hm, sov plastpåse med filter

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10706
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av bastard »

om det skiter sig ordentligt, ex större giftutsläpp, radioaktivt damm eller extrema pollen nivåer, eller knott.....
så finns det en sak jag funderat på

en stoor plastpåse, för enkelhetensskull, 2m i diameter, 3m lång, stor nog att sova i , eller tillbringa en del tid i

att ha en fläkt som både blåser upp den och har ett filter av standardtyp

vore relativt enkelt att ordna allt, fläkt, filter och stryckreglerad utloppsventil går att ordna med standardsaker

är det värt att fundera på en sådan här sak?
själva fläkten och filtrena funkar ju om man vill hålla övertryck i ex ett rumvid bug in

vilken typ av filter borde man ha till den?
m40 eller biltemas? enklare modell
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 764
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av bokmalen »

Alltså, låter i och för sig intressant att sova i en stor plastsäck, men tror du inte att det borde fungera lika bra med vilket 2- eller 3-mannatält som helst?

En fläkt med filter som blåser in luft i tältet, och därmed tvingar ut luft i springor och ventiler?
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10706
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av bastard »

ganska otätt i tält
filtret har ju begränsad livslängd och att då hålla ner volymen är önskvärt

men, en tanke är ju att ha plastpåsen i tältet och då få helt tätt utåt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av halo »

Intressant tanke men skulle ta emot nåt enormt att bo i en stor plastpåse på obestämd tid. Om nåt går snett tar syrebristen kål på en. De blir svårt att få in vatten och mat, samt var ska man göra sina behov?

Jag skulle nog satsa på evakuering snarast möjligt istället.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10706
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av bastard »

fläkten och filtret funkar ju till ett tätat rum om det behövs

det med att dö i sömnen om syret tar slut tåls att fundera på

och jag tänkte mig mer att, om det är gasmask läge, och du verkligen behöver ha några timmars sömn så vore en plastpåse relativt enkelt att hantera
eller äta vila
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
bokmalen
Inlägg: 764
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av bokmalen »

Tja, det här är den största jag kan hitta tillgänglig att köpa.
https://www.runelandhs.se/lager-och-ind ... er-40-stfp

Det finns "tuber" också, med upp till 100m längd, men diametern var bara typ 60 cm, så där skulle iaf inte jag vilja ligga och sova.
https://www.runelandhs.se/lager-och-ind ... mm-l-100-m
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2526
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 27 jul 2021 12:13 och jag tänkte mig mer att, om det är gasmask läge, och du verkligen behöver ha några timmars sömn så vore en plastpåse relativt enkelt att hantera
eller äta vila
Kan man inte försöka sova med gasmask på? Inget jag provat. Är man bara tillräckligt trött så...
Finns ju också alternativ med fläkassisterad gasmask men osäker på om batterierna räcker så länge.
I stort sett har jag kanske lite svårt se en sån situation när det skulle vara behov.
För mig är gasmaskläge något som enbart används under förflyttning från osäkert område.
Inne hemma - Nä för liten risk bli utsatt
Under Bugout - Kanske en risk man får leva med. För stort trappsteg att komma över för att arrangera
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1492
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av entropi »

Kanske en car capsule som du sätter ett extra hepafilter på insuget på?

https://www.amazon.com/CarCapsule-CC16F ... 283&sr=8-4
Survival
Honor
Liberty
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av Scoo »

Detta är ju i princip en större hemgjord variant av de halvhårda "skyddsinserten"* som man kunde sätta spädbarn i och sen transportera med barnvagn som ingick i de civila modellerna som framtogs i Sverige på 1970-80 talen. Fanns ju även de israeliska mjuka "påsöverdraget" Bardas och nyare halvhårda MAMTAK som är till spädbarn och småbarn. Har lekt med tanken på sån här för spädbarn, skulle utgå ifrån en sån där förpackningspåse som man kan ansluta dammsugare till för att sug ut luft ur sängkläder och dylikt så att det tar mindre plats.

Finländska Temet gjorde förr åtminstone ett portabelt skydd kallat LSS-80 som i princip är ett uppblåsbart tält som förses med fläkt + filter som filtrerar bort orenheter ur atmosfären. Skyddar förstås inte mot splitter eller strålning.

Helt klart bra koncept, måhända borde man komplettera med O2 / CO2 varnare som varnar om luften blir för skämd inuti säg då man sover om nu batteridriven fläkt får fel eller så.

*) korrigering: skyddsväska: http://www.antus.nu/gas.html
För mina barns skull
bokmalen
Inlägg: 764
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: hm, sov plastpåse med filter

Inlägg av bokmalen »

Det jag funderar på om man vill bygga något sånt är ju att få tillräckligt luftflöde.
Men givet att man vill skydda sig mot t.ex. radioaktivt nedfall, så att vi inte pratar giftutsläpp eller kemiska stridsmedel eller liknande, borde man inte kunna använda filter från typ industridammsugare som klarar hälsofarligt damm och/eller hepa-filter?

Denna typ av filter borde ju klara mängden och ändå hålla borta skadliga partiklar?
I intend to live forever, or die trying to
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"