Kamouflage

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kamouflage

Inlägg av Charlie** »

Beowulf skrev: 25 nov 2019 17:29 Skulle man inte kunna säga att jeans, gympaskor och grå jacka också är en form av camofluage? Den gör ju så att bäraren flyter in i sin omgivning och kan undgå upptäckt genom att inte sticka ut ur mängden :lol:

Det handlar säkert om var man använder camon, ghilliesuiten gör nog att man syns lika bra på stan som om man är ute i skogen med reflexväst :)
bastard skrev: 25 nov 2019 20:35 arbetskläder ger ganska bra anonymitet nuförtiden som nästan uniform

men riktigt camo på rätt ställe funkar, dock är rätt ställe ganska få ställen
Att snappa upp och anamma de aktuella klädkoderna i ett visst socialt sammanhang, är ett bra kamouflage om man vill vara "grå" Men det krävs ju även att man kan snappa upp de övriga sociala koderna så som uppförande och språk för att man ska "smälta in" i omgivningen utan att väcka uppmärksamhet. Även om man har "rätt kläder" för ett specifikt socialt sammanhang, så blir man direkt avslöjad om man inte kan och förstår de övriga sociala koderna.

Samma princip gäller även för det visuella mönstret på kamouflagekläderna. Oavsett hur bra ett kamouflage är anpassat till sin omgivning, terräng och årstid, så är ens uppträdande och beteende avgörande för att man kan "smälta in" i omgivningen och undgå uppmärksamhet.

Yta är bara yta och ytlighet avslöjas alltid. Det krävs kunnande, erfarenhet och en vilja att studera och förstå sin omgivning, för att lära sig att försvinna och förbli dold.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Secutor
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jun 2019 21:12

Re: Kamouflage

Inlägg av Secutor »

Instämmer. I normalfallet ska man nog undvika kläder som sticker ut, inne i stan eller överhuvudtaget bland andra människor. Med det sagt så bor vi i ett land som till största delen består av skog - och vill man vara där utan att bli upptäckt är ju kamouflagekläder en bra idé. Det optimala hade varit en vändbar jacka som man kan anpassa till situationen, en ”grå” sida och en i t ex mtp.
Så att gå omkring i kamo hela tiden - nej. Att ha möjligheten att undvika upptäckt vid behov - ja.
NEAN skrev: 25 nov 2019 13:48 Personligen är jag kluven när det kommer till kamouflage, särskilt om man ser till prepper delarna á la USA style. Det kan förvisso bero med på att jag tror på Grey Man konceptet i stora drag, betyder självklart inte att kamouflage inte kan vara användbart, tror bara det kan slå fel i vissa fall.

Jag har själv en uppsättning MTP som jag använder för jakt, tycker att MTP är det bästa mönstret för våra miljöer, men det är också i de situationerna jag använder det - jakt. I rätt situation är det bra och användbart, men i fel situation kan det ge bakslag - helt enkelt.

Nu klär jag förvisso inte alls i kamouflage, jag skiner upp som en ficklampa ändå (allmänt nordisk hy-färg och röd-orange hår :mrgreen: ), så för mig att gömma mig i kamouflage för annat än djur är omöjligt.

Ska man använda kamouflage vid bug out är det nog i många fall raka motsatsen, att man är mindre kamouflerad. Menar, kamouflage i en SHTF skriker nog mer "se på mig, jag har något" än att dra på sig en gul varselväst. Man ser mer "viktig" ut i folks ögon, än Pelle som går med t.ex. en vardaglig parka/jacka.

Kan tänka mig att om något blir tillräckligt abstrakt ser man helt över det, eller får typ "nej, inte mittnlroblem", beroende på vad det är. Senaste personen med t.ex. en varselväst ni gick förbi ute, något ni lade särskilt på minnet? Eller var det mer "bär reflex, men det där borta är intressant"? Personligen lägger jag mer på minnet om någon promenerar i kamouflage än varsel, helsvarta kläder jämfört med blå jeans och en svart-grå ish jacka mm.

