Har du brandsläckare?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Har du brandsläckare?

Inlägg av xsive »

Brandsläckare borde vara lika självklart som brandvarnare men är det lika vanligt och finns i alla era hem?

Brandsläckare finns för tre typer av bränder
A: Fibrösa material som trä, typ och papper
B: Vätskor och plaster som bensin och olja
C: Gaser, t.ex. stadsgas och gasol.

Vanligaste branden i bostadshus gäller typ A

Alla brandsläckare skall ha angivet vilken släckkapacitet dom har för respektive brandtyp
Pulversläckare är väl dom vanligaste idag och är en bra allround släckare för hemmet. Nackdelen är att dom skitar ner. Mycket

Viktigt att kolla vilken släckkapacitet släckaren har när du jämför olika.
Om vi utgår från 6kg pulversläckare så ligger dom bästa på 55A 233B C
55A står för att man vid testbrand klarar att släcka en brand av staplade vedträn 0,5m brett och 0,5m högt med en längd av 5,5m.
Om klassningen är 34A släcker den motsvarande vedstapel med en längd av 3,4m. Skillnaden beror främst på vilket pulver är i släckaren.
233B står för storleken på ett kärl med brinnande heptan som släckaren klarar släcka. Lite mer abstrakt men högt är bra
C för gasbrand har aldrig siffra utan bara om lämplig

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skyd ... dslackare/

Varför har man inte bästa pulvret i alla? Tja bra fråga. Skiljer inte mycket i pris
För pulversläckare idag skulle jag absolut inte välja en klass under 43A 233 BC men helst 55A. Prisskillnaden är liten om det är någon.

Vanlig släckare 43A som jag har några (Finns regelbundet till extrapris)
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hus ... 052/#tab02

Släckare säljs ofta med bra pris genom försäkringsbolagen som ju har ett egenintresse att folk har släckare hemma
Såg Folksam har ett erbjudande nu med en 6kg 55A pulversläckare för 429kr och man får en 2kg släckare på köpet
https://folksam.anticimex.se/hemmet/bra ... -6kg-svart

Släckare skall inte ligga undanstoppade i garderoben utan finnas tillgängliga. Minst en per våningsplan i villan

Har ni koll på era släckare?
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Har du brandsläckare?

Inlägg av bastard »

har en del liggandes, pulver, skum och kolsyre
sedan högtryckstvätten och bensinpumparna

men full koll, nee

vid ytterdörren innanför dörren till källaren, så monterar jag dit en ny var femte år eller så, har några stycken ståendes där :oops:
då tar man först dom nya , behövs det så kanske dom äldre funkar
skakar om dom en gång per år
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Har du brandsläckare?

Inlägg av Daltorpet »

Vi har en liten i varje rum och en större på varje våning. Utöver det finns en större i varje uthus och en liten i bilarna. De flesta är brandsläckare från jula då de hade en drive med bra pris för något år sen.
Några klassiska röda också.

Brandfilt har vi en per våning samt brandvarnare i varje rum.

Hur länge håller en brandsläckare innan den inte längre fungerar som den ska?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Har du brandsläckare?

Inlägg av bastard »

skum har jag provat ett antal år efter sista förbrukningsdagen, helt ok

pulver ska man vända på och få loss pulvret , speciellt i fordon

då funkar dom så länge det finns tryck

kolsyre, tills trycket går ur

jag är inte orolig för mer än att manometern har hängt sig
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Har du brandsläckare?

Inlägg av xsive »

Daltorpet skrev: 13 okt 2019 10:13 Hur länge håller en brandsläckare innan den inte längre fungerar som den ska?
Länge...
Vänd dom en gång per år för att skaka runt pulvret. (Speciellt viktigt om släckaren sitter i bil/husvagn/båt där dom är utsatta för vibrationer)
Minst 10 år. Pulvret påverkas ej nämnvärt över tid förutom att det kan packa sig
Det som brukar begränsa livslängden är att dom kan tappa trycket.

https://släcka.se/vanliga-fragor/
I started out with nothing, and still have most of it left
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Har du brandsläckare?

