Hur kraftiga startkablar bör jag ha?

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?

Inlägg av Palle500 »

viktigast är att ha bra klämmor och att kabeln är bra ansluten i klämman.
Det är dessa saker som är sämst på "billiga" startkablar.
Så gör om dom billiga kablarna med pressade ringkabelskor och skruvade i klämman, ev även bättre klämmor.
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?

Inlägg av Camo »

Ofta är det kabelklämma mot batteripol som är värdelös,precis som på biltemas kablar.Själva kablarna är ok men klämmorna gör så att det blir nästan ingen kontaktyta alls på polerna.Någon måste stå och hålla dem annars blir det nästan inte kontakt alls.De klämmorna måste bytas ut.
Användarens profilbild
Swedishp
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2019 17:50
Kontakt:

Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?

Inlägg av Swedishp »

Köpte Biltemas 35 mm2 startkablar så länge. Noterar att kabeln är klämd längs klämman ända ned till "tänderna"
Såg att Swedol säljer andra typer av klämmor också.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?

Inlägg av bastard »

beror ju på hur den är klämd, med rörkabelskor så klämmer man så hårt att metallerna flyter in motvarandra så det blir gastätt, läs oxiderar inte mellan kontaktytorna, det är därför det funkar i praktiken med dom
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?

Inlägg av jr_36 »

xsive skrev: 01 dec 2019 23:13
jr_36 skrev: 01 dec 2019 22:59 Skin effect är riktig, men vid starthjälp är det i princip DC, så där påverkar den inte.
Frågan är om CCA kablarna är billigare för den ledningsförmåga man får? Större/tjockare lär de då bli. Eller om man lika gärna ska ha koppar? Koppar känns mer riktiga och lättbearbetade...
Ops tankegroda där du har rätt om skin och DC :smack: :lol: :smack: Gäller bara AC. Skrev visst snabbare än jag tänkte.
35mm2 CCA och 35mm2 koppar har ju samma diameter. Skulle gissa skillnaden är 20% på kapacitet koppar/CCA
(Svårt räkna på det för hur beräknar man CCA?)
Fortfarande bör en 35mm2 CCA vara bättre än 25mm2 koppar i samma kabellängd

Ren koppar (Cu) har 1.7uOhm/cm
Ren aluminium (Al) har 2.5uOhm/cm.

Eller i enklare ord. En tråd med 1mm2 area i koppar som är en meter lång har ett motstånd på 1,7mOhm. 2,5mOhm i Aluminum
Om vi antar att CCA ger mitt emellan?? ger det 2,1mOhm eller ca 20% sämre ledningsförmåga mot ren koppar
Prisskillnaden på kablarna är betydligt större än 20%
Lugnt, lätt hänt, sen för visso, så lär startmotorn pulsa då den är borstad, men det lär vara lite väl låg frekvens.
I de äkta CCA grejerna så gissar jag att koppartjockleken är vald för frekvens och ström. I dessa "kinastartkablar" gissar jag att de bara är pläterade för att se finare ut och vara enklare att jobba med. Frågan är hur priset påverkas om man antar ren aluminium? Sen om vikt är viktigt ( :lol: ) så kanske aluminium alltid vinner då den är så mycket lättare. Vilket kanske är bra då man alltid kör runt med de...

Och som andra skrivit så tror jag klämman är av stor vikt, ofta väldigt liten kontaktyta. Kanske vore bra med två platta ytor istället för dessa tänder en del verkar ha...

Man skulle kunna testa sina egna startkablar, seriekoppla de två och sätt de mellan minus och chassi. Detta vore intressant då man själv alltid hör vilket varvtal sin bil har när man startar den, för att då höra hur mycket lägre det blir med olika startkablar. OBS FARA! Får absolut inte glappa när man startat motorn (generatorn förväntar sig att batteriet finns, annars kan den bränna all elektronik i bilen!). Utöver risken med kortslutning om en ramlar av och hamnar fel. Ska man testa detta på egna bilen är det nog bra om man ser till att den faktiskt inte kan starta, koppla ur tändspolen tex. Dessa tester bör endast göras om man har lite koll på vad man gör!
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Fordon"