3m eller sundström helmask.

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Baalbek
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 jul 2019 09:12

Re: 3m eller sundström helmask.

Inlägg av Baalbek »

Ska man se till tillgänglighet här i Sverige så är det nog Sundströms som gäller. Se till järnaffärer/ byggfirmor etc och vad hantverkare/ rivare/ knegare använder så kommer ni se att det är Sundströms som är den vanligaste hel- /halvmasken - just för att det är dom som är vanligast hos distributörerna. Så, vilken som är ”bäst” är väl rätt subjektivt, men vanligast är ju Sundströms.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 3m eller sundström helmask.

Inlägg av xsive »

Om man startar med helmask så bör man för största flexibilitet använda en mask med gängade filter enligt EN 148-1 (M40 Nato)
Tillverkarna försöker att få folk att binda upp sig med egna konstruktioner så man bara kan köpa deras fabrikat.
Sundström säger ju tex inte att dom använder M40 Nato i helmasken annat än i det mest finstilta för att dom vill man skall använda
deras egna filter och rekommenderar det inte eftersom dom inte är typtestade ihop. Men visst funkar det
För mig gör det att 3M går bort för deras egna helmasker med bajonettfäste för filter.
Sen har 3M en mask i samarbete med Scott med EN 148-1 gänga som ser fin ut
(Även med dryckes funktion och möjlighet till filter både till höger eller vänster)
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/safet ... -M98-mask/

Vilket märke man väljer på masken är mer beroende på passning och funktion så länge man håller sig till Natogänga
Reboot har en poäng med Sundströms filterposition rakt fram kommer störa om man preppar för att kunna skjuta med mask på.
Jag valde Sundström för att den sitter bra och har stort siktglas. (I efterhand hade kanske 3M/Scott masken varit bättre)
M90/A4 ger begränsat periferiseende.

Om man vill kombinera sitt mask system med halvmasker är det en fördel om man kan använda samma filter till båda.
Halvmasker har ännu större spridning på filterpassning och EN 148-1 gänga är ovanligt.

Beror ju sen också på vilka filtertyper man behöver. P3r täcker ju väldigt mycket. Bakterier, virus, Radiak osv.
Steget efter blir ju normalt ett kombifilter som komplement till bara P3. Scott-2000 är ett utmärkt exempel som täcker "allt"
https://www.magasin10.se/sakerhet/andni ... -abek2-p3/

Man hade helst velat ha ett lager filter och lager masker hel och halv och sen kunna kombinera fritt men där börjar det bli svårt.
Hade ju varit bar om man kunde klicka i Biltemas P3 filter i Sundströms adapter men dom passar inte utan är mindre i diameter
https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrus ... 2000040038
Jag har även M90 utöver Sundström helmasker. Till den dels militära filtret plus Scott Pro 2000 men kan naturligtvis
även använda Sundströms med adaptern.
Mina halvmasker är bara Sundström SR100 och dom är låsta till Sundström filter men det kan jag leva med eftersom jag preppat
ett skapligt förråd med P3 och kombifilter

Hur man än gör - Satsa på bäst flexibilitet. Filter som passar till flest möjliga maskalternativ du har i förrådet
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: 3m eller sundström helmask.

Inlägg av reboot »

:up: :up: ++
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: 3m eller sundström helmask.

Inlägg av Scoo »

xsive gör en mycket viktig observation i detta om att man ska akta sig för att låsa in sig i tillverkarnas egna ekosystem vad gäller filterfastsättning. Rund NATO-gänga må ha sina nackdelar den med (blir lätt lite "slagsida" om ett kombifilter eller gasfilter skruvas fast på ena sidan kontra rakt fram men då igen blir det lite framtungt och kan komma ivägen om man jobbar framåtböjd) men finns överlägset flest modeller till vanligen lägst pris i detta utförande. Den där Scott M98 masken med panoramavisir kallas även för Promask och sån har jag i "hemmets civilförsvarslåda".

Deltog i år i ett gruppköp som handlade Scotts M95, den nuvarande finländska militära skyddsmasken som dock tydligen snart ska ersättas av M50-variant med två mindre filter (Finland och Norge ska köpa in gemensamt).
För mina barns skull
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 3m eller sundström helmask.

Inlägg av xsive »

Shit folk är inte kloka.
399kr med frakt för 2st P3R Sundström på Tradera. Är ju dubbla nypriset
5f67af1f0f4f7751586783.jpg
5f67af1f0f4f7751586783.jpg (10.48 KiB) Visad 3826 gånger
https://www.bauhaus.se/partikelfilter-s ... wkQAvD_BwE
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: 3m eller sundström helmask.

Inlägg av reboot »

Det finns fler exempel på "Covid-gulasch-baroner" som driver upp priserna!
Scott PF10 PRO2000 P3-filter med NATO-gänga:

https://www.toolab.se/produkt/Scott-Par ... 00-5052670

https://www.apotea.se/filter-till-skydd ... -2000-pf10

Toolab 105:-, Apotea 279:- för samma vara......
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: 3m eller sundström helmask.

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 20 sep 2020 23:31 Det finns fler exempel på "Covid-gulasch-baroner" som driver upp priserna!
I detta fall startade budgivningen på 69kr för två stycken.
Det är budgivarna som överbudar varandra vid auktionens slut och oförstående folk bjuder
långt över vad man kan köpa samma saker för från online butiker.
Finns ju pricerunner och prisjakt för att åtminstone göra en liten koll istället för att buda blint kan man tycka.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: 3m eller sundström helmask.

Inlägg av reboot »

xsive skrev: 21 sep 2020 15:13
reboot skrev: 20 sep 2020 23:31 Det finns fler exempel på "Covid-gulasch-baroner" som driver upp priserna!
I detta fall startade budgivningen på 69kr för två stycken.
Det är budgivarna som överbudar varandra vid auktionens slut och oförstående folk bjuder
långt över vad man kan köpa samma saker för från online butiker.
Finns ju pricerunner och prisjakt för att åtminstone göra en liten koll istället för att buda blint kan man tycka.
Ja troligen några som bjöd i "sista-sekunden". Kan bli orimliga priser då. Har själv råkat ut för det..... :smack:

Samma säljare har 2 nya sr510-filter ute nu, så vi får se hur den auktionen slutar om 4 dar....179:- just nu!
https://www.tradera.com/item/301805/418 ... strom-mask
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: 3m eller sundström helmask.

Inlägg av mopar340 »

Valde Sundström pga lätttillgängliga filter samt att jag har några halvmasker.
Tror Scott masken är snäppet bättre med sina finesser men Sundström är bra nog.
Provade masken här om veckan när jag hjälpte en bekant att gräva ut bajs från ett överfullt utedass.
Kem overall, handskar och helmask på.... realistisk övning. :D
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"