thermacell

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

thermacell

Inlägg av bastard »

provade thermascell i , besvärliga, lägen, int fan funkar det

i norr på ställen där mygg och knott är talrika och aggresiva
(lämplig plats för fångvårdens friluftsanstalt? )
så provades dels thermacell och plattor från mr mosquito, och både samtidigt
och nej, det funkar inte
såg inte ens en lättning av molnen runt mig
även när jag var i tält så svärmade dom i absiden, och inte ens med både inne i absiden så försvann dom

thermacell kan fungera i söder där myggen inte är aggresiva nog och i begränsad mängd, men inte om dom är som i norr .
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mango
Inlägg: 375
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: thermacell

Inlägg av mango »

Jaha det var ju intressant spaning, för jag har funderat på någon sån där manick, när man sitter på pass i veteåkern t ex.
Min jaktkamrat har nåt liknande och han säger att den funkar.
Sydöstra östergötland förvisso.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: thermacell

Inlägg av Tank »

Kan nog hålla med om observationen för den södra delen där myggen blir mindre besvärliga.
Men jag använder diverse oljor och annat som Mygg för att hålla bort dom, och sen mera Thermacellen som ett slags AAA.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: thermacell

Inlägg av deadrabbit »

Sånt här beror säkert mycket på område och väder. Normalt kör jag med Nordic summer som luktar tjära. I västra Götaland och Småland har thermacell funkat hyfsat iaf.
Provade nyligen deras större pjäs där man bara byter mattor och inte gas hela tiden à la 4h.
https://www.widforss.se/thermacell-back ... n=Prisjakt
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: thermacell

Inlägg av Ursus »

Min uppfattning som norrlänning och därmed bekant med mycket mygg är att Thermacell fungerar i typ bostadsområden och andra platser där myggen finns; men i något mer begränsad omfattning än vad som annonseras. Lättar betydligt, men inte allt.

I skogen dock, gör det inte det minsta skillnad. Då är det rök, DEET eller beckolja i en omfattning som gäller. Men ingen metod är utan konsekvenser. Rök kräver glöd eller eld; inte okej när det är snustorrt. DEET är ganska självskrivet. Inte en hälsosam produkt, men används ibland. Beckolja är förvånansvärt bra, men skall inte överskattas. Dessutom älskar många djur; björnen inkluderat, doften av tjära. Vill du ha mygg eller riskera nalle i tältet? Ditt val.

Bästa kombon hittills är 50/50 beckolja/djungelolja. Vill man campa kan man smörja in en trasa med detta och hänga kring huvudet på bivvyn. Eller öronproppar och härda ut. Efter den första sömnlösa natten har man inga sömnlösa nätter längre på resten av resan, bara på ren trötthet.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: thermacell

Inlägg av mopar340 »

Slut på det roliga... verkar förbjudas i terräng i Finland (de bukar väl inte vara före sverige på sånt?)
Snackas om EU förbud, bäst att bunkra upp, är helt oumbärliga för viss verksamhet jag bedriver.

https://www.jaktjournalen.se/hajpade-my ... i-finland/

NÅgon som har bra tips på "pirat" mattor som funkar och är lagomt "farliga" Patronerna är lätta att ladda om med tändargas.
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: thermacell

Inlägg av Kardinal »

Vilmas Nordic Summer, noga med att hålla myggen ute ur tältet, och ett myggnät över huvudet. När jag fiskade med farsan där uppe hade vi myggnät över huvudet ibland. Grönt med en topp som inte var av nät. I dag skulle jag försöka hitta en fiskemössa med nät... och burka på kroppen.

Sen får man öka sin egen tolerans och tålighet mot mygg. Det är både en fysisk och psykisk utmaning.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: thermacell

Inlägg av bastard »

Mr mosquito finns i landet, dom är hälften så stora som thermacell och funkar ungerfär hälften så mycket

Har kollat, men inte hittat något vettigt
Kanske värt att köpa från japan via ebay
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: thermacell

Inlägg av Protect »

Ursus skrev: 08 jul 2021 17:01 överskattas. Dessutom älskar många djur; björnen inkluderat, doften av tjära. Vill du ha mygg eller riskera nalle i tältet? Ditt val.

Här är största risken att få en kåt sugga efter sig för här nere i mellansverige är det ont om björn. :mrgreen:

Själv håller jag mig nog till DEET i fortsättningen också, det funkar iallafall.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: thermacell

Inlägg av maskros »

Olika erfarenheter. För mig funkar Thermacell i Västernorrlands län och i Gävleborgs län. Inte direkt blöta områden men gott om mygg och knott. Myggen är normalt inte jätteintresserade av mig, har jag sällskap går de ofta hellre på sällskapet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"