Motorsåg

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Motorsåg

Inlägg av Jakob »

BarbaryanKvlt skrev: 19 okt 2021 15:01 Tack för tipsen. Klarat mig på en Husqvarna 40 tidigare men eldar mkt mer nu. 40an lagas för tillfället av en vän. Värdelös på o meka o klarat mig bra på 1800 talsteknik innan jag skaffade väldigt mkt större o inte svettiga gubbar e sunkigare kollektiv i skogen i Norrlands inland längre. 10 plus inne räknas inte som varmt inne längre.
Husqvarna 40, 44 och 49 är mycket lika Jonsered 2041, 2045 och 2050. De är ganska hållbara även om det inte är proffs-sågar. Konstruktionen är av typen clamshell där cylindern håller vevaxellagren på plats. Hoppas du får den reparerad.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Motorsåg

Inlägg av Obstinat »

Gillar gamla sågar har en Husqvarna 242 xgp tror jag den heter haft den i närmare 20 år o då var den begagnad när jag bytte till mig den. Haft den både på jobb som privat! En annan favoritsåg med kortare svärd är en Stihl 020 med vanligt handtag inte den som arborister nyttjar. Bra såg med bra varv på! Även denna såg har nyttjats både i tjänsten som privat. Stihlen IOM dess smäckra vikt fungerar ypperligt som vedsåg till det mesta! Skall du fälla större kanske du bör tänka större?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Motorsåg

Inlägg av bastard »

kommer man över hobby/trädgårdsamatörsågarna så är det en del ganska ok sågar
då kallades det bonde segmentet, mellan amatör och heltidsproffs
ex husqvarna 42 och 55


vore ganska kul att ta en biltemasåg och kolla hur långe den håller om man använder den för husbehovs vedhuggning
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"