Bensinkök - vilken/är det värt det?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Ursus

Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av Ursus »

Jag är en man som skyr friluftskök. Äger nån Trangia och ett par gasolkök, men min själ mår inte bra om jag inte får elda!

Men det är som det är med eld ur survivalistperspektiv: Det syns på långt håll, det luktar starkt, det lämnar spår. Så ett friluftskök är inte dum ur överlevnadssynvinkel om man vill hålla sig lite dold, eller om omständigheterna i övrigt inte påbjuder en brasa. Jag är dock svårt less på såväl sprit som gasol. Båda fungerar kasst i kyla (och vintern är helvetiskt lång här uppe), bränslet är förhållandevis dyrt och i synnerhet gasolpumlor som inte ens kan omtankas av kreti och pleti är inte resilient.

Således slogs jag för några månader sedan av tanken på bensinkök (eller "multifuel"). De har många fördelar:

- Extremt effektiva.

- Bränsle finns överallt. Bensin råder det ingen brist om. Sannolikt kan fotogen användas i de flesta modeller också.

- Okänsligt för allt utom sibirienkyla.

- Coolt.

Jag är högst ointresserad av de moderna bensinköken (typ Trangia X2). Jag tycker att de separata tankarna och slangen är för bängliga att hålla på med och jag gillar inte saker som är i flera delar. Mer som kan paja.

Jag hittade för ett tag sedan ett bättre begagnat kök av okänt ursprung som läckte, och jag har nu insett att den inte går att laga. Vågar inte chansa heller med tanke på att det faktiskt är bensin som har att göras med. Så sökte på internet och hittade några objekt:

Mil-Tec M95

http://www.rodastjarnan.com/talt-och-ma ... fuel-20268

+ Mycket trevlig design. Allt är integrerat i en fast enhet, inget som behöver plockas ihop och monteras. Snabb uppsättning, pumpopererad för trycket, kompakt. Priset är gott.

- Mil-Tec. Litar inte på dessa. Gissningsvis 100% Kina med allt vad det innebär och vill inte riskera livet för något som tillverkas i kommunistdiktaturen. Eller stödja dem för den delen. Har en del MilTec-grejer som är OK, men eld vill jag inte leka med.

Coleman (oavsett modell)


https://www.bikester.se/coleman-sportst ... 34919.html

+ Rejäl, enkel design, likt ovan.

- Priset. Samt tillverkas Coleman verkligen i USA nuförtiden?

Optimus Svea 123

https://www.widforss.se/optimus-svea

+ Enkel, uråldrig, bombsäker design. Extremt simpel och kompakt utan mycket rörliga delar. Pumpfri.

- Operationen ger mig kalla kårar, riktigt obehaglig procedur. Youtuba om ni vill, men kort beskrivning: Tag en gnutta bensin från tanken och stäng tanklocket. Droppa detta bränsle i fatet under brännaren, och tänd på och låt hela brännaren brinna i 30 sek eller mer om det är kallt. Hettan på mässingsbrännaren och tanken skapar ett tryck, och efter sagd tid kan du vrida på kranen. Lågorna nedanför brännaren antänder den nu upphettade bensinen och köket är igång. Man sätter alltså fyr på utsidan av en bränsletank full med bensin för att få upp bensintrycket. Coolt, men känns olustigt!
Verkar även vara ett jävla fippel med nyckeln. Dyr. Samt en veke i brännarröret. Hur länge håller den?

Vad är eder åsikt, preppare?
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av Skymning »

Låter idiotiskt. Du kan skapa eget tryck genom att stoppa 2 slangar i en bensintank, täck för öppningen med kläder, blås i ena slangen och bensin kommer ur den andra.

Ett alternativ:
https://www.addnature.com/robens-logger ... 55885.html

359 gram. Ca 350 kr. Rea just nu.

+ Bränsle finns överallt.
+ Träd står i flera hundra år, bensin har livslängd på 6 månader.
+ Du riskerar mindre om du kapar ett träd vs slangar bensin i en SHTF.
+ Monteras ihop, tar liten plats i ryggsäcken.
- Kräver torr ved (trä är torrt på insidan, även i regn)
- Kan ha vassa kanter.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10535
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av bastard »

diesel håller länge och ren rme fri av dagens standard kommer innanför gamla tiders fotogen gränser

finns några enkla vekbrännar som funkar med diesel / fotogen

med extra vekar så kommer det funka länge

jag har valt diesel, men har kvar trangia och snuskburkens spritkök med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av Charlie** »

Ett bensin/multifuel ska ingå i inventarierna tycker jag. Eftersom du redan bestämt dig för ett kök där brännaren är monterad på tanken så kan jag inte komma med så mycket input än att då satsa på M95, som verkar vara lite mer bränsletolerant än Coleman och Svea som bara går på kemisk ren bensin. Optimus Svea är ett ganska litet kök som bygger på en gammal konstruktion från den tiden då dessa kök var nya högteknologiska underverk. Det tillverkas fortfarande pga de är klassiska och har hög vintagefaktor men de är inte så effektiva som modernare kök men trevliga.

