Skyddsmaskfilter

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Skyddsmaskfilter

Inlägg av Tank »

Det finns massor av bra filter till Sundström/M90 skyddsmasken och andra med den gängan, men när skall man vilket på masken?

De flesta har nog kommit fram till att man skall ha minst två typer av filter, det för fint damm och det som tar "allt".
Men vilka filter skall man ha i andra mera specifika situationer?

Ta tex brand och utrymning vid brand. Vad skall man ha då? Funkar de vanliga ABEK3P bra?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skyddsmaskfilter

Inlägg av bastard »

med co
https://www.srsafety.se/products/escape ... -3512.html

går knappt att få tag i löst och har begränsad hållbarhet

eller får du ha tuber med luft
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Skyddsmaskfilter

Inlägg av Tank »

bastard skrev: 22 jul 2019 12:41 med co
https://www.srsafety.se/products/escape ... -3512.html

går knappt att få tag i löst och har begränsad hållbarhet

eller får du ha tuber med luft
Verkar vara ett standard abekp filter i den masken? :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skyddsmaskfilter

Inlägg av bastard »

,
-co med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Skyddsmaskfilter

Inlägg av Scoo »

Mest kostnadseffektivt är nog i mitt tycke att ha tillhanda eller i lager:

- lätta vikbara masker mot partiklar: farligt damm & virus, enzymer etc (FFP3), sån här kan man ex. ha liggandes i bilens handskfack då de i sin förpackning oftast är mycket platta. Åldras i princip inte förutom då att gummibanden blir sämre med tiden.
- helmask med P3 partikelfilter, dessa kan man få i bulkförpackning om 20 stycken för ~1000 SEK (åtminstone då jag köpte för några år sedan, dessa är gissningsvis tänkta åt asbestsaneringsfirmor eller som återförsäljarförpackning). Till detta så många ABEK2-P3 filter som man vill ha, nu när de som jag skaffade då jag började preppa har börjat falla för åldersstrecket så ska ja troligen gå ner i antal till 2 stycken per mask/person. Nog finns det specialfilter men för egen del så har jag inte ansett att det behövs i mitt fall.

De där filtren till flykthuvor är dyra och både kort lagringstid & brukstid, de tar inte passivt bort ämnet de ska filtrera bort (kolmonoxid i detta fall) utan man ska dra i en sprint eller dylikt vilket blandar om ämnen i dem vilket sätter igång reaktion som "tar" på kolmonoxid). Som Bastard säger så kan man lika gärna preppa med lufttuber i så fall vilket skulle vidga användningsområdet, då kunde man agera i miljö som annars har för låg syrehalt för att kunna betjäna kroppens livsfunktioner.

Dräger har en bra och lättfattlig broschyr om filter och filterklassningar samt lathund över vilket filter behövs till vilket ämne.
För mina barns skull
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Skyddsmaskfilter

Inlägg av Tank »

Tackar, då är det inte lönt för min del att skaffa dessa brandskyddsmasker utan försätta på samma väg som innan, precis som du säger Scoo. ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Skyddsmaskfilter

Inlägg av bastard »

sedan är det frågan om var man köper för filter i praktiken och var dom finns till rimliga priser ?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Skyddsmaskfilter

Inlägg av Scoo »

Crapola, skrev långt inlägg men klantade mig med telefonen så allt försvann :smack: Nåväl, kontentan:

- fråga offert vid lokal järnhandel, mittiallt vill de sälja till OK pris
- tyska ebay för bl.a. MSAs och Drägers grejor. Sök på "atemschutzfilter"
För mina barns skull
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"