Rädda frysboxen vid strömavbrott

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 05 sep 2019 23:06 Xsive, usch, då blev det snabbt dyrt med en massa batterier, omvandlare, elverk och solceller :o

//Tank
Jag vet. :wall:
Skippa skåpen. Över med det viktiga i en mellan frysbox och försök minimera förbrukning så klarar du med mindre.
Ville bara peka på att ett fritidsbatteri inte räcker till så mycket när man är van vid två hål i väggen
Men en solcell räknar man hem. 130W cell - 10A laddning till batteri dagtid kommer man ganska långt med. Jämfört med att köra generatorn
I started out with nothing, and still have most of it left
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av Palle500 »

Stämmer nog bra för både stor kyl och frys sida vid sida och typ 185 cm höga.

Kollade på ett vanligt frysskåp med A+ deklaration.
Årlig energiförbrukning (kWh/år) 292,00

292/365 = 0,8kWh/dygn

Då är vi på ca 1/3 av det som Xsive räknade ut.

Så ett batteri räcker
och ladda med elverket ca 2-3 tim/dygn

Att bara köra frysen direkt med elverket ger att man måste upp och tanka på natten. vet inte hur länge ett litet B-tema Invertet går på en tank?
3-4 tim?
Men visst kan vara ett enkelt och kortsiktigt alternativ för några dygns strömavbrott.


Vill man endast ha ett litet 12 Volts kylskåp som drivs av solcell och batteri. som då är en långsiktig lösning. Men var beredda på att behöva köra batteri laddaren ofta på vintern, i snitt varje dygn.

Köpa färdigt paket från Sunwind
Solcellspaket 200W med 12V kylskåp
Solpanelspaketet innehåller en mycket kraftfull och effektiv solpanel på hela 200W, två underhållsfria AGM-batterier (totalt 520At) ett energisnålt komperssorkylskåp på 110 liter.
Pris 27.900kr

https://www.sunwind.se/product/show/?id=1595
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av bastard »

kompisen körde elverk för frys och det nödvändigaste 4 veckor efter gudrun

en timma per morgon och en på kvällen, det gjorde att frysen höll sig kall utan problem och dom kunde få kaffe på morgonen, och ladda mobiler, få lyse och kuna ordna på kvällen med
då var det lagom kallt ute för att kylskåp inte behövdes
tänk på att en frys klarar sig ganska länge bara man inte öppnar den för ofta, en frysbox är bättre än ett frysskåp

har man en frysbox med mekanisk termostat kan man fuska och ha en till som styr växelriktarens av på ;)
bara ställa frysens lite kallare

några gamla bilbatterier räcker bra för att köra frys och lite smått, som cirkulationspump
sedan kan man ladda dom med elverk och kraftig batteriladdare
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av xsive »

Palle500 skrev: 07 sep 2019 19:09 Stämmer nog bra för både stor kyl och frys sida vid sida och typ 185 cm höga.

Kollade på ett vanligt frysskåp med A+ deklaration.
Årlig energiförbrukning (kWh/år) 292,00

292/365 = 0,8kWh/dygn

Då är vi på ca 1/3 av det som Xsive räknade ut.

Så ett batteri räcker
och ladda med elverket ca 2-3 tim/dygn

Att bara köra frysen direkt med elverket ger att man måste upp och tanka på natten. vet inte hur länge ett litet B-tema Invertet går på en tank?
3-4 tim?
Men visst kan vara ett enkelt och kortsiktigt alternativ för några dygns strömavbrott.
Du har rätt. Jag höftade lite väl grovt. :oops: Tittade mest på märkeffekten som ju indikerar lite högre årsförbrukning
Ca 0,8kWh/dygn för ett 185cm frysskåp och ca 0,4kWh/dygn för ett kylskåp om båda nyare A++
Jag tänker mig i första hand köra mina vanliga fullstora skåp vid strömavbrott av rimlig längd upp till någon vecka

Hade grovt räknat med 3kWh / dygn för kyl, frys, vattenpump, avloppspump och cirklulationspump.
Räknare jag lite noggrannare borde det gå på ca 2kWh. Cirkulatitionspumpen behöver jag ju bara på vintern
men då ett måste för självcirklualtion har jag dåligt med även om gammalt hus. Andra pumparna går bara
intermittent så inte så hög energiförbrukning per dygn.

