Motorsåg

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Motorsåg

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Är ute efter en vettig pålitlig motorsåg. Mkt ved blir d. Åker ofta o hämtar ved där någon fällt nå träd o vill bli av med det så vill att sågen ska vara hyffsat lättarbetad. Inte för stor men inte för klen. Va har ni för tips?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Motorsåg

Inlägg av maskros »

Jag rekommenderar en https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... rsagspaket

Motivering kan man läsa här https://svealanding.wordpress.com/2019/ ... a-440e-ii/ och jag håller med.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Motorsåg

Inlägg av bastard »

jag har några husqvarna 55 passse vid detta laget, men dom är ok, robusta och lättmekade
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Motorsåg

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 16 okt 2021 20:11 jag har några husqvarna 55 passse vid detta laget, men dom är ok, robusta och lättmekade
:lol: Visste att den kommentaren skulle komma. Men vad föreslår du om man ska köpa nytt, som säljs i butik idag?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Motorsåg

Inlägg av bastard »

en utan massa elektronik i (:) :alien: :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Motorsåg

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Tyvärr är det väl massa elektronik i nya.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Motorsåg

Inlägg av Jakob »

BarbaryanKvlt skrev: 16 okt 2021 19:28 Är ute efter en vettig pålitlig motorsåg. Mkt ved blir d. Åker ofta o hämtar ved där någon fällt nå träd o vill bli av med det så vill att sågen ska vara hyffsat lättarbetad. Inte för stor men inte för klen. Va har ni för tips?
För 20 år framåt och ett antal kubikmeter per år skulle jag gå på en Husqvarna 545 Mark II. Det svider i plånboken, men det jämnar ut sej över åren.
Visst kan jag dregla över 550XP eller stihl 261, men realistikt sett är det för tunga som allround-såg för en som inte sågar dagligen.
Jag nöter fortfarande på min 20 år gamla Jonsered 2045 som varit nerplockad i delar två gånger vid det här laget. Jag minns inte ens vad den kostade som ny. Mycket ved har det blivit. Den vägrar dö helt enkelt.

En såg jag inte tänker köpa är Husqvarna 543XP. Det är en japansk Zenoah som fått Husqvarna-kåpor.
maskros skrev: 16 okt 2021 19:52 Jag rekommenderar en https://www.maskinklippet.se/skog/motor ... rsagspaket
Motivering kan man läsa här https://svealanding.wordpress.com/2019/ ... a-440e-ii/ och jag håller med.
En som tycker Jonsered 2050 är tung och efter att ha sågat ett (1) träd med nya sågen vill rekommendera 440e-ii? Jag skulle lyssna på nån som använt sågen några år istället.
Har inte provat den, men här är vad jag hittat:
- primerbulben spricker efter användning
- problem med oljepumpen
- oljepumpens skydd av aluminium tar stryk ifall sågen kastar kedjan
- kan vara svårstartad
- gasreglaget stockas av snö på vintern
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Motorsåg

Inlägg av bastard »

en sak man kan ha koll på är elsågarna med

för prepp så vill jag ha så robusta lättmekade saker som möjligt

för dagligt bruk så kan jag ha andra saker vid sidan om
skaffade en milluwaukterrg, hur fan det nu stavas :lol: , motorsåg, jag ville ha en som man kan ha i bilen för att göra lite småsaker, funkar bra innomhus med
den var förvånadsvärt bra, kräver vass kedja men man får en hel del gjort om man har dels det stora 12Ah batteriet , men även med 5Ah så kan man kvista och köra mindre saker tillräckligt mycket för att den är användbar
sågat och gjort ved av vindfällen som är upp mot 35cm i diameter

har den som andra såg när det strular med 55'an, läs satt sig

om några år så kommer det troligen vara en helt annan marknad för elektriska motorsågar
går lätt att göra själva sågarna, känd teknik och motorerna är underbara, batterierna behöver bli mer standaliserade och billigare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Motorsåg

Inlägg av maskros »

Jag köpte en 440e II, har haft den i drygt ett år och hittills funkar allt även om den den är lite plastig.
Har inte varit ute i riktig snö med den så gasen vet jag inget om.
Gummibubblan håller än så länge, bra tips där, borde väl gå att köpa som reservdel?

Jag upplever att den är väldigt smidig att jobba med, har 13" på, det räcker till det jag ger mig på.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: Motorsåg

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Tack för tipsen. Klarat mig på en Husqvarna 40 tidigare men eldar mkt mer nu. 40an lagas för tillfället av en vän. Värdelös på o meka o klarat mig bra på 1800 talsteknik innan jag skaffade väldigt mkt större o inte svettiga gubbar e sunkigare kollektiv i skogen i Norrlands inland längre. 10 plus inne räknas inte som varmt inne längre.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"