filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

Scoo skrev: 18 nov 2020 07:34 Som sades tidigare i tråden så är detta specialprodukter med en mycket smal användningsnisch (man kunde ju tycka att skyddsmaskfilter överlag är specialgrejor :) ). För "ordinarie" kemolyckor (eller om nu arvsfienden skulle sprida ut sarin/senapsgas) är det just precis ABEK2-P3 som behövs. Det anger då som sagt vad för typ av filter det är fråga om (klassning), jämför motoroljor 10W30 / 0W40 etc. Scott kallar sina med 40mm gänga för CF32/Pro2000, Dräger Rd40 etc men detta är bara marknadsföringsnamn.

A2B2E2K2-P3 (oftast förkortad till ABEK2-P3) är då ett multispektrumfilter som "tar på det mesta". Här gäller det närmast att kolla på bäst före för att få lägst kostnad per tidsenhet. Sen kan smak och tycke väga in, Scotts filter har plastskal medan Dräger gör sina i aluminium. Dräger har lite mindre öppning för inkommande luft medan Scott har rätt stor öppning för lite lägre andningsmotstånd.

Hade själv rätt stort lager av reservfilter men har tänkt om så att jag har kanske 2 filter per mask iom. att de håller 5-6 år (10 år om man får tag i Scotts civilförsvarsmodell som åtminstone gjordes förr då tillverkningen skedde i Finland och inte England, det är då frågan om vanliga filter som är inpackade i vakuumfolie). I obruten förpackning garanteras de hålla före bäst före (som sagt 5-6 år / 10 år), efter det ska man se dem som bara vanliga partikelfilter men med högre andningsmotstånd iom. gasfilterdelen (aktivt kol + kemikaliecocktail). Kemikalierna oxiderar i dem så att de blir sämre på att binda skadliga ämnen. Partikelfiltreringen däremot är "passiv", under användning blir de sakta mättade av partiklar/sporer/enzymer/virus tills de blir igensatta. En annan femma är att det nog som lekperson är svårt att detektera skadliga ämnen i miljön, man är nog beroende av räddningstjänst och militär om det där scenariot med lede fienden skulle bli verklighet. Partikelfilter är det däremot bara att skaffa så långt plånboken räcker, de har obegränsad hållbarhet i obruten förpackning.
Tack så mycket för den grundliga beskrivningen, det uppskattas oerhört!

Om man istället väljer att bara använda partikelfilter, är det någon särskild beteckning man ska leta efter? Ser ut som att det finns "en del".. :)
Och, krävs det att man använder någon form av skyddsdräkt samt gummistövlar även här för att få ett fullt skydd? Eller är det bara om man tänker sig ett scenario där CBRN-filter är aktuellt som man också behöver skyddsdräkt + gummistövlar? Vid scenarion där partikelfilter är aktuellt så kanske det räcker med mask+filter?
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av Tank »

Själv har jag gjort precis som Scoo säger.
Jag har några ABEK2... filter och ett gäng FFP3 per mask.
Ser inget annat behov just nu och tänker att jag med det täcker 98% av det som vi kan råka ut för.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

Tank skrev: 18 nov 2020 12:05 Själv har jag gjort precis som Scoo säger.
Jag har några ABEK2... filter och ett gäng FFP3 per mask.
Ser inget annat behov just nu och tänker att jag med det täcker 98% av det som vi kan råka ut för.

//Tank
Vad har du FFP3 till?
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av Tank »

nmbrg skrev: 18 nov 2020 12:14
Tank skrev: 18 nov 2020 12:05 Själv har jag gjort precis som Scoo säger.
Jag har några ABEK2... filter och ett gäng FFP3 per mask.
Ser inget annat behov just nu och tänker att jag med det täcker 98% av det som vi kan råka ut för.

//Tank
Vad har du FFP3 till?
FFP3 stoppar som du vet finare partiklar och kanske som min främsta tanke är: virus och bakterier utan att man har för stort andningsmotstånd.
Med tex en 90-mask och ett FFP3 filter kommer inte virus åt ansiktet :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

Tank skrev: 18 nov 2020 12:55
nmbrg skrev: 18 nov 2020 12:14
Tank skrev: 18 nov 2020 12:05 Själv har jag gjort precis som Scoo säger.
Jag har några ABEK2... filter och ett gäng FFP3 per mask.
Ser inget annat behov just nu och tänker att jag med det täcker 98% av det som vi kan råka ut för.

//Tank
Vad har du FFP3 till?
FFP3 stoppar som du vet finare partiklar och kanske som min främsta tanke är: virus och bakterier utan att man har för stort andningsmotstånd.
Med tex en 90-mask och ett FFP3 filter kommer inte virus åt ansiktet :)

//Tank
Ok, bara så att jag inte missförstår.
Du har alltså en FFP3 halvmask under skyddsmasken (t.ex Skyddsmask 90/A4) samt ett ABEK2-filter kopplat till skyddsmasken?
Låter som det borde bli mer andningsmotstånd än utan. :)

när du säger FFP3 så tänker jag mig en sådan här: https://www.bauhaus.se/media/catalog/pr ... 09521b.jpg
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3224
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av Parabellum »

Har man hel eller halv mask och vill ha FFP3 filter, så kan exempelvis ett Sundströms 510 vara lämpligt.
Glöm inte att köpa adapter för filtret, om din mask behöver sådan.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

Parabellum skrev: 18 nov 2020 13:22 Har man hel eller halv mask och vill ha FFP3 filter, så kan exempelvis ett Sundströms 510 vara lämpligt.
Glöm inte att köpa adapter för filtret, om din mask behöver sådan.
Ah du menar något sådant här?
https://media.apotea.se/product-images/ ... pf10-0.jpg
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av Tank »

nmbrg skrev: 18 nov 2020 13:44
Parabellum skrev: 18 nov 2020 13:22 Har man hel eller halv mask och vill ha FFP3 filter, så kan exempelvis ett Sundströms 510 vara lämpligt.
Glöm inte att köpa adapter för filtret, om din mask behöver sådan.
Ah du menar något sådant här?
https://media.apotea.se/product-images/ ... pf10-0.jpg
Japp :-)

https://www.magasin10.se/sakerhet/andni ... natoganga/

Funkar fint på en 90-mask.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
nmbrg
Inlägg: 23
Blev medlem: 17 nov 2020 15:35

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av nmbrg »

Tank skrev: 18 nov 2020 14:12
nmbrg skrev: 18 nov 2020 13:44
Parabellum skrev: 18 nov 2020 13:22 Har man hel eller halv mask och vill ha FFP3 filter, så kan exempelvis ett Sundströms 510 vara lämpligt.
Glöm inte att köpa adapter för filtret, om din mask behöver sådan.
Ah du menar något sådant här?
https://media.apotea.se/product-images/ ... pf10-0.jpg
Japp :-)

https://www.magasin10.se/sakerhet/andni ... natoganga/

Funkar fint på en 90-mask.

//Tank
Gott, tack för all hjälp! vad är det för abek2 filter du har om man får fråga?
Tank
Inlägg: 1681
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: filter till skyddmsask med CBRN och brandrök

Inlägg av Tank »

Jag har köpt mina filter via Finland då de har egen tillverkning. Så jag kör med Scott rakt av. Allt för att främja grannlandet och skippa Kinakloner.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"