Skall köra några dygn med kyl och frys kopplat på batteribanken och se vad verkliga energiförbrukningen blir.
Har mätare på uttagen effekt från batteribanken. Blir mätning total effekt inklusive förluster i inverter.
Kör sen samma test med kyl/frys och alla pumpar.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av bastard »

Till ts, elektronik eller mekanisk termostat?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av Omnivore »

Den har ett vred på sidan där man kan ställa in snabbinfrysning, "normal" frystemperatur och stänga av den.
Jag är tacksam för alla råd och beskrivningar i tråden men de är långt över min förmåga och vad min prepperföraktande make skulle tåla. Han är en god människa med rätt värdegrund som inte accepterar tanken på att vi skulle kunna bli överfallna i vårt hem eller att SHTF ens skulle inträffa. Det dör ju fler i trafiken men du går fortfarande ut, typ.

Jag vill inte ha något som skall kopplas in redan nu och sedan passas varje dygn. Jag vill ha något som jag kan gömma i en kartong, märka upp med "gamla lakan" eller liknande och ta fram vid behov. Ett eller två dygn utan ström borde innehållet i frysen klara men sedan blir det svårt. Matlagning blir också en utmaning men vi har grillen. Trangiakök eller vad det heter skall inhandlas och gömmas undan bara jag får tummen ur. Varma kläder och täcken finns redan.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Tank
Inlägg: 1663
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av Tank »

Omnivore skrev: 12 sep 2019 07:49 Den har ett vred på sidan där man kan ställa in snabbinfrysning, "normal" frystemperatur och stänga av den.
Jag är tacksam för alla råd och beskrivningar i tråden men de är långt över min förmåga och vad min prepperföraktande make skulle tåla. Han är en god människa med rätt värdegrund som inte accepterar tanken på att vi skulle kunna bli överfallna i vårt hem eller att SHTF ens skulle inträffa. Det dör ju fler i trafiken men du går fortfarande ut, typ.

Jag vill inte ha något som skall kopplas in redan nu och sedan passas varje dygn. Jag vill ha något som jag kan gömma i en kartong, märka upp med "gamla lakan" eller liknande och ta fram vid behov. Ett eller två dygn utan ström borde innehållet i frysen klara men sedan blir det svårt. Matlagning blir också en utmaning men vi har grillen. Trangiakök eller vad det heter skall inhandlas och gömmas undan bara jag får tummen ur. Varma kläder och täcken finns redan.
Hej, jag tror, att den baslösningen som jag har skulle räcka lite som du säger ett par dagar.
Alltså, en inverter som tål startströmmen på kylen och frysen och ett par batterier som den sedan är kopplad till som du sen kör ett par timmar på morgonen och på kvällen. Det är dock varken billigt eller lätt men kan mer eller mindre stå oanvänt flera år om man underhållsladdar lite då och då.

Typisk kostnad blir i runda slängar:
Inverter för 1000w: 1200-1800kr
Bil/Fritidsbatterier: från 600kr och uppåt.
Smart laddare: Från 600kr och uppåt

Sen skall man så klart inte glömma allt det tekniska som sägs i tråden, men i stort så kommer det att fungera.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av reboot »

Jag har luskat lite mer om vilka invertrar som har bäst möjlighet att starta en kyl/frys-kompressor.

Omnivore får ursäkta ett tag, men det här blir tekniskt....

Det finns 2 huvudsakliga åtskilda sätt att framställa 230V sinus-växelström från ett typ 12V batteri.

1) Primärswitcha DC’n till 310VDC och sen pulviddsmodulera med 50 Hz i H-brygga till 230V vöxel och sen filtrera.
2) Pulsviddsmodulera DC’n direkt till c:a 9 V 50Hz växelström i H-brygga, filtrera och sen transformera upp till 230V i en ringkärnetransformator.

