datorer

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: datorer

Inlägg av bastard »

du kan ju ta i stort sett vilket tangentbord du vill till pajen, bara det är usb eller blåtand eller finns så man kan ha en omvandlare till usb

vill du bara ha skrivmaskinsdelen så ta bara dom program du vill ha, det är väl det minsta problemet man kan ha?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: datorer

Inlägg av bokmalen »

Jag skulle förorda ett trådlöst set med mus och tangentbord som delar en "dongel".
Om du har batteridriven tangentbord och mus så sparar du på strömmen i pajen, och det brukar alltid vara brist på den varan.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: datorer

Inlägg av Marie »

I så fall om man ska titta på Pi osv... en laptop.. extern skärm eller tv'n som skärm.. externt tangentbord o mus för "känslan" och fördelen med laptop är att den har inbyggd UPS..

Nee ska man åt Retro känslan.. då ska det vara en klumpig datorlåda som gärna har runt 20år på nacken. ett fullstort tangentbord o mus... gärna en tjockskärm bara för att det går. :lol:

:mrgreen: PS. Jag äger faktiskt en elektrisk skrivmaskin från Facit med extra band o allt till.. jag minns inte hur många ord man skriver o får upp i displayen innan den skriver ut meningen på pappret. DS. :mrgreen:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: datorer

Inlägg av Vattendrag »

EN brun böna skrev: 02 apr 2021 08:02 Det jag vill åt är känslan av en elektrisk skrivmaskin och den typen av tangentbord. Med R-pi så får man mindre tangentbord med sämre känsla. En elektrisk skrivmaskin går inte att lagra text och redigera på samma sätt som man kan med en dator.

Jag har ju annars min lilla laptop som är byggd för R-pi med skenor som man bara slidar in sin R-pi samt övrig utrustning på. Nackdelen med den är att tangentbordet är engelskt och saknar åäö. Men det borde gå att lösa med ett blåtandsskrivbord för R-pi
Det finns trådlösa tangentbord med mekaniska tangenter som liknar gamla skrivmaskiner bäst. Lite dyra bara. Datoränden är USB. För skärm beror det ju på vad för gränssnitt du har tillgängligt.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: datorer

Inlägg av bokmalen »

Skaffa ett gamingtangentbord med mekaniska brytare.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: datorer

Inlägg av bastard »

TS bör nog komma med mera info om vad som prioriteras för att det skall komma frammåt ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: datorer

Inlägg av EN brun böna »

Jag skulle vilja ha bara tangentbordet och skärmen lösa så att det inte är som en laptop. Det tar för stor plats på skrivbordet. Jag behöver platsen för papper och böcker som jag hämtar info från, eller redan skrivit på lösa blad. Så de datorer jag har nu tar för stor plats. Helst skulle jag vilja kunna skriva direkt på en skärm som sedan gör om till skrivmaskins text. Men de systemen är ju såååå dyyraaa.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: datorer

Inlägg av bastard »

för själva datorn är då det inga bekymmer'

vad har du för anslutning på skärmen?
vga eller hdmi/dvi/dp ?
vad har du för anslutning på skrivaren, parallellport eller usb/nätverk/trådlöst ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: datorer

Inlägg av EN brun böna »

Den lösa skärmen jag har är det vga, märke dell. Och på datorn är det vga. Men även usb och blåtand till skrivare och tangentbord. Men jag vet ju inte om denna dator fungerar då skärmen som sitter där nu är död. Så en fråga jag hade var om orginalskärmen måste funka för att flytta bilden till ny skärm eller om det räcker med att plugga in den nya skärmen. Datorn är en äldre laptop.
Den laptop jag använder till internet är allt usb.
Den stationära datorn en dell ska enbart användas för ekonomi som fakturering och betalning av räkningar.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: datorer

Inlägg av bokmalen »

EN brun böna skrev: 03 apr 2021 17:18 Så en fråga jag hade var om orginalskärmen måste funka för att flytta bilden till ny skärm eller om det räcker med att plugga in den nya skärmen. Datorn är en äldre laptop.
Näe, även om interna skärmen är död på en laptop ska du kunna få bild på den externa.
Kan ju dock vara lite problem att få den att "spegla" eller bara använda externa om den för tillfället är inställd på att enbart använda den interna.

Om det är någon windows-variant på den och du inte får bild på första försöket, tryck:
Windows+P, sedan pil ner en gång och sedan return.

Funkar inte det, prova windows+P följt av nedåtpil 2 ggr och return, Och till sist med tre nedåtpilar...

Menyn ifråga bör ha uppifrån och ner:
  • Enbart intern skärm
  • Samma bild på intern och extern
  • Utvidgat skrivbord över båda skärmarna
  • Enbart extern skärm
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"