kolsyre brandsläckare

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

kolsyre brandsläckare

Inlägg av bastard »

funderar på fjärraktiverade kolsyresläckare
modell 425 grams kolsyretuber med öppningsanordning

eftersom man inte kan rikta dom mot eld utan bara tömma en tub eller flera i ett utrymme så blir inte effekten så bra
kollade lite och förutsättningarna är

425 gram co2 blir lite över 200 liter kolsyra som gas
någonstans såg jag att det brinner dåligt om syrehalten går under 15% istället för 21 som det brukar vara
problemet är ju att om man bara tömmer tuberna så är man inte säker på hur man får undan luften som redan är i rummet

funderar om man skulle prova rent praktiskt, ett lagom stort rum, några värmeljus och sedan tömma en tub i en plåthink och se om det händer något

någon som har koll på kolsyra som ex branddämpande i ex serverhallar?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: kolsyre brandsläckare

Inlägg av reboot »

Det finns mycket större tuber i CO2 släckare. Har du någon kontakt på en återvinning?..... Jag ser mängder av ”utrangerade” fullt användbara CO2-släckare lämnas in där! Jag vet inte varför dom utrangeras? Kanske okunskap och säljtryck från brandfirmorna!

Jag hade tur en gång när en kille i en bil framför mig skulle lämna in 3st stora CO2-släckare, två 10kg och en 5kg och jag frågade snällt om han inte kunde ställa dom i min bil i stället? Vilket han gärna gjorde och tyckte det var bra att dom kom till användning. Jag tackade och tog emot.

2st var fortfarande fulla och plomberade, en fyllde jag upp på en brandfirma (den var inte så gammal så det gick bra) En ny sån kostade då 3000:- men 500:- att fylla på.

Det är väldigt lätt att kolla fyllnadsgraden på dom då ”tara” (tomvikten) och fyllvikten alltid är präglad i flaskan. Flaskorna är av aluminium och rostar inte, men det har blivit nån slösaktig slentrian och byta ut släckarna efter ett visst antal år.

Har även en gammal stor ”antik” 10kg från slutet av 40-talet och den har inte använts och inte minskat ett gram i fyllvikt.
Men den går inte att fylla nu. Då skrattar dom troligen ihjäl sig om dom ser den...Det är en sån där med en lång papptub parallellt med kolsyretuben. Men dom fungerar utmärkt ändå!
Den kan jag fylla mitt ammunitionsförråd medom det skulle behövas.

Mitt intresse för kolsyresläckare kommer från att jag övat mycket med såna i värnplikten och en annan gäng stådat en affär som sprutats med pulversläckare och sett vad dom ställer till.
I frugans restaurang har vi bara kolsyresläckare, då man t.ex. kan släcka en brinnande frityrgryta eller panna eller spruta upp i fettavskiljaren och sen fortsätta och fritera/steka och laga mat eller vad man gör....ingen sanering behövs!

För ditt system, vad du nu ska göra, så:
Ett par kraftiga gummisnobbar om handtaget och nån anordning (solenoid eller elmotor) som drar ut sprinten, så tömmer den tuben med kolsyresnö.

Är du efter att konservera t.ex ris i tunna med kolsyra,ska du skaffa Kolsyreis som finns hos glasstårtetillverkare och AGA:s gasstationer (åtminstone den i Älvsjö, Stockholm) Lägga försti en decimeter ris i tunnan och sen slänga ner en bit kolsyreis insvept i en tygbit och sen fylla tunnan och lägga på locket löst förstsa timmen, så att tunnan inte sprängs och den fylls då sakta upp med kolsyra. Sedan sätta på locket och kolla att det inte blir runt.
I så fall bara lätta lite på trycket. En slang ner i tunnan från en tub går givetvis också bra.

Så sparade man ris, säd makaroner och annat på 70-talet, när det inte fanns syreätare och vacuumförpackare tillgängliga.......

Tänk på att CO2-nivåer omkring 5% och över i luften är jävla farligt! Man tuppar av och kan kvävas, då lungorna inte kan transportera bort koldiodioxiden som bildats i kroppen från blodet och syrenivån minskar drastigt.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
TwoSword
Inlägg: 40
Blev medlem: 14 maj 2019 13:51

Re: kolsyre brandsläckare

Inlägg av TwoSword »

Jag har sett några anläggningar med fast gassläckning, men det har nog enbart varit halotron i utrymmen där personal kan vistas, och argon i silosar och tankar. Förmodligen är det som någon skrev, kvävningsrisken med CO2 som gör att man väljer andra alternativ.

För något år sedan pratade jag med en kille som installerade high-fog system, enligt honom var det inga problem att installera det i serverhallar(även om det låter lite läskigt)

https://www.marioff.com/fire-protection ... ta-centers
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: kolsyre brandsläckare

Inlägg av reboot »

............”Their desirability in electrical fire stems from the fact that, unlike water or other chemical based methods, Carbon dioxide will not cause short circuits, leading to even more damage to equipment. Because it is a gas, it is also easy to dispense large amounts of the gas automatically in IT infrastructure rooms, where the fire itself might be hard to reach with more immediate methods because it is behind rack doors and inside of cases. Carbon dioxide has also been widely used as an extinguishing agent in fixed fire protection systems for local application of specific hazards and total flooding of a protected space.”"............
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carbon_dioxide

”Koldioxid-/kolsyresläckare
Redigera
Klass B(E). En släckare med gas, effekten uppnås genom att gasen verkar som termisk barlast och sänker temperaturen i flammorna, gasen tränger även bort syre vilket kväver elden. [1] Den stora fördelen är renheten. Dessa är därför populära i känsliga elektroniska miljöer exempelvis datorsalar eller restaurangkök. Koldioxidsläckare brukar också användas i laboratorier.

Effektiviteten är dock låg per enhet påförd släckmedel och återantändningsskydd saknas.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Brandsläckare

Halon, är numera förbjudet att använda då det är en sorts freon som skadar ozonskiktet.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: kolsyre brandsläckare

Inlägg av bastard »

jag har några stora tuber med, men dom är till migsvetsen och lite annat

fördelen med småtuberna är att man annvända dom utan att bekymra sig, lätt att byta till fyllda
men det går åt en del om man ska fylla ex garaget

men som lillsläckare ska det provas, läs brinner lite i kök, garage eller motor
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: kolsyre brandsläckare

Inlägg av reboot »

Finns redan typ soda stream brandsläckare AGA Firemill:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 627.16018/#
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: kolsyre brandsläckare

Inlägg av FCR2 »

reboot skrev: 25 maj 2019 01:30 Finns redan typ soda stream brandsläckare AGA Firemill:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 627.16018/#
Den var dyr köpte på rusta för 895 kr tror jag det var.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: kolsyre brandsläckare

Inlägg av bastard »

behövs bara något som trycker in pinnen i mitten och riktar det som kommer ut åt rätt håll

för stationärt bruk så går det att ordna ganska lätt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 922
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: kolsyre brandsläckare

Inlägg av deadrabbit »

Jag skulle vilja se testet på video och ser att det kommer in en del olika släckare ibland svar JA
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: kolsyre brandsläckare

Inlägg av maskros »

OT: Gå inte på optiska brandvarnare! Skaffa såna som känner av röken med en liten strålningskälla. Har jämfört, det är riktigt stor skillnad på hur snabbt de reagerar. Har testat och funderat på att göra en Youtube om det men har inte blivit av.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"