Rädda frysboxen vid strömavbrott

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av Scoo »

Får se hur länge det tar innan såna här permanent monterade små reservelverk blir vanliga? [sätt in här smiley som spår i teblad ;) ]

https://www.briggsandstratton.com/na/en ... ators.html
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av bastard »

ok, då köper jag det, såg inte ut att vara mycket till filter på den
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av bastard »

när vi får stora utbytbara gastankar vid varje hus, annars är det inte mycket lönt :notme: ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av bastard »

kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av xsive »

reboot skrev: 12 sep 2019 17:40 Jag har luskat lite mer om vilka invertrar som har bäst möjlighet att starta en kyl/frys-kompressor.

Så kontentan av denna utläggning blir att en liten Victron Phoenix 12/375 eller 12/500 med korta kablar till batteriet borde räcka för att starta en kyl/frys-kompressor och låta den gå kontinuerligt utan övervakning. Har sett i amerikanska forum att man kör kylskåp på 12/375:an........visserligen 115V men dubbla strömmen!
I tomgång har dom endast mindre än 6W förbrukning och eco-läget bara 1W i tomgångsförluster!
I tomgångsläget är också ringkärnan magnetiserad och fungerar som ett elektriskt ”svänghjul” att dra igång kompressorn.

Någon som har en liten Victron och kan prova?
Jag gillar Victron men nypriserna är ju så svinigt dyra. :shock:
Men kanske inte undra på att det nästa alltid är dessa som sitter monterade i proffisionella montage i servicebilar, arbetsbåtar och finare husbussar.

Har tyvärr bara en större Victron själv men ramlade på lite Victron prylar på en onlineauktion med demoex eller ångrade köp

Ligger tex tre olika Victron Inverters av senaste modell med bluetooth för styrning / programmering med
smartphone app. 250VA, 500VA och 800VA.
Funderade på att ev montera den minsta 250VA i bilen. Nypriserna vill man inte se men ca 2000-3500SEK beroende på storlek
Även deras proffsbatteriladdare i flera modeller och mycket annat kul.
Fick nästan hicka när ramlade på detta. Är specifikt en sak dom har ute som jag bara skaa vinna auktionen på

Bjuder på mycket av prylarna men kan gärna backa om någon har intresse. PM:a mig i så fall så kan jag visa lite mer vad som finns
I started out with nothing, and still have most of it left
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av Scoo »

Väcker denna tråd "några" månvarv senare :lol: Som jag skrev i tråden om Honda elverk kontra "allt annat" så skaffade jag ett rambyggt OEM-elverk som producerar "ful-el". Hoppas sen kunna nån gång ärva ett knappt använt Honda EU20i-elverk (aningens äldre modell än dagens EU22i).

Frågan om frysbox och reservkraft blev aktualiserad för mig då jag handlade ett nytt frysskåp och mätte vad det tar, kompressorn startström ligger på 240W och sen ligger normal effekt på 45W. En cirka 10-15 år gammal frysbox startar med cirka 700W och arbetar sen med 200W, testade även ett gammalt Electrolux från månne slutet på 1970-talet eller början på 1980-talet som dundrar igång med lite på 1kW och drar sen 260W. Börjar tro att med så här pass liten förbrukning som det moderna skåpet behöver så skulle jag helt enkelt kunna ha det minsta Hondaelverket* (EU10i) i lager och i långvarigt krisläge flytta över de mest kritiska livsmedlen till den moderna frysen. Någon annan som mätt vad nyare frysboxar & -skåp förbrukar?

*) detta är ungefär vad jag kunde tänka mig ha råd med, följande storlek är nästan dubbelt dyrare
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av bastard »

Har några mindre frysboxar (kan stänga av efterhand som det minskar i totalen)
Dom tar ca 100kwh per år och 40w i drift, har inte kollat startströmmen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av xsive »

Från tråden höjd beredskap:
Tank skrev: 11 mar 2022 15:14 Skaffat en 1kw ren sinus inverter för 12v batteri.
Så nu har jag två inverters runt 1kw och kan driva kyl och frys en stund.
Nästa steg: skaffa lämpliga batterier. Funderar på ett par AGM i 100Ah-klassen :hm:

//Tank
Blir det en kombo där du även kan driva/ladda med lämplig solcell säg 300-400W och MPPT?
Med två 100Ah batterier kan du driva kyl och frys kontinuerligt ca 2 dygn max om du cyklar batterierna max 50% och har energisnåla vitvaror
I kombo med solcell och laddare kan du ju köra kontinuerligt och klarar något dygn helt utan sol.
ÄR otacksamt att ersätta två hål i väggen med batterier.
Hellre lägga pengarna på en solcellsladdare än på en nätladdare (ok det behöver man väl ändå men intermittent kan man ju använda den
som ändå står i dom flesta garage till bilbatteriet men som inte är smartladdare)
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 12 mar 2022 10:23 Hellre lägga pengarna på en solcellsladdare än på en nätladdare (ok det behöver man väl ändå men intermittent kan man ju använda den
som ändå står i dom flesta garage till bilbatteriet men som inte är smartladdare)
Vänta, berätta mer! Är det fel att använda en smartladdare? Jag trodde det var smart (allvarligt, jag använder en sån för min lilla hembyggda UPS).
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 12 mar 2022 13:26 Vänta, berätta mer! Är det fel att använda en smartladdare? Jag trodde det var smart (allvarligt, jag använder en sån för min lilla hembyggda UPS).
Nej nej jag var kanske otydlig där..
Men om man sitter hemma i stugan och tänker att hmm det vore kanske bra att ordna en inverter och ett par batterier för att kunna driva kyl och frys om strömmen försvinner utan att behöva släpa fram elverket och köra den länge på låg belastning.
Konstaterar att med ett par större batterier kan man klara sig upp till ett par dygn.
Man måste ju kunna ladda batterierna. Laddar man från nätet spelar inte laddtiden så stor roll.
Om det däremot gått ett par dygn och ingen prognos finns när strömmen kommer tillbaka får man ju plocka fram generatorn. Då vill man ju kunna utnyttja effekten och inte köra 10 timmar för att ladda så laddare mer högre ström.
Då stiger priset också därefter.
Kanske lika bra lägga dom pengarna på en solcell och en mppt. Kanske inte laddar snabbt men laddar hela tiden det finns sol.
Om det sen gått ett antal dygn och det hällregnar får man ändå starta generatorn men händer sällan så kanske klarar sig med den enkla laddaren man redan har.
Aldrig fel ladda med en smartladdare
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"