Val av helmask?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
mopar340

Re: Val av helmask?

Inlägg av mopar340 »

Kör med Sundström SR200, är rätt nöjd. Många filter att völja på, håller tätt på mig mm.
Laker

Inlägg av Laker »

Jepp, har nu beställt en SR 200 med vesir skydd, får hoppas den passar väl. Även om jag numera huvudsakligen använder glasögon så har jag ju linser med så den bite ska nog lösa sig. :) Skönt att få bra skydd även för ögonen och förhoppningsvis en säkrare försegling.

Köpte faktiskt en matlåda stor nog att ha den i på IKEA för 80 kr =D
Användarvisningsbild
xsive

Inlägg av xsive »

Har också disktuerats i flera tidigare trådar. Sökfunktionen funkar bra
Tex viewtopic.php?f=37&t=1404&p=16120&#p16120

För övrigt så har toolab.se bra priser på Sundström partikelfilter SR 510 P3 R (61kr/st) och förfilter SR 221 (9,5kr/5-pack)
Oavsett vad man preppar för så är dessa typer grunden och har ingen begränsad lagringstid
https://www.toolab.se/kategori/Andnings ... B0%5D=1241
Laker

Inlägg av Laker »

Har nu testat en Sundströms SR200 mask och kan konstatera att trycktestat ger en känsla av total förslutning runt ansiktet. Problemet är dock att när man börjar rikta huvudet nedåt så tappar den försegling från innerdelen vid näsroten. Detta innebär att man känner luft över ögonen och kan troligen leda till imma på glaset?

Hur upplever ni helmasker? Blir det total förslutning även på innerdelen oavsett hur ni rör er? Är det ett problem?
Laker

Inlägg av Laker »

Enligt tillverkaren spelar det ingen roll om innerdelen tappar förseglig tillfälligt, det viktiga är att försegligen är korrekt runt ansiktet. När jag gör ett 10 sek trycktest så kan jag känna att trycket sjunker långsamt och när 10 sek har passerat så finns det inte mycket tryck kvar. Har provat justera och ha mig men det blir inte bättre än så här. Har jag ett problem?
Skriv svar