 år gamla bilar idag, om 10 år så är 20 år gamla bilar oftast med mycket mer elektronik, och kolla på dagens bilar, kommer dom hålla i 20 år?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: BOV och EMP
Vilken typ av EMP?
1.Carrington event? Alla bilar, inklusive elbilar som inte är kopplade mot ett eluttag.
2. NEMP? Kanske 70% klarar det. Beror även på närhet till källan och många andra faktorer.
Det är en större chans att nån terrorist organisation eller sub-banana republic som Nordkorea detonerar en eller ett par enstaka laddningar, än ett helt kärnvapenkrig. Om det senare blir av så har du större problem än att din bil inte funkar.
Det cirkulerar ofta en massa åsikter om EMP på såna här forum som inte är baserade på fakta och erfarenheter, som tur är finns det experter:
NASA Scientist Talks About EMP and Grid Down Events
https://www.youtube.com/watch?v=AarkTENQcjM
EMP Myths Debunked by NASA Engineer
https://www.youtube.com/watch?v=mil2g3YUcq0
1.Carrington event? Alla bilar, inklusive elbilar som inte är kopplade mot ett eluttag.
2. NEMP? Kanske 70% klarar det. Beror även på närhet till källan och många andra faktorer.
Det är en större chans att nån terrorist organisation eller sub-banana republic som Nordkorea detonerar en eller ett par enstaka laddningar, än ett helt kärnvapenkrig. Om det senare blir av så har du större problem än att din bil inte funkar.
Det cirkulerar ofta en massa åsikter om EMP på såna här forum som inte är baserade på fakta och erfarenheter, som tur är finns det experter:
NASA Scientist Talks About EMP and Grid Down Events
https://www.youtube.com/watch?v=AarkTENQcjM
EMP Myths Debunked by NASA Engineer
https://www.youtube.com/watch?v=mil2g3YUcq0
слава україні - на хуй путін!
-
- Inlägg: 90
- Blev medlem: 06 okt 2019 11:52
Re: BOV och EMP
Tack för info, skönt att ha lite mer kött på benen!