barometern

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

barometern

Inlägg av bastard »

kanske inte riktigt det folk kollar på nuförtiden, men förr var det lite funktionabelt att ha en barometer
man kunde ha koll på åt vilket håll vädret vart på väg högt eller lågt tryck, fint eller dåligt grovt sett

hur många har en fungerande barometer hemm, och som kollar på den regelbundet?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: barometern

Inlägg av Parabellum »

Jag har en men kollar mycket sällan på den.
Som jag lever nu, så får vädret bli som det blir. Och frun som ibland tittar på barometern, har också koll på vädret genom någon app.
Så min älskade får agera meteorolog, när jag skall göra något som är väderberoende. :hug: :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: barometern

Inlägg av FCR2 »

Är ofta på och knackar på min.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: barometern

Inlägg av mopar340 »

Har två i en av mina två BOL, ingen i den andra eller hemma, må vara för att den ena är vid havet då barometrar var viktiga?
Ena är i bastun, härligt att knacka på den i relaxen för att skrocka nått om kommande väder och sen sätta sig ner och knäppa en bärs ... :)

ska jag mäta barometriskt med någon noggranhet så ger Garmin GPS:n bra värden och en Arduino modul jag har köpt helt sagolika.
syns tydligt om man bara flyttar den mellan golv och så högt man når.

https://learn.adafruit.com/adafruit-bmp ... duino-test
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: barometern

Inlägg av Palle500 »

Billig "barometer" är en grankvist som pekar nedåt när det är regn och uppåt vid fint väder.
Kallas för väderpinne
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%

Från wiki
En väderpinne (även fäbodbarometer) är ett meteorologiskt instrument som utgörs av en grankvist som monteras upp-och-ned på en träplatta eller dylikt.
Väderpinnen fungerar som ett observationsverktyg som reagerar på luftfuktigheten, genom att den pekar uppåt vid klart och torrt väder och nedåt vid regnigt och fuktigt väder. Anledningen till det är att grenen på undersidan i högre grad svälls och krymps än ovansidan. Granens grenar utvecklar en reaktionsved på undersidan för kompensera ökad belastning som uppstår när grenar växer horisontellt. Trä sväller vid hög fuktighet och krymper vid låg fuktighet vilket gör att väderpinnen böjer sig nedåt vid fuktigt väder och uppåt vid torrt väder. När väderpinnen blir blöt sväller undersidan (reaktionsveden) ungefär 10 gånger mer än översidan. Det är därför viktigt att pinnen monteras upp-och-ned om den är avsedd att användas som väderpinne.

En väderpinne kan inte förutsäga hur vädret blir, utan är enbart ett observationsverktyg som avspeglar det aktuella vädret.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: barometern

Inlägg av bastard »

brukar kolla på barometern och numera så kan man jämföra med vädertjänsterna

ett tips, det finns ju kalibrerade barometrar vid flygplatser och där kan man få aktuellt baromertryck via olika vädersiter , om man har lust att kolla kalibreringen
bara åka dit, ha baromtern utanför och jämföra med vädertjänstens tryck
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: barometern

Inlägg av bastard »

kollar mer och mer till den dag för dag, nästan så man skulle velat haft en sådan där gammal som skriver på pappersremsa
nempsäker och utan elektronik (:) :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: barometern

Inlägg av Kurio »

Tycker den i klockan är rätt kul. Den hojtar till ibland om "stormvarning" men det är mest när man förflyttat sig i höjdled. Annars är den mest överflödig då man noterat omslaget i väderlek innan den hojtar. en garmin fenix 5 är de
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: barometern

Inlägg av Charlie** »

Barometern är något jag totalt glömt bort!? Farsan gick förr och knackade för jämnan på en sådan som fanns hemma i föräldrahemmet. Ganska underskattat faktiskt. Nu ska jag leta reda på den och damma av den. Tack för påminnelsen!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Strångsjö
Inlägg: 519
Blev medlem: 02 mar 2020 23:09
Ort: Söder om Svealand

Re: barometern

Inlägg av Strångsjö »

Hade helt glömt bort, tack för påminnelsen,
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"