Slipmaskin billigare än Tormek?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av maskros »

Tormek https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... in-242069/ 3.800 kr
Billigare https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... in-251045/ 2.000 kr

Känns onödigt att betala 1.800 kr för att det ska stå Tormek på grejerna. Nån som vet något, på riktigt, om lågprisvarianten ovan?

Risken om man köper en sån är att det slutar på 5.800 kr och att man har en snikvariant man är missnöjd med och en Tormek för att få det att funka. Funkar Tormeks jiggar till snikvarianten?

Är kass på att slipa redskap, vilket märks på mina, så jag behöver en maskin.

Råd tack?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av bastard »

ärligt talat så ogillar jag dom där med små stenar överhuvudtaget

skaffa en större gotlandsten om du vill ha något som funkar i några årtionden
eller en våtbandslip om du vill ha bra eggar

för liten diameter ger innåtbuktande eggar vilket sällan är bra, vasst men håller dåligt

jag har en budgetvariant, som aldrig används , ett av mina dåliga köp tyvärr
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av Protect »

Det beror väl på vad man ska slipa, jag har en Tormek, tittade först på Julas snikvariant och konstaterade att snik är skit. Tormeken gör det den ska och är avsedd för, det den inte är avsedd för körs på en lite större verktygsslip där enbart grundmaskinen utan tillbehör kostar 2 miljoner och den väger ett ton.

Jag är iallafall nöjd med Tormeken.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av maskros »

@bastard: Jag tror alla slipmaskiner gör bättre jobb än jag gör nu.

@protect: Tack, ok, då slipper jag titta på snikgrejen. Men vad är det Tormeken inte klarar? Mitt behov är saxar, knivar (köks, slakt, tälj) samt yxor.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av Protect »

Den klarar inte hårdmetallsågklingor, hårdmetallpinnfräsar och andra fräsar och verktyg till verkstadsmaskiner där man ju jobbar med hundradelsprecision vad det gäller slipning.

För vanliga eggverktyg samt träbearbetningsverktyg är den kanonbra, dyr, ja men ett av mina bättre köp faktiskt. Jag har aldrig tidigare haft så vassa verktyg och stål till rikt och planhyveln som sen jag köpte Tormeken och det fina är ju att den drar in pengar också, grannarna vet numera vem som kan slipa verktyg som man kan raka sig med. :D
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av maskros »

Toppen, tack!

Måste man "veta vad man håller på med" innan man börjar använda den eller är instruktioner och tillbehör såna att även en normalhändig person fixar det efter några försök?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av Protect »

En kanonbra DVD samt en utförlig bruksanvisning följer med så du har inga problem alls skulle jag vilja påstå. Köp inte för få fixturer bara, jag köpte båda satserna och visst, priset springer iväg en del men skit samma, det här är ju grejer som håller en livstid och jag brukar tysta dom som har påståenden med "ja jag lägger inte mina pengar på dyra viner, resor och hotellnätter utan på användbara saker" och jävlar vad sura många blir som just lever så. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
mango
Inlägg: 377
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av mango »

Min absoluta övertygelse är att alla slipstenar, brynen och bandslipar kräver en tids övning innan resultatet blir riktigt bra. Börja alltså med billigare knivar, eller om det är dyrare saker så måste du inte börja med att försöka lägga en ny egg så fort maskinen är uppackad är mitt tips.
Användarens profilbild
rödluvan
Inlägg: 1053
Blev medlem: 04 okt 2019 18:32
Ort: Norrland

Re: Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av rödluvan »

Torrbandslip är riktigt svårt att lära, jag måste fortfarande öva på en spillbit först om man inte har hållit på på ett tag, men det finns ju fina jiggsystem idag, dock kostar de skjortan om man vill ha bra kvalitet, men mycket går att bygga eget, det är lätt att man överfokuserar på design och utseendet, men försök att avgränsa det till själva funktionen, se på hur de dyra jiggarna är gjorda och hur man skapar stabilitet och korrekta vinklar, mm sedan kan då säkert hitta gamla filklavar och annat på byaauktioner och loppmarknader osv som du kan bygga om själv till riktiga fixturer.

Tyvärr är det riktigt svårt att hitta bra våtslipstenar nya till bra pris om man vill ha någonting som är någorlunda vettigt, men samma här så finns det en heldel begagnat i omlopp folk hade förr att slipa yxor och liar på som du kan sätta en modern motor på i ställetför remdrift, det brakar bara vara att haka på ett par kilremmar eller balaltarem på släta hjul.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Slipmaskin billigare än Tormek?

Inlägg av maskros »

Protect skrev: 20 sep 2021 01:29 Köp inte för få fixturer bara, jag köpte båda satserna och visst, priset springer iväg en del men skit samma, det här är ju grejer som håller en livstid
Har du möjlighet att länka till vad det är du har? (Både VAD jag ska ha och VARIFRÅN man köper det är intressant, likaså reservdelar.)

@Övriga: Tack för tips.

Det blir Tormek.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"