Filter till skyddsmasken

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Tank
Inlägg: 1691
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Filter till skyddsmasken

Inlägg av Tank »

Hörde precis om utsläppet av saltsyra i Staffanstorp.

Vilket filter skall man ha till sin skyddsmask, typ 40mm/M90/Sundströms för att klara det på bästa sätt?

Är ABEK3P overkill? :hm:
Eller räcker det med något annat?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2515
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Filter till skyddsmasken

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 26 maj 2019 10:40 Hörde precis om utsläppet av saltsyra i Staffanstorp.

Vilket filter skall man ha till sin skyddsmask, typ 40mm/M90/Sundströms för att klara det på bästa sätt?

Är ABEK3P overkill? :hm:
Eller räcker det med något annat?

//Tank

Inte overkill. Det är "E" i ABEK du behöver och skall vara i kombo med P3
Finns specialfilter men med kombifiltret slipper du fundera på vilket ämne som du behöver skydda mot
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1434
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Filter till skyddsmasken

Inlägg av jr_36 »

Skriv ut båda dessa och lägg de tillsammans med skyddsmaskerna:

Sundstrom Filter Recommendations.pdf
https://www.labfriend.com.au/Download/G ... f7b1a66f02

Filter Selection Guide.pdf
https://www.pacificsafetywear.com.au/do ... 0Guide.pdf

:shtf:
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Tank
Inlägg: 1691
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Filter till skyddsmasken

Inlägg av Tank »

Tack för snabba svar. :up: :D

Då kör jag ABEK3P som standard och skaffar några fler 3P som extra till maskerna. :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Filter till skyddsmasken

Inlägg av Scoo »

Absolut, kör med A2B2E2K2-P3 (ofta förkortat till ABEK2-P3 eller bara ABEK2P3) som allroundfilter. Finns vissa som har mindre kapacitet mot någon "familj" av substanser såsom ABE2-K1-P3 (ofta sparar man inte så värst mycket pengar heller) men löns att ha de som är klassade 2 i alla klasser, klass 1 är kapacitetsmässigt mer jämförbart med filter till halvmask och dessa mättas betydligt fortare. P3 kan man som sagt handla extra av iom. att dessa inte åldras i obruten förpackning.
För mina barns skull
mopar340
Inlägg: 427
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Filter till skyddsmasken

Inlägg av mopar340 »

Tank
Inlägg: 1691
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Filter till skyddsmasken

Inlägg av Tank »

mopar340 skrev: 27 maj 2019 23:07 Låter som ett vettig grej att ha hemma, funkar ett sånt här tex?


https://www.conrad.se/p/ekastu-sekur-mu ... -st-831779


https://www.esska.se/shop/Multigrade-ko ... pe_set=b2c
Det var grymt bra pris på filtret från Conrad. Min fundering är om det är lika bra som det andra? I så fall blir det köp ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Filter till skyddsmasken

Inlägg av Scoo »

Är nog samma sak, dessa brukar kosta 25-30€ så verkar vara bra de i länkarna. Vet inte hur det är med datummärkning bara, Scott/3Ms vanliga har tillverkning +5 år medan Dräger har om jag minns rätt 6 år, har man tur hittar man bara aningens dyrare Scott/3M ABEK2-P3 i metallfolie som är civilförsvarsmodell där tillverkning +10 år gäller.
För mina barns skull
Tank
Inlägg: 1691
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Filter till skyddsmasken

Inlägg av Tank »

Scoo skrev: 28 maj 2019 15:02 Är nog samma sak, dessa brukar kosta 25-30€ så verkar vara bra de i länkarna. Vet inte hur det är med datummärkning bara, Scott/3Ms vanliga har tillverkning +5 år medan Dräger har om jag minns rätt 6 år, har man tur hittar man bara aningens dyrare Scott/3M ABEK2-P3 i metallfolie som är civilförsvarsmodell där tillverkning +10 år gäller.
Tackar :) :up:

Har ett par som strax når 5 år nu. Så det är snart dags ändå.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"