filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

Har köpt mig ett gäng "skyddsmask A4" som påstås vara den civila varianten av skyddmask 90.
Hade till dessa tänkt att köpa filter som klarar CBRN och brandrök. Eller ett filter som klarar CBRN och ett filter för brandrök. Men har inte riktigt lyckats nå fram till mitt mål..

Snackade med 3M Scott och de nämnde att benämningen för att ha båda dessa skydd är ABEK2P3-CO.
Dock osäker på om det är deras benämning eller en allmän sådan. De sa dock att det inte var något som de säljer, så antar att den är allmän(?).

Så, tänkte jag vänder mig hit och hör med er.
Vad skulle ni rekommendera för filter för CBRN och brandrök? Som då passar till skyddsmask A4 (40mm NATO), med eller utan adapter (som t.ex. sundström har till deras filter).

Funderar om det är så att "Scott - Pro 2000 Combination CF32 ABEK2P3 Filter" klarar CBRN, men inte brandrök (då det saknar CO i beteckningen). Och man i så fall kan köpa ett sådant filter, och sedan något filter som klarar brandrök. Om det inte finns något som klarar båda. Men är å andra sidan osäker på om just nämnda produkt verkligen klarar CBRN. Så återige, det är därför jag är här... :)
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av reboot »

Blir väl det här filtret från Dräger. Skyddar från NO också, vilket kan vara bra vid brand....
https://www.pm-atemschutzshop.de/produk ... co-p3-r-d/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

reboot skrev: 17 nov 2020 17:02 Blir väl det här filtret från Dräger. Skyddar från NO också, vilket kan vara bra vid brand....
https://www.pm-atemschutzshop.de/produk ... co-p3-r-d/
Ja, det ser ju rätt ut. Tackar för tipset!

Nu är min tyska inte särskilt bra. Men tycker mig inte se något nämnas om det är 40mm eller om det krävs adapter. Något du kanske vet?

Och jag kanske tolkar texten fel, men tycker det står att ett paket innehåller 20st. Men låter orimligt att det då bara kostar 65EUR? Stämmer det så är det väl bara att tacka och ta emot antar jag.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av bastard »

det är 20 st i en originallådda
men nästan 700kr styck
är 40mm gänga

tänk på att co filterdelen har kort hyllivslängd, och skall förvaras rätt och oöppnad
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

bastard skrev: 17 nov 2020 21:35 det är 20 st i en originallådda
men nästan 700kr styck
är 40mm gänga

tänk på att co filterdelen har kort hyllivslängd, och skall förvaras rätt och oöppnad
Tack för infon!
Vad innebär kort hyllivslängd i praktiken? Ett år? Två?
Och vad är rätt förvaring?
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3224
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av Parabellum »

Hoppas detta hjälper dig att nå fram till målet!
https://en.safetygas.com/co-no-filter-cartridge-xplore
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

Parabellum skrev: 17 nov 2020 21:57 Hoppas detta hjälper dig att nå fram till målet!
https://en.safetygas.com/co-no-filter-cartridge-xplore
Tack så mycket för länken! Stod mycket nyttig info där. Tyvärr hittade jag ingen info om hyllivslängd på CO-filterdelen eller hur man förvarar det (CO-filterdelen) rätt.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av xsive »

CO filtreras egentligen inte bort i CO märkta filter.
Det dom gör är att omvandla CO till CO2 med hjälp av en katalysator Hopcalite
https://en.wikipedia.org/wiki/Hopcalite
För att katalysatorn skall fungera måste fukt hållas borta och för att göra det finns ett lager med silcagel eller motsvarande i filtret.
Mättar du silcagel fungerar inte CO katalysatorn
Maximal verksam tid 20 minuter

Filtret som sådant anger Dräger till 6 år shelf life om det förvaras i sin gastäta försegling

Vanligaste användning av denna typ filter är i så kallad flykthuva /escape hood. Där är filtret med huva komplett förvarad i gastät påse
https://www.srsafety.se/products/escape ... -3212.html
Det är att föredra om man behöver fly från en brand. Du har dåligt med tid att först hitta fram och montera CO filtret på masken när det brinner....
Sen är dessa filter till för att ta sig ut. Aldrig att gå in i rökfyllt område. För det gäller lufttuber