Skulle det nu vara så att du är ute efter ett riktigt flerbränslekök, så är de det de slangmonterade köken från Optimus och Primus som gäller (även MSR kan ha något alternativ) Dessa kök har utbytbara munstycken beroende på vilket bränsle som skall användas. Så som "prepperkök" så är de därför ganska optimala.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av Ursus »

Skymning skrev: 08 jul 2019 18:24Låter idiotiskt.
Men snälla du. Nog för det ska vara högre i tak på detta forum, men du behöver väl ändå inte inleda ditt svar med pejorativ? Jag ställer bara enkla frågor av intresse, och om jag hade velat diskutera luffarspisar hade jag gjort det i luffarspistråden.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av Skymning »

Ursus skrev: 09 jul 2019 09:13
Skymning skrev: 08 jul 2019 18:24Låter idiotiskt.
Men snälla du. Nog för det ska vara högre i tak på detta forum, men du behöver väl ändå inte inleda ditt svar med pejorativ? Jag ställer bara enkla frågor av intresse, och om jag hade velat diskutera luffarspisar hade jag gjort det i luffarspistråden.
Det här låter idiotiskt och den som kom på iden måste vara en:
Ursus skrev: 08 jul 2019 17:54 Man sätter alltså fyr på utsidan av en bränsletank full med bensin för att få upp bensintrycket. Coolt, men känns olustigt!
Jag tycker inte att du är en idiot, utan att du ska skippa iden.
слава україні - на хуй путін!
Ursus

Re: Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av Ursus »

Skymning skrev: 09 jul 2019 09:17
Ursus skrev: 09 jul 2019 09:13
Skymning skrev: 08 jul 2019 18:24Låter idiotiskt.
Men snälla du. Nog för det ska vara högre i tak på detta forum, men du behöver väl ändå inte inleda ditt svar med pejorativ? Jag ställer bara enkla frågor av intresse, och om jag hade velat diskutera luffarspisar hade jag gjort det i luffarspistråden.
Det här låter idiotiskt och den som kom på iden måste vara en:
Ursus skrev: 08 jul 2019 17:54 Man sätter alltså fyr på utsidan av en bränsletank full med bensin för att få upp bensintrycket. Coolt, men känns olustigt!
Jag tycker inte att du är en idiot, utan att du ska skippa iden.
Tack för klargörandet. :up:
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av somvanligt »

Skymning skrev: 08 jul 2019 18:24 Ett alternativ:
https://www.addnature.com/robens-logger ... 55885.html

359 gram. Ca 350 kr. Rea just nu.
Köpte denna. Grymt tips.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av Jakob »

Det finns i mitt tycke bara en anledning att skaffa ett bensinkök, och det är att smälta snö vintertid. Då är spritbrännare inte tillräckligt snabb och gasol fungerar inte bra om det är riktigt kallt.
Scenario: Du är ute i terrängen på skidor och ska åka en bra bit innan det är dags att slå upp tältet. Det är ljust ca 4 timmar och temperaturen är -20. När du kommit halvvägs känner du hur blodsockret sjunker och du börjar vara törstig. Det är dags för paus.
Du startar bensinköket på 3kW. I en kastrull smälter du snö. Snön blir till vatten och efter en stund kokar det. Du tillreder en påse frystorkat som du sen äter. Medan du äter smälter du mer snö på bensinköket. Vattnet som du får går till att släcka törsten och resten häller du i termosen. 20 minuter senare är du redo att fortsätta.

Skulle jag köpa idag skulle det bli MSR. Det jag har tillverkas inte längre, men det får duga tills vidare. Jag har alltid med trangia spritbrännaren i reserv.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bensinkök - vilken/är det värt det?

Inlägg av Charlie** »

När det gäller förvärmningen av kök med självtryck som Optimus 123 och Primus 71, så låter det dramatiskt med att droppa i lite bränsle i förvärmningsskålen på den lilla bränslebehållaren. Men det handlar om några droppar för att i första hand värma brännaren. Bränslebehållaren får sitt övertryck redan då den fylls med det lättflyktiga bränslet även utan värme men kan behöva några värmande droppar under en kall vinterdag. Det har aldrig skett någon explosiv olycka med dessa kök pga denna förvärmning, som som sagt, låter mer dramatisk än det är. Det handlar om max en tsk. som brinner i 30 -45 sek. Känns detta förfarande obekvämt så köper man en Optimus Midipump med tillhörande backventil som byts ut mot korken på kökets bränslebehållare. Man pumpar då upp trycket med en ca 10 pumpningar.

Det finns några andra kök med självtryck som Optimus Ranger 10 och Optimus Hunter 8R Dessa trycksätts också genom värmen från brännarna men trycket kan även byggas upp med den tidigare nämnda Optimus Midipump. Dessa kök har även "backventilskorken" som standard på bränslebehållarna.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"