Tält med kamin

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält med kamin

Inlägg av Charlie** »

Sterb skrev: 07 dec 2020 23:43 Jag har inte haft någon större bekantskap med dessa själv, endast tillfälligt sovit i tält där de brukats.
Vet du om det räcker med en Volcano MS eller om man behöver några specialdelar för att använda kaminen i ett 20-tält?
Funderar på om det behövs något speciellt för att "köra upp" tältduken med rökröret som följer med? Hur fäster man skorstenen mot tälttallriken?
De gånger jag sovit i FMs tält med Volcanokaminer har man satt samma "kaminrörsring" på den rördelen som sticker ut genom tälttalriken. Jag är inte 100% säker nu men på tält 20 och tält 12, är tälttalrikens "hål" anpassad till tältkamin m44 vars rökrör har en midja som tälttalriken hänger på. Rökröret till tältkamin m 63 sakna den midjan och är ersatt med en ring som kläms fast på det översta rökröret med en vingmutter. På länken nedan finns ett par bilder på en kamin m 63 och där syns denna ring tydligt på en av de 3 längre rördelarna.

https://auctionet.com/sv/452888-militar ... min/images

Så du behöver en sådan "ring"
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Tält med kamin

Inlägg av Sterb »

Tackar för svar.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Tält med kamin

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 08 dec 2020 00:54 De gånger jag sovit i FMs tält med Volcanokaminer har man satt samma "kaminrörsring" på den rördelen som sticker ut genom tälttalriken. Jag är inte 100% säker nu men på tält 20 och tält 12, är tälttalrikens "hål" anpassad till tältkamin m44 vars rökrör har en midja som tälttalriken hänger på. Rökröret till tältkamin m 63 sakna den midjan och är ersatt med en ring som kläms fast på det översta rökröret med en vingmutter. På länken nedan finns ett par bilder på en kamin m 63 och där syns denna ring tydligt på en av de 3 längre rördelarna.

Så du behöver en sådan "ring"
Jag är en gammal skit och många år sen man var ute i grönskan med 12-tältet, men...
Är jag ute och cyklar om jag säger att den spännringen även ingick som standard till den trekantiga kaminen till 12-tältet?
Har bara ett minne av att det fanns en sådan så man kunde justera höjden på tälttallriken vid ojämn terräng

Edit: Eh.. m63 är ju den trekantiga jag menade. Trodde den var standardkaminen till tält 12. Den enda vi hade till dom i lumpen
Glöm min kommentar
I started out with nothing, and still have most of it left
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Tält med kamin

Inlägg av Scoo »

Av en händelse (och ingalunda för att google-algoritmen skulle ha märkt att jag är intresserad av kamintält :roll: ) så dök det upp i youtuberekommendationer två videor, den första visar en kille som testar amerikansk ultralätt utrustning (3 kg för tipitält + kamin som skruvas ihop). Behändigt om än det ser lite väl ömtåligt ut. Tycks kosta dock som ett svenskt Tentipi eller finsk Hawu. Den andra visar en herreman som sysslar med att njuta av livet. Han har någonslags aliexpress tält medan kaminen är en svensktillverkad(?) Winnerwell gjord i titan.
För mina barns skull
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Tält med kamin

Inlägg av Charlie** »

Googla US Military arctic stove. En intressant flerbränslekamin för tält, som tillverkas av Coleman. Det finns en äldre variant också som heter Youkon m 50.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Tält med kamin

Inlägg av deadrabbit »

Den här tråden är riktigt prepp vänlig.
Ifall någon saknar tält eller skall köpa utan kamin länkar jag nedan korta checklista o klipp.
Bygg fire stove
Ta med rör
https://youtu.be/QeHGDr81XwM
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Tält med kamin

Inlägg av Jakob »

Seek Outside Silvertip + Seek Outside The Cub
Tält och kamin väger 3kg tillsammans.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"