Cache, när var och hur?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Daltorpet »

Charlie** skrev: 23 nov 2019 23:35
:up: :up: :up:

Så, ...nu vill vi se en innehållsförteckning på det som finns/ska finnas i lådan och i de små glasburkarna!? :hm:
[/quote]

Det kommer helt klart när jag känner mig nöjd med den. Jag har en tanke om att den ska fungera som en sista nödlösning för att starta om någon annanstans. Därav storleken. Tex vi väntar för länge med att dra och främmande makts styrkor har slagit sig ner på gården eller bara bränt ner den. Då vill jag ha något att grabba tag i och ta mig till nästa ställe.

Tre sådana ska ut i tre gamla gryt. Ett utanför vår gård, ett utanför mina föräldrars gård och ett utanför svärföräldrarnas gård.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

Daltorpet skrev: 27 nov 2019 08:05
Charlie** skrev: 23 nov 2019 23:35
:up: :up: :up:

Så, ...nu vill vi se en innehållsförteckning på det som finns/ska finnas i lådan och i de små glasburkarna!? :hm:


Det kommer helt klart när jag känner mig nöjd med den. Jag har en tanke om att den ska fungera som en sista nödlösning för att starta om någon annanstans. Därav storleken. Tex vi väntar för länge med att dra och främmande makts styrkor har slagit sig ner på gården eller bara bränt ner den. Då vill jag ha något att grabba tag i och ta mig till nästa ställe.

Tre sådana ska ut i tre gamla gryt. Ett utanför vår gård, ett utanför mina föräldrars gård och ett utanför svärföräldrarnas gård.
Rävarna kommer få en hård tid framöver kring Daltorpets ägor :D
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 27 nov 2019 18:17
Daltorpet skrev: 27 nov 2019 08:05 Tre sådana ska ut i tre gamla gryt. Ett utanför vår gård, ett utanför mina föräldrars gård och ett utanför svärföräldrarnas gård.
Rävarna kommer få en hård tid framöver kring Daltorpets ägor :D
...akut bostadsbrist! :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Daltorpet »

Ursus skrev: 27 nov 2019 18:17
Rävarna kommer få en hård tid framöver kring Daltorpets ägor :D
Haha ja, du anar inte hur rätt du har! :lol: Jag har bunkrat upp med fällor, rävpipor, brorsan har skaffat grythund och igår kom den väldigt efterlängtade licensen på enskottaren!😃

On topic: Jag tänkte ha konservglasburkarna från Ikea pga längre hållbarhet men efter en liten incident kommer jag nog köra på plast. Tror ni det kommer hålla lika länge? Petflaskor blir för små öppningar. Tänker dels allmänna saker som förband, nålar, tråd, krokar, verktyg. Ja ett litet mini extra förråd. Några dagar turmat också.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Daltorpet skrev: 29 nov 2019 11:23 On topic: Jag tänkte ha konservglasburkarna från Ikea pga längre hållbarhet men efter en liten incident kommer jag nog köra på plast. Tror ni det kommer hålla lika länge? Petflaskor blir för små öppningar. Tänker dels allmänna saker som förband, nålar, tråd, krokar, verktyg. Ja ett litet mini extra förråd. Några dagar turmat också.
Det finns ju mejeriprodukter (typ turkisk/grekisk yoghurt)i plastbehållare med ganska tättslutande lock som är mindre än den syltburk jag visade på bilden tidigare. Frågan är ju hur vatten-/lufttät behållaren måste vara och hur länge de planeras ligga nedgrävda. Verktyg rostar ju med tiden men är ofta allt jämt användbara. Värre är det med synålar och krokar. De rostar ju sönder under en säsong. Nagleneflaskor funkar ju, men de är för dyra för att användas som cachebehållare.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av bokmalen »

Det uppenbara är ju att använda en plastburk, och sedan ha nålar och sånt i en mindre burk inuti. Då ska det inte bara komma in fukt i den yttre burken, utan även in i den lilla burken innan några nålar kan rosta-
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Parabellum »

bokmalen skrev: 01 dec 2019 13:12 Det uppenbara är ju att använda en plastburk, och sedan ha nålar och sånt i en mindre burk inuti. Då ska det inte bara komma in fukt i den yttre burken, utan även in i den lilla burken innan några nålar kan rosta-
När den lilla burken är fylld med de nålar och andra metalliska objekt man är rädd om, fyller man upp med en exempelvis motorolja.
Då kommer dessa att vara som nya när man behöver dom och man har oljan för att vårda annan materiell.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Parabellum skrev: 01 dec 2019 13:30 När den lilla burken är fylld med de nålar och andra metalliska objekt man är rädd om, fyller man upp med en exempelvis motorolja.
Då kommer dessa att vara som nya när man behöver dom och man har oljan för att vårda annan materiell.
Men nu blev du lite jobbig tycker jag. Helt klart funkar det och oljan är ju bra till mycket men nog måste det finnas lite enklare lösningar :?
Vill man kosta på sig, så finns det PET -burkar med tättslutande lock. Dessa brukar man hitta i sillhyllorna, fulla med sill i delikatessbutiken men man kan också beställa oanvända från https://www.glasoflaskor.se/PET-foerpac ... svart.html
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av bastard »

petpreform är hyggligt fuktsäkra, tjockt gods

men infettat är ingen dum lösning på att skydda från rost
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

Saxar ett intressant inlägg från Röda Stjärnans blogg om BOL

https://blogg.rodastjarnan.com/2019/05/ ... -location/
Exempel på hur du gör en förrådsgömma

Gräv en stor grop och placera makadam eller grövre grus i ett tjockt lager i botten (för att fukt ska rinna undan). Lägg en ammunitionslåda eller annan kraftig fuktsäker låda med plastpåse utanpå på gruset. Lådan ska vara så stor att den rymmer det du behöver. Lägg en skiva ovanpå för att leda bort fukt. I lådan förvaras förnödenheterna skyddat i torra och förseglade plastpåsar. Lägg gärna i torrmedel (de små påsarna med DO NOT EAT) så att inget skadas även om lite fukt kommer in. Förpacka innehållet så att skadan blir minimal om något skulle läcka, tänk på att batterier kan förstöras vid lång förvaring så ha aldrig dessa i apparater under förvaring. Har du känslig utrustning så använd flera olika lådor. Täck sedan över ordentligt och maskera ytan. Märk upp platsen noga så du hittar dit. Tänk på att du kanske kommer dit åratal senare och terrängen kan ha ändrat sig.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"