Tråden om användbart skräp / Återbruk

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Ursus

Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av Ursus »

613f71177da7a780360237.jpg
613f71177da7a780360237.jpg (59.14 KiB) Visad 1139 gånger

Minns att vi hade en liknande tråd på SS-forum, men vad sägs om att starta en diskussion om tillfällen där ni har återbrukat och omformat gamla grejer, skrotsaker och annat till nya funktionella ting; i ren prepperanda? Detta för att inspirera varandra till idéer och projekt.

Bilden ovan är en timslångt projekt från i söndags kväll. Som nämnt i annan tråd har jag varit tvungen att rensa häggar på gården som drabbats av pungsjuka. När jag i helgen tog ned de sista så hade jag en massa ris som bara ligger och ämnar ruttna bort. Sågade det mesta som var stort nog till ved, men sparade också lite material till diverse experiment och täljprojekt, däribland en pilbåge. Har gjort pilar av hägg förut, men inte en båge.

Några raka och lagom tjocka stycken fick också bli en del av denna kreation. För många år sedan köpte jag en EKA Viking kombisåg, men denna var ren skit och gick inte att spänna upp ordentligt. Av den anledningen kunde inte de tre sågbladen (trä, stål, ben) användas utan att fastna i snitten. När jag rensade garaget i våras/somras tog jag loss bladen och kastade ramen, och igår kunde jag göra en liten bucksaw-ram till dessa. Bladen fungerar ypperligt i denna design, så nu har jag tre sågar till i ett enkelt format ;)

Hägg är för övrigt ett trevligt material att jobba med. Mjukt och formbart när det är färskt, och torkar till en ganska stark produkt. Skall låta ramen torka och sedan göra mindre finputs för att få den stadig och jämn, men även i detta läge fungerar den utmärkt.

Fyll på!
Användarens profilbild
hej
Inlägg: 45
Blev medlem: 05 feb 2020 19:37

Re: Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av hej »

Snyggt!
Det är alltid för tidigt att ge upp!
Ursus

Re: Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av Ursus »

6164852777df6238229496.jpg
6164852777df6238229496.jpg (78.4 KiB) Visad 961 gånger

Hittade en gammal och av okända orsaker avbruten (tillika handtagsfri) rundfil under en garagestädning i somras. Kapade ett stycke hickory av ett pensionerat yxskaft, borrade ett hål i sagda skaft, och epoxilimmade in filbiten i skaftet med den vassa tången utåt. Resultatet är en variant av ett gammaldags eldstål/elddon som kallas eldpigg eller eldspik och brukades av nordmännen i forntid.

Att slå gnistor med sådan anordning är lite annorlunda än de elddon man är van med. Här slår man spetsen direkt och tangerande mot ett större stycke kvarts eller annan lämplig sten; fnösken kan spetsas eller viras runt piggen. Ett lite bökigt sätt jämfört med andra elddon, men fördelen är att den är lätt att använda med handskar eller vantar vintertid. Problemet är att man måste bära på ett ganska stort stycke sten med en någorlunda flat sida för att få det att fungera hyggligt... om man inte bor i ett område med nakna kvartshällar överallt; då kan man slå gnistor rakt på urberget.

Ännu ett exempel på användbart skrot.

Kanske dyker upp i en framtida video, vi får se ;)
Ursus

Re: Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av Ursus »

Läderlappen x3

619a57424a176849859315.jpg
619a57424a176849859315.jpg (45.33 KiB) Visad 808 gånger

Mitt största eldstål är gud, men ett helvete att bära på sig. I fickan är den obekväm, runt halsen ett aber. Så idag fann jag orken att fixa ihop en enkel bältesslida till sagda eldstål. Från en gammal axelväska av läder skar jag ut två kvadratiska lappar med sidorna aningen större än mitt bredaste bältes bredd. En tredje lapp är något längre och därmed rektangulär. Nitade ihop alla tre lager i de fyra hörnen med ett gäng gamla nitar, plus två nitar till ungefär en tredjedel in på en sida för att skapa en resande "våg" mellan dessa och ett par av de yttre nitarna i det yttersta, rektangulära skiktet. Resultatet blev en fyrkant med horisontell bältesögla genom lager ett och två, samt ett vertikalt hölster som precis passade mitt eldstål mellan lager två och tre.

Användbart skräp, än en gång. Inte snyggt, men funktionellt. Om inte annat har ni här en bild på min röv :lol:
fryko
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 dec 2021 21:33

Re: Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av fryko »

Ursus skrev: 21 nov 2021 15:37 Läderlappen x3

Mitt största eldstål är gud, men ett helvete att bära på sig. I fickan är den obekväm, runt halsen ett aber. Så idag fann jag orken att fixa ihop [...]


Tycker den blev görabra! Vad för nitar har du använt? Och hur fick du fast dom? Har försökt googla men inte hittat nåt jag tycker stämmer överens med bilden.
crusoe
Inlägg: 160
Blev medlem: 06 maj 2019 10:13

Re: Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av crusoe »

Flott arbeide!
Eld spiken minner meg om mine første hjemmelagde ispigger, bare at jeg brukte store spiker istedenfor rundfil.

Jeg er usikker på hva stjernetrekker heter på svensk, men en skruvmejsel med kryss?. Ofte kan disse ødelegge noe av formen og har man to slike som er litt større, så er de også fine ispigger. En gang jeg skulle på isen og fiske og ikke fant ispiggene mine, så hang jeg to slike rundt halsen.
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av Omnivore »

stjernetrekker = stjärnmejsel
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Ursus

Re: Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av Ursus »

fryko skrev: 03 jan 2022 22:30
Tycker den blev görabra! Vad för nitar har du använt? Och hur fick du fast dom? Har försökt googla men inte hittat nåt jag tycker stämmer överens med bilden.
Hålnitar från Panduro, finns på deras hemsida eller i hobbybutiker som har deras sortiment, de hamras ihop med vanlig kulhammare. Köp gärna i varierande storlekar/bredd, om de är för höga måste man hamra dem deformerade innan de nyper ihop lädret (vilket var fallet med dessa) :)
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av bastard »

sök på rivets på ebay,amazon o.s.v
finns ju även kruvbara varianter som kan återanvändas, ganska bra att ha


återbruk
buntband kan återannvändas om man klipper upp dom vid låset, bara en liten fuling , men värt att tänka på om man får hem saker med buntband på, gratis är gott
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1049
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Tråden om användbart skräp / Återbruk

Inlägg av rödluvan »

Ibland går det att pilla upp spärren så att man kan dra ut bandet igen, pilligt men det går ofta om man behöver hela längden på buntbandet.
Dedär plastklädda ståltrådsbitarna som sitter på en del brödpåsar och elektronik är också ganska användbara.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"