Kamouflage kan ju kanske hjälpa och stjälpa samtidigt? Kanske är den bästa kamouflagen i många fall något som inte alls är kamouflage? Bara en tanke. ^^
Användarens profilbild
Secutor
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jun 2019 21:12

Re: Kamouflage

Inlägg av Secutor »

Jag tror det enklaste är att gå direkt på brittiska butiker som säljer överskott. Googla på ”surplus british” så kommer många träffar. Jag hittade snabbt den här lilla pärlan. https://www.britishmilitarysurplus.co.u ... 23390.html

bastard skrev: 24 nov 2019 22:27 brittiska MTP

vad är lämpligt sökord för att hitta plagg på ebay, innan det blir brexit :notme:
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10538
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kamouflage

Inlägg av bastard »

med brexit i närtid så kan man ju fundera på vad man ska ha från uk medans handlen går smidigt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Kamouflage

Inlägg av Dancecommander »

Jag vill slå ett slag för märket 5.11. Fungerar både civilt och militärt, för det sistnämnda är deras knävadderade varianter riktigt bra. Hellre ett par sådana byxor än knäskydd ovanpå. På dessa varianter kan man lätt haka i två magasin 5,56 eller 5,45 i benfickorna, vilket underlättar om situationen kräver att du inte bär väst eller dylikt.
Använder de civila byxorna alla vardagar i veckan, och de håller förbaskat bra.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10538
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kamouflage

Inlägg av bastard »

köpte en slik jacka från uk, känns helt ok förutom att den sträcker vid övergång från arm till kropp, ska kolla lite på det, går att ha som sommarjaktkläder om inte annat
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Kamouflage

Inlägg av Ursus »

Tänkte på denna tråd idag,

Har efter mina rotanden i överskottsbutiker de senaste året kommit över lite gamla men bra militärkläder till att använda till friluftsliv. Har gjort vissa intressanta observationer.

- Solida gröna färger, typ m59, är inte så effektiva som man kan tro. De sticker ut på allt annat än långa avstånd och särskilt i mulet väder då det är mindre kontraster i skogen. Solida "naturbruna" färger är däremot otroligt insmältande i terrängen nästan oavsett avständ och väder.

- Tysk klassisk Flecktarn är helt otroligt effektivt. Har inte hittat en enda terrängtyp i Norrbotten som den inte mjuknar in i på lite distans. Verkar inte påverkas allt för mycket av urtvättning heller.

- Schweizisk TAZ83/Alpenflage har jag länge varit skeptisk till m.a.a. de röda och vita fläckarna, men är helt omvänd nu. På allt över 30 m och med god övrig kamodiscliplin är den så gott som osynlig, till och med vintertid med snö och allt kan du borra in dig under en gran och försvinna. Det verkar som om det röda suddas ut på avstånd och uniformen blir en otydlig brunaktig massa. Ska testa den sommartid också, har sett videor på detta på youtube. Verkar fungera klockrent. Enda problemet med schweiziskt överskott i klädesväg är att de är TUNGA. Något djävulskt.

- Brittisk DPM är för mörk för svensk terräng. Det vill inte riktigt blanda in sig i annat än typ mörk, sumpig granskog.
Ursus

Re: Kamouflage

Inlägg av Ursus »

- Vidare har jag en poncho/ett knäppetält i östtyskt "rain camo". Enkelt, men förvånansvärt effektivt och disruptivt från 70-talet och framåt (innan detta var det mer ljusbrunt än grå-grönt). Verkar vara svårt att hitta kläder i detta mönster dock.
Ursus

Re: Kamouflage

Inlägg av Ursus »

Denna tråd kräver bilder! :)

Har jag inte dött i corona till våren (notera: Norrbottnisk vår, dvs maj) kan det vara kul att ladda upp lite camotest i bildform :rambo:
Användarens profilbild
Secutor
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jun 2019 21:12

Re: Kamouflage

Inlägg av Secutor »

Instämmer!
Ursus skrev: 24 mar 2020 19:21 Denna tråd kräver bilder! :)

Har jag inte dött i corona till våren (notera: Norrbottnisk vår, dvs maj) kan det vara kul att ladda upp lite camotest i bildform :rambo:
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"