EMP-Säker självuppdragande klocka

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av entropi »

Vad finns det för lämpliga klockor? Jag är inte intresserad av att betala många tusenlappar/märkesklocka för sakens skull. Hur mycket behöver man lägga ut för att det ska vara någonting hållbart med bra kvalitet?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av bastard »

seiko 7002
;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av Jakob »

Vilket sammanträffande. Har själv Seiko. Före det, 10 år ungefär, Orient, men det är i praktiken samma.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Stallmästaren
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2020 19:39

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av Stallmästaren »

Undvik att köpa klockor på wish/aliexpress etc... Det finns bra märkesklockor som är självuppdragande och håller god kvalite, som inte kostar en förmögenhet. Seiko och Orient som har nämnts tidigare.

Vilken klocka man väljer har inte så stor betydelse, så länge man håller sig till kvalitetsmärkena. Seikos klockor börjar på dryga tusenlappen, och då får man en bra och pålitlig klocka. Vilken modell man vill ha är nog mer en smaksak, militär-stil(field watch), dykarklocka, pilotmodell etc..

Jag är själv förtjust i field-watch modellerna som Seiko har. Dom är dessutom inte särskilt dyra(med klockmått mätt då)

https://www.klockmagasinet.com/seiko-5- ... c-snzg15k1

Ett par ord om vattentäthet, det finns diverse regler som säger att man ska inte bada med en klocka om den inte är godkänd till 50m djup, och inte simma med den om den inte är godkänd till 100m djup osv... Min helt ovetenskapliga inställning efter att ha haft ganska många olika Seiko klockor, om Seiko säger att en klocka är vattentät till 50m, så är den vattentät till 50m, punkt.

Vill man dyka(snorkla, eller med flaskor) så bör man välja en klocka som är ISO 6425 godkänd, Seiko har ett antal och dom kostar inte jättemycket. Detta innebär att klockan måste klara av vissa tryck och ha vissa konstruktionsdetaljer bla.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av reboot »

Det är väldigt trevligt med självuppdragande klockor, men man får se till att den är rent mekanisk med fjäder och inte elektronisk med en generatordriven batteri/kondensator som laddas upp av arméns rörelser.

I övrigt så anses inte armbandsur vara känsliga för EMP/HEMP/NEMP då dom är för små för att ta upp förstörande energi från E1-HEMP-pulsen.

SE VIDARE ”EMP Myths”: https://www.futurescience.com/emp/EMP-myths.html
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av falken »

entropi skrev: 29 jul 2020 21:11 Vad finns det för lämpliga klockor? Jag är inte intresserad av att betala många tusenlappar/märkesklocka för sakens skull. Hur mycket behöver man lägga ut för att det ska vara någonting hållbart med bra kvalitet?
Finns massor av vintage klockor på Tradera.
Köp en begagnad Omega (eller nått annat känt märke) för någon/några tusenlappar.
Om du vill renoverar Omega-fabriken klockan åt dig så går den och ser ut som ny.
Har en renoverad Omega Seamaster från 1948 själv, går hur bra som helst :-)
Den gick iofs riktigt bra innan renoveringen också.
Stallmästaren
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2020 19:39

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av Stallmästaren »

Glömde nämna det, men mekaniska självuppdragande klockor behöver service. Det är inte så fasansfullt dyrt, tror jag betalade 1800kr sist. Intervallet skiftar ganska mycket mellan var man kollar(vissa säger en gång om året, medans andra säger att deras klockor klarat daglig användning i uppåt 10år utan service). Vissa säger att man kan använda gångreserven som indikering på när service behövs, dvs när klockan inte längre klarar tex 24h utan rörelse.
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av falken »

Stallmästaren skrev: 30 jul 2020 10:29 Jag är själv förtjust i field-watch modellerna som Seiko har. Dom är dessutom inte särskilt dyra(med klockmått mätt då)
https://www.klockmagasinet.com/seiko-5- ... c-snzg15k1
Snygg! Man kanske behöver en klocka till i alla fall :-)

Själv behöver jag en (vill ha väldigt mycket) Fortis - Flieger Pilot Chronograph
Fast den kan man inte klassa som billig :-(
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av entropi »

Ok!

Tanken dök upp under sommarens lyssnade på SHTF-ljudböcker.

"EMP-säker" är lite undantag, tänkte mest för att den skulle vara mekanisk då huvudpersonen i boken hade en sådan och tyckte det var bra.
Tanken med mekanisk var att det skulle hålla länge, utan att man gör någonting med den. Jag lär inte försöka hitta en urmakare om skiten träffar fläkten...

Så någonting med en kondensator som energilager är bäst? Det är alltså Seikos automat-klockor som gäller?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av falken »

entropi skrev: 31 jul 2020 08:49 Ok!

Tanken dök upp under sommarens lyssnade på SHTF-ljudböcker.

"EMP-säker" är lite undantag, tänkte mest för att den skulle vara mekanisk då huvudpersonen i boken hade en sådan och tyckte det var bra.
Tanken med mekanisk var att det skulle hålla länge, utan att man gör någonting med den. Jag lär inte försöka hitta en urmakare om skiten träffar fläkten...

Så någonting med en kondensator som energilager är bäst? Det är alltså Seikos automat-klockor som gäller?
Seiko 5 verkar ju vara prisvärda (som länkats till ovan)
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"