Inlägg av bokmalen »

jag har så mycket elektronik och småpill, samt böcker, att jag inte gillar skum och pulver.

Så jag kör enbart kolsyresläckare. 3 st 5-kilos, varav 1 vid ytterdörren, så att man vid behov först kan utrymma barnen och sedan ta en släckare och om det är möjligt gå in igen och släcka.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Har du brandsläckare?

Inlägg av reboot »

Intressant med klassningen. Har kollat upp vad jag har och vägt kolsyresläckarna samt kollat och knackat på manometrarna till pulversläcckarna. Ska vända och skaka runt pulvret också.

1st 2kg modern kolsyresläckare med slang och tratt i köket
1st 2,6kg kolsyresläckare av ”antik” ALWE-modell
1st 2kg med slang och typ 55-pulver
1st 6kg med slang och typ 43-pulver

Då jag har mycket elektronik, frityrgryta och wokar i köket, så föredrar jag kolsyra där. Bara släcka och köra vidare vid mindre olyckor, mens pulvret skulle skita ner till förbannelse. Samma med elektroniken!
Så pulvret skulle jag bara sätta in vid möbel/gardinbränder, om kolsyran inte räcker till. Eller om det är en dold brand i väggar eller utrymmen man inte kommer åt med kolsyran.
Skulle nån sätta eld i trapphuset (bor i lägenhet) skulle jag dra av stora pulversläckaren utan och tveka. Eventuellt genom brevinkastet och inte försöka öppna (säkerhetsdörr) om det brinner utanför dörren.

Vad jag är lite orolig för är att någon skulle hälla brandfarlig vätska genom brevinkastet och tända på, så ”antika” kolsyran och 6kg:on står nära tamburen. 2kg:on i vardagsrummet vid balkongen.

Slänger in en bild på läckra gamla ALWE-släckaren från 1949. Är fortfarande plomberad och väger samma som vid typprovningen10,1 kg och är i prima skick. Men jag kan nog inte få den återfylld om jag använder den......
F47B8419-3B7A-40F5-B941-19DD6194C1FF.jpeg
F47B8419-3B7A-40F5-B941-19DD6194C1FF.jpeg (35.66 KiB) Visad 4757 gånger
Ett litet tips om kolsyresläckare: Då många företag byter regelbundet ut sina släckare, så håll dig framme och försök hugga en om det är kolsyra. Dom har angiven tara (tomvikt) och fullvikt instansad på tuben, så det är lätt att kolla att dom är fyllda.
Stämmer vikten och avfyrningsutrustningen inte är rostig och manipulerad, så håller dom i evighet! (som min ALWE)
Även på återvinningscentraler har jag sett många fina kolsyresläckare lämnas in......bra att känna någon där......
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Har du brandsläckare?

Inlägg av maskros »

Jupp, en skum och ett par pulversexor, den bra sorten, brandfilt i hemmet. Lite pulversexor i uthus, pulvertvåor i bilarna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Har du brandsläckare?

Inlägg av Omnivore »

Har en vanlig röd släckare på övervåningen där vi sover. Funderar på en till köket och en till datarum/bibliotek men är osäker på vad som är bäst var. Diskuterar det med maken ibland och det brukar stanna där. Brandfilt ligger i källartrappen. Det finns snygga sådana och jag undrar om man kan ha en draperad över en fåtölj eller om den måste bo i sin förpackning tills den används.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Palle500
Inlägg: 93
Blev medlem: 05 maj 2019 19:22

Re: Har du brandsläckare?

Inlägg av Palle500 »

Fyra 6kg pulver
Div 1kg pulver
1 skum 6kg i storleken i verkstaden.

Måste köpa kolsyresläckare, inget kul med pulver över allt!
Vad rekomenderar ni?
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"