Sågverkskit för motorsåg

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Sågverkskit för motorsåg

Inlägg av Scoo »

En dröm jag har är att nån gång innan mina dagar på jorden är slut uppföra något av timmer. För att få det mera kostnadseffektivt så skulle det väl nog behöva vara en sån där adapter man kan sätta på motorsåg för att så längs med en stock och inte som normalt på tvären för att kapa (sågen ska väl vara modell kraftigare för att orka). I mitt fall vore det dessutom lite besvärligt att transportera virke till sommarstuga/BOL där detta skulle komma på tal därför lättare att få en del byggmaterial in situ. Ett flertal modeller finns, har sett på Logosols Timberjig som fås endera som enbart själva adaptern (egen planka eller brädmall behövs sen för åtminstone första sågningen) eller som komplett kit med en aluminiumbalk med tillhörande justerbara fästen (om man exempelvis vill såga brädor ur en stock). De har även flera modeller med bandsågar (för preppern vore säker bensindriven modell mest intressant). En fördel jag ser med denna är att själva adaptern kan läggas ovan på en stock där man sågat en kant rak för att kunna såga motsatt sida. Nackdelen är då kanske priset speciellt om man tar hela kitet som går lös på lite på 8000 SEK.

En annan är Haddon Lumbermaker som består av mindre adapter som är tänkt att passa in på 4- eller 6-tumsplanka eller bräda att ha som mall att såga efter. Och om 10/15cm är OK bredd för timmerstock eller planka är det sen bara att svänga sågen och såga från andra hållet så får man andra sidan rak (detsamma går förstås även med Logosols). Riktpriset tycks vara 99 USD (har sett dessa för varierande priser vid amazon och ebay), hamnar man på tull och kanske moms då det kommer till EU blir väl priset närapå samma som för Logosols modell.

Finns även kinavariant som fås med frakt för ~400 SEK från nån slags alibaba/wish-liknande sajt.


Har någon provat någon av ovanstående modeller?
För mina barns skull
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Sågverkskit för motorsåg

Inlägg av Jakob »

Jag har sågat en del plankor med en kinavariant av granberg alaskan mill och en motorsåg modell större.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Sågverkskit för motorsåg

Inlägg av maskros »

Nä, inte provat någon av dem men en https://skogma.se/granberg-alaskan-smal ... 085001001/ video https://youtu.be/eShV8RgJw50 har jag halvprovat (fått känna lite lite när en annan höll på sågade med en sån) och nu har jag skaffat en egen som jag ännu inte sågat något med. 2000 kr kändes vettigt för att till nöds kunna såga bräder och grövre. Kul konstruktion som inte känns helt 100% men som sagt, till nöds och enstaka bräder.

Här hemma har vi gamla uthus där bräderna i panelen är olika breda och inga standardmått. Behöver man såga till några såna tror jag det funkar men jag skulle inte såga allt virke till en regelstomme och sen hela panelen till ett hus med den.

Mer video https://youtu.be/QYp1ClgtK-w
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"