Hej, vilken typ av startkablar har ni? Jag har idag någon klenare variant men förstått att man bör ha lite kraftigare kabelarea, framför allt nu när man har en dieselbil. Funderar därför på att införskaffa Biltemas 4,5 m 35 mm^2 startkablar. Men sett att många anser att man bör ha andra typer av klämmor än dom plastklämmorna som sitter på.
En del rekommenderar att man tar svetskabel och jordklämma för svetsen för att tillverka egna. Men det känns som att det i så fall blir billigare att använda Biltemas 35 mm^2 som grund. Skulle gärna göra lite längre kablar, inte kortare än 4,5 m.
https://www.swedol.se/jordklmmapg-1001730.html
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000034144
Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
35 kvadrat om 4.5m
25 om 3m
för ganska kraftiga batterier ändå
har hemmagjorda och det funkar till traktorn som kan vara lite seg då jag sätter sämsta batteriet där
vanliga kraftiga klämmor funkar, det som brukar strula är anslutningen kabel klämma, pressa dit rörkabelsko och dra med m8 så håller det, böjavlasta kablen med
25 om 3m
för ganska kraftiga batterier ändå
har hemmagjorda och det funkar till traktorn som kan vara lite seg då jag sätter sämsta batteriet där
vanliga kraftiga klämmor funkar, det som brukar strula är anslutningen kabel klämma, pressa dit rörkabelsko och dra med m8 så håller det, böjavlasta kablen med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
Köp bilstereokabel 36mm2 av bättre kvalité än biltema.. då får du mjuka kablar även i minusgrader
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
Det verkar även vara billigare än att köpa kablarna på Swedol.
Blogg: SwedishPrepper.com
Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
okej.. det hade jag ingen aning om... jag har 2st 36mm2 till slutstegen i sommarbilen, o jag har bara noterat att de är mjuka även i minusgrader(fixar saker på vintern när den är avställd).. I jeepen har jag vanliga färdiga köpes startkablar av grövre sort.. o de är stenhårda i minusgrader... men jag har varit för lat/bekväm/dum för att byta ut kablarna.... jag har ju bara stört mig på det i 5år ännu..
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
gär man egna så sätter man klämmorna omlott, så man inte har dom lika långa för plus och minus, så minskar sannolikheten för kortsluting mycket om dom ex skiljer klämmans läng + någon centimeter
jag har buntat ihop mina kablar för att slippa en del av härvorna och då lite förskjutna
jag har buntat ihop mina kablar för att slippa en del av härvorna och då lite förskjutna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
Anledningen till att startkablar är billigare än att köpa kabel per meter är att Biltemas
startkablar är tillverkade med CCA-tråd.
CCA = Copper Clad Aluminium
Det du jämför med på Swedol är nog mångtrådig kopparkabel.
CCA tråden är alltså aluminiumtråd som är belagd med koppar.
Vad är det för skit tänker man, men egentligen så är det inte så dåligt för startkablar
Det mesta av strömmen flyter längs ytan på trådarna genom de så kallade skineffekten.
Annars leder ju aluminium sämre än koppar. (Biltemas batterikabel på rulle är ren koppar)
Skulle säga att en 25mm2 / 3,5m duger väldigt långt om man inte skall ligga och dra minut efter minut... Men då är det nåt annat fel
Det du vinner på 35 kvadratarn är att den är en meter längre - Mindre beroende av att komma helt nära med givarbilen.
Längre kabel kräver större area för att inte få större spänningsfall
Har själv Biltemas 35 kvadrat i ena bilen och 25 kvadrat i den andra.
25mm2 har angiven max ström 350A.
Jag har startat en 3.0l dieselsexa som knappt ens drog runt med en sån liten starthjälp stor som ett par ciggpaket.
Inte många kvadrat där men samtidigt kortast möjliga kablar. Den är mitt förstahandsval för starthjälp
Jag hade inte monterat på den jordkabelklämma för svetsning du länkade till. Klämman bör vara isolerad!
Absolut inte kul att fumla med pluskabel i mörker och kyla och råka komma åt jord.
Största problemet brukar annars vara hur bra det går att ansluta kabelklamman. Klammar ju över en annan klamma
som ger mer eller mindre dålig plats för startkablarna.
startkablar är tillverkade med CCA-tråd.
CCA = Copper Clad Aluminium
Det du jämför med på Swedol är nog mångtrådig kopparkabel.
CCA tråden är alltså aluminiumtråd som är belagd med koppar.
Vad är det för skit tänker man, men egentligen så är det inte så dåligt för startkablar
Det mesta av strömmen flyter längs ytan på trådarna genom de så kallade skineffekten.