Jag har inte kombinationsfilter med CO för det har för liten reell användning som jag ser det.
Tex kan du inte först använda filtret för tex partiklar under en tid och sen utsätta för rök för risk att den redan fuktmättats.
Plus att CO funktionen ökar vikten på filtret med 25-30%. Och ökar andningsmotstånd.
Sen för brand.... Maximal användningstemperatur 55 grader....
Det är motiverbart för flykthuvor men knappast för allmänt combo filter.
Just my 5c men alla bör göra sin egen bedömning.
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

xsive skrev: 17 nov 2020 23:41 CO filtreras egentligen inte bort i CO märkta filter.
Det dom gör är att omvandla CO till CO2 med hjälp av en katalysator Hopcalite
https://en.wikipedia.org/wiki/Hopcalite
För att katalysatorn skall fungera måste fukt hållas borta och för att göra det finns ett lager med silcagel eller motsvarande i filtret.
Mättar du silcagel fungerar inte CO katalysatorn
Maximal verksam tid 20 minuter

Filtret som sådant anger Dräger till 6 år shelf life om det förvaras i sin gastäta försegling

Vanligaste användning av denna typ filter är i så kallad flykthuva /escape hood. Där är filtret med huva komplett förvarad i gastät påse
https://www.srsafety.se/products/escape ... -3212.html
Det är att föredra om man behöver fly från en brand. Du har dåligt med tid att först hitta fram och montera CO filtret på masken när det brinner....
Sen är dessa filter till för att ta sig ut. Aldrig att gå in i rökfyllt område. För det gäller lufttuber

Jag har inte kombinationsfilter med CO för det har för liten reell användning som jag ser det.
Tex kan du inte först använda filtret för tex partiklar under en tid och sen utsätta för rök för risk att den redan fuktmättats.
Plus att CO funktionen ökar vikten på filtret med 25-30%. Och ökar andningsmotstånd.
Sen för brand.... Maximal användningstemperatur 55 grader....
Det är motiverbart för flykthuvor men knappast för allmänt combo filter.
Just my 5c men alla bör göra sin egen bedömning.
Om man skippar CO då och bara satsar på CBRN, vad finns det då som rekommenderas?
(eller åtminstone separerar dem så man har ett filter för CBRN till masken, och kanske i framtiden dessutom köper en flykthuva som du nämnde)
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av Scoo »

Som sades tidigare i tråden så är detta specialprodukter med en mycket smal användningsnisch (man kunde ju tycka att skyddsmaskfilter överlag är specialgrejor :) ). För "ordinarie" kemolyckor (eller om nu arvsfienden skulle sprida ut sarin/senapsgas) är det just precis ABEK2-P3 som behövs. Det anger då som sagt vad för typ av filter det är fråga om (klassning), jämför motoroljor 10W30 / 0W40 etc. Scott kallar sina med 40mm gänga för CF32/Pro2000, Dräger Rd40 etc men detta är bara marknadsföringsnamn.

A2B2E2K2-P3 (oftast förkortad till ABEK2-P3) är då ett multispektrumfilter som "tar på det mesta". Här gäller det närmast att kolla på bäst före för att få lägst kostnad per tidsenhet. Sen kan smak och tycke väga in, Scotts filter har plastskal medan Dräger gör sina i aluminium. Dräger har lite mindre öppning för inkommande luft medan Scott har rätt stor öppning för lite lägre andningsmotstånd.

Hade själv rätt stort lager av reservfilter men har tänkt om så att jag har kanske 2 filter per mask iom. att de håller 5-6 år (10 år om man får tag i Scotts civilförsvarsmodell som åtminstone gjordes förr då tillverkningen skedde i Finland och inte England, det är då frågan om vanliga filter som är inpackade i vakuumfolie). I obruten förpackning garanteras de hålla före bäst före (som sagt 5-6 år / 10 år), efter det ska man se dem som bara vanliga partikelfilter men med högre andningsmotstånd iom. gasfilterdelen (aktivt kol + kemikaliecocktail). Kemikalierna oxiderar i dem så att de blir sämre på att binda skadliga ämnen. Partikelfiltreringen däremot är "passiv", under användning blir de sakta mättade av partiklar/sporer/enzymer/virus tills de blir igensatta. En annan femma är att det nog som lekperson är svårt att detektera skadliga ämnen i miljön, man är nog beroende av räddningstjänst och militär om det där scenariot med lede fienden skulle bli verklighet. Partikelfilter är det däremot bara att skaffa så långt plånboken räcker, de har obegränsad hållbarhet i obruten förpackning.
För mina barns skull
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"