Cache, när var och hur?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Efter att intresset för en diskussionstråd om att upprätta en Cache i tråden om Julahinken [ https://preppad.se/viewtopic.php?f=64&t=663 ] väckts, så startar jag den nu.

En Cache är alltså ett hemligt, undangömt/nedgrävt/maskerat mindre upplag av utrustning, braatthaprylar och förnödenheter. Vad som skall finnas i en cache är helt beroende av vad man preppar för och vilka behov man kan tänkas ha. När, och varför behövs en cache? Vad skall finnas i den? Vart gräver man ner den/gömmer den? och slutligen vilka behållare kan tänkas vara bra till att användas som cache

Hjälp nu till att fylla denna tråd med input i form av innehållslistor, behållare, gömslen osv osv.

I det "andra" forumet finns redan 2 st trådar om samma ämne om man vill ha lite inspiration och input.

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 03-15.html

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 6f277e967a
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Kurio »

Om ni vill kan ni även skriva gps-koordinaterna här till er cache :notme: :sneaky: :bandit:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Kurio skrev: 18 nov 2019 20:42 Om ni vill kan ni även skriva gps-koordinaterna här till er cache :notme: :sneaky: :bandit:
Ska ge dig koordinater till samtliga mina caches, när de är färdiga, så du kan ägna dig åt intressant "geocaching"
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av maskros »

Tänker mig (har alltså ingen än) att cachen ska innehålla sånt som gör att jag kommer vidare om bilen rasat och jag måste ta mig till BOL till fots. Käk, T-sprit, tändstickor, vattenrening, varmt ombyte, lite skoskavsgrejer och liknande.

Placeeras längs lämplig vandringsväg.

Jag har ju inte testat men ett pluggat avloppsrör hellre än en hink tror jag.

En till användning som gömsme i närheten av BOL för sånt jag vill ha (extra av) utan att behöva ha det hemma.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

maskros skrev: 18 nov 2019 21:17Jag har ju inte testat men ett pluggat avloppsrör hellre än en hink tror jag.
Ja jag är också inne på den linjen, då man inte behöver gräva så stort och djupt. Den är lättare att transportera, fastspänd lodrätt på ryggsäckens sida eller på cykelramen. På youtube finns en hel del om hur man tillverkar sådana. Verkar vara svårt att få tag på dessa PVC -rör i Sverige? Jag hittar bara de "bruna" avloppsrören med skarvändar? :|
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av bastard »

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinst ... 2000023050

fördel är om man kan borra ner dom, med jordborr
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Kurio »

Satsar nog på några mindre burkar, lätta att gräva ner. Inget riktigt dyrt i dem men sånt man blir väldigt glad över att hitta även i dagsläget i någon gammal väska. Regnponcho, det kommer garanterat regna när man behöver den. Choklad. Tändare. Morakniv eller liknande av billigare modell. Kanske ett silvermynt?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Fast det är bara 110 mm, lite för klent för min del. Jag vill nog ha en 150 mm minst.
bastard skrev: 18 nov 2019 21:45 fördel är om man kan borra ner dom, med jordborr
Jag tror det blir svårt att hitta ett ställe du kan borra hela vägen utan att stöta på större sten och sånt. Lyckas man så finns risken att tjälen nyper fast röret och gör det omöjligt att få upp det. Sedan kan det vara svårt att hitta cachen (vilket i och för sig är vitsen) men om det dessutom kommit ca 1 m snö så kan det vara omöjligt att finna på den lilla öppningen i marken där man stoppat ner röret.
Det krävs inte så stort djup för att gräva ned det liggande, vilket gör det lättare att både gräva ned de och gräva upp det. Har tjälen nupit till, kan man ändå hacka lite runt och under för att få loss det.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av bastard »

https://www.rinkabyror.se/artiklar/avlo ... r-250-400/

alltid valet och kvalet om metodik
det är upp till var och en att välja strategi och plats

fördel med borrat är minimal jordpåverkan, man borrar i hål i skiva så jorden kommer på den, och får då inte mycket synbart spår efter planteringen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 18 nov 2019 21:40
maskros skrev: 18 nov 2019 21:17Jag har ju inte testat men ett pluggat avloppsrör hellre än en hink tror jag.
Ja jag är också inne på den linjen, då man inte behöver gräva så stort och djupt. Den är lättare att transportera, fastspänd lodrätt på ryggsäckens sida eller på cykelramen. På youtube finns en hel del om hur man tillverkar sådana. Verkar vara svårt att få tag på dessa PVC -rör i Sverige? Jag hittar bara de "bruna" avloppsrören med skarvändar? :|
Röda rören är PVC. Skarvdelar och ändproppar i Polypropylen.
Går ej limma dessa tillsammans
Finns PVC limändar också men som regel inte standard lagervara.

Är väl lagom att fixa ihop en cache över vintern och gräva / gömma när tjälen släppt.
Kommer nog förbereda en senare under den mörkaste årstiden.
Min tanke är ett T-stycke och två korta rör som grävs ner horisontellt.
T-stycket ger en vertikal del med ett lock på toppen som grävs ner relativt grunt.
Inte tänkt man skall gräva upp hela utan kunna nå innehållet genom att bara gräva fram övre locket men ändå ha rimlig volym.
Lite mindre risk den "flyter upp" än gräva ner bara vertikal och i min del av landet är det fan sten, sten sten

T-stycket med 3 muffar så man kan sätta 3 st 0,5m raka rör i den med muff i andra änden och ändpropp.
http://www.thomee.se/katalog/IboxServle ... AID=373225
Ändpropparnas tätning och T-styckets skarvar kommer jag nog förstärka med Egoferm och krympslang / krymphätta
Diameter? 160mm var min tanke

Övre locket vanlig ändpropp eller eventuellt renslock med stos (Skruvlock).
Risken finns att om det legat något år kommer det bli väldigt svårt öppna en ändpropp. Smörjes ju vid installation men den förmågan över tid?
Man kanske vill undersöka ibland och vill ju inte bryta mig in för det
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"