Udda prepp

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
xsive

Udda prepp

Inlägg av xsive »

Tråden för sånt som är lite udda och utanför vad man normalt associerar med svensk prepping.
Tolkningen av i betraktarens ögon vad det innebär :bandit:

Dom höll på röja på jobbet och frågade mig om jag ville ha något ur den pallen som stått ett tag och dom ville kasta.
En pall med NBC (CBRN) utrustning....
Hmm jo något kanske jag vill ha.
Ratade några gamla gasmasker av militär troligen engelsk modell och mesta av saneringsutrustningen (klorkalk och indikatorpapper bara)
Däremot kändes det synd att slänga ett par set NBC kläder av holländsk militär modell som fortfarande låg i oanvända i vacpåsar
https://www.militarycollectibles4u.nl/a ... escription
Typ parkas överdel och byxor med aktivt kol lager
Någonstans skall man väl hitta en plats i förrådet.
Jag har för svårt säga nej...
pelleprepper

Re: Udda prepp

Inlägg av pelleprepper »

Tror jag tappat räkningen på hur många livsmedelsklassade hinkar jag fått av min lokala kebabtekniker. Hur många användningsområden som helst.
crusoe

Inlägg av crusoe »

xsive skrev:
07 okt 2020 21:37
normalt associerar med svensk prepping.
Det faller vel ikke under svensk eller norsk "normal prepping", men jeg kjøpte tidlig i preppe tiden min komplette militære ABC dresser med sko og gassmaske, samt beredskaps førstehjelps vesker til alle i familien. :lol: :lol: :lol:

kanskje litt paranoid og overkill, men grei pris i kombinasjon med hoardergen...
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Stenmjöl från brunnsborrare, gratis mot hämtning.. guld värt i
trädgårdslandet.
Användarvisningsbild
deadrabbit

Inlägg av deadrabbit »

25kg citronsyra
3-3-3 Radio Plan
xsive

Inlägg av xsive »

deadrabbit skrev:
24 okt 2020 11:00
25kg citronsyra
Till rengörings eller konserverinsgsmedel?
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

En sats optikerglas och bågar som används för att prova ut glasögon. Äldre modell så med halva bågar för att fästa testglasen. Så nu kan jag med hjälp av detta ordna egna läsglas eller starkare förstoring till mer pilljobb. Eller för att kanske klara en helg om rätta glasögonen idag går sönder bortom reparation.
Användarvisningsbild
deadrabbit

Inlägg av deadrabbit »

xsive skrev:
24 okt 2020 11:09
deadrabbit skrev:
24 okt 2020 11:00
25kg citronsyra
Till rengörings eller konserverinsgsmedel?
Tagit rakt av från wiki.
"Citronsyra är förhållandevis stark för att vara en karboxylsyra och används därför även som rengöringsmedel, exempelvis vid rengöring av badkar och toaletter. Den används även till att ta bort rost från stål."
Mitt huvudsyfte är rengöring.
3-3-3 Radio Plan
Användarvisningsbild
Ursus

Inlägg av Ursus »

När ännu hoppet att hitta en liten förpackning kaliumpermanganat på nån lokal färghandel, men det ser mörkt ut...
Det enda som finns är gigantiska förpackningar på diverse halvskumma näthandlares hemsidor, men risken är att man hamnar på SÄPO:s blacklist i samma ögonblick som man klickar på beställknappen.
Skulle vara en väldigt ultimat preppgrej dock. Vattenrening, sårrengöring, svamp/mögelbehandling allt i ett. Samt en otrolig nöd-eldstartare om man blandar i socker som oxidationsämne.

Jag är också, lite osvenskt, inne på militär NBC-utrustning. Undersöker i skrivande stund ett gäng skyddsmasker som min lokala överskottsnasare har på lager. Fördel vore om man hittade en med filtergängor som passar moderna filter. Work in progress...

Inte så mycket prepp kring det, mest bara mitt övriga skytteintresse, men har faktiskt kikat på svartkrutsbössor emellanåt. Det vore kul att ha någon gammal men välbehållen jaktmusköt inklusive allt; typ kruthorn, kulform/stöp, hela kittet. Men det börjar vara många pengar.
Come, our end, suddenly
All hail our lethargy
Skriv svar