Annars leder ju aluminium sämre än koppar. (Biltemas batterikabel på rulle är ren koppar)
Skulle säga att en 25mm2 / 3,5m duger väldigt långt om man inte skall ligga och dra minut efter minut... Men då är det nåt annat fel
Det du vinner på 35 kvadratarn är att den är en meter längre - Mindre beroende av att komma helt nära med givarbilen.
Längre kabel kräver större area för att inte få större spänningsfall
Har själv Biltemas 35 kvadrat i ena bilen och 25 kvadrat i den andra.
25mm2 har angiven max ström 350A.
Jag har startat en 3.0l dieselsexa som knappt ens drog runt med en sån liten starthjälp stor som ett par ciggpaket.
Inte många kvadrat där men samtidigt kortast möjliga kablar. Den är mitt förstahandsval för starthjälp
Jag hade inte monterat på den jordkabelklämma för svetsning du länkade till. Klämman bör vara isolerad!
Absolut inte kul att fumla med pluskabel i mörker och kyla och råka komma åt jord.
Största problemet brukar annars vara hur bra det går att ansluta kabelklamman. Klammar ju över en annan klamma
som ger mer eller mindre dålig plats för startkablarna.
I started out with nothing, and still have most of it left
Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
Skin effect är riktig, men vid starthjälp är det i princip DC, så där påverkar den inte.
Frågan är om CCA kablarna är billigare för den ledningsförmåga man får? Större/tjockare lär de då bli. Eller om man lika gärna ska ha koppar? Koppar känns mer riktiga och lättbearbetade...
Frågan är om CCA kablarna är billigare för den ledningsförmåga man får? Större/tjockare lär de då bli. Eller om man lika gärna ska ha koppar? Koppar känns mer riktiga och lättbearbetade...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
Ops tankegroda där du har rätt om skin och DC Gäller bara AC. Skrev visst snabbare än jag tänkte.jr_36 skrev: ↑01 dec 2019 22:59 Skin effect är riktig, men vid starthjälp är det i princip DC, så där påverkar den inte.
Frågan är om CCA kablarna är billigare för den ledningsförmåga man får? Större/tjockare lär de då bli. Eller om man lika gärna ska ha koppar? Koppar känns mer riktiga och lättbearbetade...
35mm2 CCA och 35mm2 koppar har ju samma diameter. Skulle gissa skillnaden är 20% på kapacitet koppar/CCA
(Svårt räkna på det för hur beräknar man CCA?)
Fortfarande bör en 35mm2 CCA vara bättre än 25mm2 koppar i samma kabellängd
Ren koppar (Cu) har 1.7uOhm/cm
Ren aluminium (Al) har 2.5uOhm/cm.
Eller i enklare ord. En tråd med 1mm2 area i koppar som är en meter lång har ett motstånd på 1,7mOhm. 2,5mOhm i Aluminum
Om vi antar att CCA ger mitt emellan?? ger det 2,1mOhm eller ca 20% sämre ledningsförmåga mot ren koppar
Prisskillnaden på kablarna är betydligt större än 20%
I started out with nothing, and still have most of it left
Re: Hur kraftiga startkablar bör jag ha?
Har ett par 35 mm2 4,5m långa mjuka fina kablar i ena bilen, samt ett par normala 16mm2, 3m långa i andrabilen.
vart tvungen att uppgradera efter att ha gjort starthjälp på en stelfrusen transportbil med 2,5l dieselmotor.
Den startade men kablarna vart rykande heta.
Köpte rejäl en startbooster här om året, har inte använt startkablarna sen dess. vad smidigt och bekvämt...
https://laitis.se/startboost-137b.html
Funkar dessutom till att ladda datorn via usb-c, driva 12 grejs och ladda mobiler mm. 25 Ah battikapacitet i den.
riktigt bra grej.
Bästa startkablarna gjorde jag i min ungdom av en bit superflexibel kabel från en lyftkran 4 ledare som slaktades upp i separata siikonisolerad, 3000v supermångtrådig ca 50-60 mm2. har tyvärr inte kvar dem längre. var klassad för högspänning ner till -35C så de vart inte alls hårda.
vart tvungen att uppgradera efter att ha gjort starthjälp på en stelfrusen transportbil med 2,5l dieselmotor.
Den startade men kablarna vart rykande heta.
Köpte rejäl en startbooster här om året, har inte använt startkablarna sen dess. vad smidigt och bekvämt...
https://laitis.se/startboost-137b.html
Funkar dessutom till att ladda datorn via usb-c, driva 12 grejs och ladda mobiler mm. 25 Ah battikapacitet i den.
riktigt bra grej.
Bästa startkablarna gjorde jag i min ungdom av en bit superflexibel kabel från en lyftkran 4 ledare som slaktades upp i separata siikonisolerad, 3000v supermångtrådig ca 50-60 mm2. har tyvärr inte kvar dem längre. var klassad för högspänning ner till -35C så de vart inte alls hårda.