Alla billiga omformare från Kina använder metod nr1 vad jag erfarit. Den metoden ger väldigt dålig peak power, då strömmen endast tas från den inte så stora laddkondensatorn på 310VDC sidan. Tomgångsförlusten blir också relativt hög i en sån här.
Fördelen för tillverkaren är att omformaren kan göras billigt, då det endast finns en liten billig högfrekvenstransformator i den med ferritkärna och mycket lite koppar. Omformaren väger också lite totalt


Metod nr2 ser jag att Victron anammat switchar alltså 12-volten direkt i H-brygga till 9V växel och ringkärnetransformatorn arbetar med 50Hz passivt enbart för att transformera upp 9VAC till 230VAC. den här metoden ger avsevärt lägre tomgångsström och vid peak-belastningar lutar sig strömbelastningen direkt mot batteriet och inte en liten kondensator.
Så för att starta kyl/frys-kompressorer borde Victrons omformare vara överlägsna kinaomformarna.
Nackdelen för tillverkaren är att den stora transformatorn för 50Hz är stor, tung och dyr med mycket järn och koppar. Hela omformaren blir då större och tyngre, men Victron har inte gjort detta pga dumhet, utan faktiskt väldigt smart.

Bild på insidan av 800-wattaren:
1AFA4109-FB95-478B-8D3E-5EE6FBC37AFF.jpeg
1AFA4109-FB95-478B-8D3E-5EE6FBC37AFF.jpeg (42.01 KiB) Visad 4925 gånger
https://www.victronenergy.com/upload/do ... 0VA-EN.pdf

https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... -ES-IT.pdf

Så kontentan av denna utläggning blir att en liten Victron Phoenix 12/375 eller 12/500 med korta kablar till batteriet borde räcka för att starta en kyl/frys-kompressor och låta den gå kontinuerligt utan övervakning. Har sett i amerikanska forum att man kör kylskåp på 12/375:an........visserligen 115V men dubbla strömmen!
I tomgång har dom endast mindre än 6W förbrukning och eco-läget bara 1W i tomgångsförluster!
I tomgångsläget är också ringkärnan magnetiserad och fungerar som ett elektriskt ”svänghjul” att dra igång kompressorn.

Någon som har en liten Victron och kan prova?
72146AA6-1B76-4C33-B585-2FFCD9C0183D.jpeg
72146AA6-1B76-4C33-B585-2FFCD9C0183D.jpeg (44.79 KiB) Visad 4928 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av bastard »

frysen har tyvärr elektronik, så en växelriktare med trafo som kör fyrkants eller trappstegs kan slå sönder elektroniken

annars gillar jag med trafo


funderar på vad man borde rekomendera

och jag säger en fullösning

biltemas icke inverter elverk, och när man kör den så har man lite resestivt grundlastinkopplad med, läs liten elvärme eller 100w glöd, inte led utan glödlampor

det är en ordentlig kompromiss, men funkar någon vecka utan bekymmer

den resistiva lasten hindrar till viss del överspänning från elverket som kommer av regleringsfel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Rädda frysboxen vid strömavbrott

Inlägg av reboot »

bastard skrev: 12 sep 2019 21:20 frysen har tyvärr elektronik, så en växelriktare med trafo som kör fyrkants eller trappstegs kan slå sönder elektroniken

annars gillar jag med trafo
Det är äkta sinusinvertrar i den serien!

Framgår inte av brochyren när jag läser den, men det står tydligt på kåpan ”pure sinewave inverter”på invertrarna i brochyren.
Det är väl liksom underförstått att en kvalitetsfirma som Vicron inte säljer modifierad sinus.
CC1EACAC-F3B7-457F-98A9-13AD836637AA.jpeg
CC1EACAC-F3B7-457F-98A9-13AD836637AA.jpeg (27.83 KiB) Visad 4895 gånger
Man använder en högfrekent styrsignal, som är pulsbreddsmodulerad med 50Hz sinus till MOS-FET’arna i H- bryggan och filtrerar ut HF’en innan trafon. Då återstår bara en 9V 50Hz sinusvåg (med 24V Peak to Peak) till trafon.
Som i ett typ bryggkopplat audio klass D-slutsteg med linjetrafo efter. Väldigt elegant!
Sen sitter ett HF-filter till efter trafon på utgången också.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"