lidl tråden

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: lidl tråden

Inlägg av maskros »

Knappt 40 kom till min butik. Jag var där 9.50, butiken öppnade 8.00. Personalen berättade att de tog slut 8.20. :o
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: lidl tråden

Inlägg av bokmalen »

Intressant att så många människor anser sig ha behov av en skärbrännare
I intend to live forever, or die trying to
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: lidl tråden

Inlägg av Tank »

Japp, tvärslut.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: lidl tråden

Inlägg av mopar340 »

Kompisen fick en, var där och ryckte i dörren kl 08:00... 08:04 var alla slut.
Fotogenmannen
Inlägg: 84
Blev medlem: 18 maj 2019 18:39

Re: lidl tråden

Inlägg av Fotogenmannen »

bokmalen skrev: 22 feb 2021 19:51 Intressant att så många människor anser sig ha behov av en skärbrännare
Min teori är att det är just villhöverfaktorn som är speciellt hög på en plasmaskärare. Det är väldigt få saker du måste ha en plasmaskärare för att klara. Har du en vinkelslip med kapskiva, en bågfil, en borrmaskin och några filar så så kan du göra i princip allt du kan med en plasmaskärare. Alla som faktiskt behöver en har redan köpt en (och inte en för 1500 spänn från Lidl!). Däremot är det ett väldigt smidigt verktyg, och dessutom väldigt "manligt". Det väser och sprutar gnistor och går fort. Vem kan tacka nej till det! :D

Jag tror det är därför det blir sån rusning när de dyker upp under den magiska (och lite flytande) gränsen för vad man kan tänka sig att betala för något man inte alls behöver men kan lura sig att man gör det. Och som sprutar gnistor.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: lidl tråden

Inlägg av xsive »

Fotogenmannen skrev: 23 feb 2021 07:29 Min teori är att det är just villhöverfaktorn som är speciellt hög på en plasmaskärare. Det är väldigt få saker du måste ha en plasmaskärare för att klara. Har du en vinkelslip med kapskiva, en bågfil, en borrmaskin och några filar så så kan du göra i princip allt du kan med en plasmaskärare. Alla som faktiskt behöver en har redan köpt en (och inte en för 1500 spänn från Lidl!). Däremot är det ett väldigt smidigt verktyg, och dessutom väldigt "manligt". Det väser och sprutar gnistor och går fort. Vem kan tacka nej till det! :D

Jag tror det är därför det blir sån rusning när de dyker upp under den magiska (och lite flytande) gränsen för vad man kan tänka sig att betala för något man inte alls behöver men kan lura sig att man gör det. Och som sprutar gnistor.
Dom två som var inne i butiken efter plasmaskäraren samtidigt som mig var båda hantverkare.
Typ Nisses portservice (Ja det stod något liknande på den ena skåpbilen)
Många småfirmor / enmansskuttare som kör med billiga verktyg för sånt dom använder sällan.
Typ Jula slagborr om dom ändå bara behöver den några gånger per år och vill ha den liggande "utifall" i servicebilen
Där finns det ett sug efter liknande. Dom behöver den inte men värt pengarna till smågrejor istället för
vinkelslip och det inte kritiskt om den skulle rasa efter ha använts 10 timmar.

Behöver jag någon? Njae men ett vettigt komplement till 1-fas MIG svetsen jag skaffade för ett år sen.
Funkar som du säger ok med en vinkelslip men skall man skära en meter plåt så är den så mycket effektivare
En verkstad som använder plasman varje vecka köper naturligtvis en märkesprodukt med tillgång till service istället
Och för egen del - Den sprutar ju gnistor också :D
I started out with nothing, and still have most of it left
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: lidl tråden

Inlägg av mopar340 »

Någon som vet hur mycket ström och luft en sån där tar?
Hur är en sån plasmas spänningsförsörjning konstruerad, dvs vad händer efter 230V sladden in i maskinen?

Fick en ingivelse att man skulle kunna göra ett rätt intressant ryggburen grej med en dyktub och en packe li-ion batterier?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: lidl tråden

Inlägg av xsive »

mopar340 skrev: 23 feb 2021 09:22 Någon som vet hur mycket ström och luft en sån där tar?
Hur är en sån plasmas spänningsförsörjning konstruerad, dvs vad händer efter 230V sladden in i maskinen?

Fick en ingivelse att man skulle kunna göra ett rätt intressant ryggburen grej med en dyktub och en packe li-ion batterier?
Den behöver helst 16A enfas. På lägre inställning och kortare användning kan man klara sig på 10A.
Sök på tuben på Lidl plasma cutter så hittar du lite tester med exakt denna maskin. Ett par exempel nedan
Luft så räcker det med en vanlig biltema kompressor för kortare jobb
https://www.youtube.com/watch?v=F2umhAb2EXs
https://www.youtube.com/watch?v=dOrGC0ym-00
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: lidl tråden

Inlägg av Obstinat »

Även jag missade ett exemplar. Tydligen var det kö en halvtimme innan de öppnade.....

Vart sugen på en efter sett vad grannen gör med sin plasmaskärare bla fågelsiluetter vindflöjlar osv... Grannens är av annat märke men efter sett Parksides variant så skulle den helt klart duga för mig. Trevligt pris likaså!

Går den inte o beställa på något sätt?
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: lidl tråden

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 23 feb 2021 10:35 Även jag missade ett exemplar. Tydligen var det kö en halvtimme innan de öppnade.....

Vart sugen på en efter sett vad grannen gör med sin plasmaskärare bla fågelsiluetter vindflöjlar osv... Grannens är av annat märke men efter sett Parksides variant så skulle den helt klart duga för mig. Trevligt pris likaså!

Går den inte o beställa på något sätt?
Jag ringde som sagt Lidl kundtjänst för se om kunde beställa. Fick ett ärendenummer och dom skulle återkomma med svar
via SMS men fick aldrig något tillbaka så gav fan i det.
Finns gott om motsvarande Kina plasma på ebay. Många märken - samma innehåll
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... r&_sacat=0

Tänk bara på att den drar rätt hög ström från uttaget. En 40A modell drar runt 20-24A
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"