Cache, när var och hur?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 24 apr 2021 21:07 vad har du som fuktutjämnare i den?
Tidningspapper! :D Samt en silica gel-påse i den ziplock som innehåller kniven. Mycket av utrustningen är inpackat i individuella (eller tillsammans några stycken) i återförslutbara påsar av något slag.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av bastard »

hur var pappret när du öppnade låddan?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 25 apr 2021 12:48 hur var pappret när du öppnade låddan?
Lite, lite mjuknat, men annars tämligen torrt, så ammolådan har hållit tätt! Satte förvisso ut den när det var låg luftfuktighet eljest, så inte mycket fukt i lådan från början.
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

(måste bara väcka denna tråd efter maskros frågor om PVC-rör; hade nästan glömt den)

Har efter mycket meckande i sommar gjort om min cache, med ny uppsättning av bra grejer. Skulle sätta ut den härom veckan... bara för att upptäcka att den lokala orienteringsklubben har satt en tagg två meter från mitt nya favoritställe :lol: Världen är alldeles för liten ibland. För bövelen! :wall:

Jaja, sökandet får börja om.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av bastard »

lätt att hitta i varjefall :lol: :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 09 sep 2021 20:16

Har efter mycket meckande i sommar gjort om min cache, med ny uppsättning av bra grejer. Skulle sätta ut den härom veckan... bara för att upptäcka att den lokala orienteringsklubben har satt en tagg två meter från mitt nya favoritställe :lol: Världen är alldeles för liten ibland. För bövelen! :wall:

Jaja, sökandet får börja om.
Flytta taggen!
...om inte bara för att jävlas! :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 09 sep 2021 22:45
Ursus skrev: 09 sep 2021 20:16

Har efter mycket meckande i sommar gjort om min cache, med ny uppsättning av bra grejer. Skulle sätta ut den härom veckan... bara för att upptäcka att den lokala orienteringsklubben har satt en tagg två meter från mitt nya favoritställe :lol: Världen är alldeles för liten ibland. För bövelen! :wall:

Jaja, sökandet får börja om.
Flytta taggen!
...om inte bara för att jävlas! :D
Frestande... frestande! :lol:
Användarens profilbild
Pelle
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 okt 2021 15:32

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Pelle »

Ursus skrev: 09 sep 2021 20:16 ... bara för att upptäcka att den lokala orienteringsklubben har satt en tagg två meter från mitt nya favoritställe :lol: Världen är alldeles för liten ibland. För bövelen!
Kanske hjälper att sätta upp en skylt med "VARNING! MINERAT!" ;)

Skämt åsido - bra ställe borde väl vara under ett gäng mindre stenar? Stenarna ser till att den inte "flyter" upp samtidigt som de agerar landmärke och dessutom gör att den blir tillgänglig även ifall det är tjäle?
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

Pelle skrev: 17 okt 2021 15:46 Skämt åsido - bra ställe borde väl vara under ett gäng mindre stenar? Stenarna ser till att den inte "flyter" upp samtidigt som de agerar landmärke och dessutom gör att den blir tillgänglig även ifall det är tjäle?
Platsen i fråga är faktiskt under en överhängande sten, så inga nedgrävningar här inte ;)
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Det är väl dags för mig att göra att göra ett cachetest för utvärdering också. Då det är fukten som ställer till det för innehållet så skall behållaren fuktsäkras. Alla som provar detta försöker därför att fuktsäkra maximalt, av naturliga skäl. Men hur "extrem" måste fuktsäkring vara? Det jag tänker prova är den simplaste formen behållare, med simplaste formen av tätning och ingen mer fuktabsorberare än själva innehållet. Alltså ingen fuktätare, inget extra tidningspapper i botten eller liknande.
Jag kommer att använda mig av tre olika behållare av olika modell och storlek. Jag kommer att ha samma innehåll i alla behållarna. Den största behållaren är en ammocan. Mellanbehållaren är en 1 lit sylthink med ett par ett par varv eltejp runt lockets fäste kring burken, och den minsta är en sillburk av PET-plast och tillhörande skruvlock av PET med en skumplasttätning.
Innehållet skall bestå av en tändsticksask, en grönsaksbuljongtärning, några bitar "extra torkad" beef jerky utan marinad och salt, bara krydda. I ammaocanen och sylthinken kommer beefjerkyn, att ligga dels i en vacuumförpackning och dels några lösa utan förpackning men i den minsta behållaren kommer bitarna att ligga löst. slutligen en Bounty i sitt omslagspapper.
Behållarna kommer att gömmas på samma ställe i ett håla under några mossbelupna stenar, i mitten av november och jag hoppas att det inte kommit alldeles för mycket snö då, för då är det nog kört. Hålan skall täppas till. De skall hämtas fram under andra halvan av på maj. Stenarna ligger på en nordöstlig sluttning, på en skogsbeklädd höjd. Det är inte helt omöjligt att det fortfarande ligger en del snö kvar i det område där de skall gömmas men det är oftast så bart att det går att gå dit i mitten på maj.

Ju mer tomt utrymme i en behållare, ju mer kondens bildas. Jag tror att tändstickorna i den minsta behållaren klarar sig längst. I de två större behållarna, framför allt ammocanen, tror jag att tändsticksaskarna har dragit till sig fukt, så pass att tändstickorna kan vara obrukbara. Jag har ingen aning om hur grönsaksbuljongtärningarna kommer att vara. De är ganska mycket salt i dessa, så de kommer nog att dra till sig fukt. Bitarna av beef jerky kommer att bli det stora frågetecknet. Jag har ätit egengjord beef jerky som var 5 månader gammal. Dessa hade förvarats vacuumförpackat i rumstemperatur. Jag tro att att de lösa bitarna i sylthinken och ammocanen kan blivit förstörda till en mjölig konsistens och bismak av plast och plåt men de i vacuumförpackningen kommer att vara fullt ätliga. Det blir spännande att se hur de lösa bitarna av beef jerky i den minsta burken blir. Jag tror de klarar sig hyfsat. Den minsta burken klara sig nog bäst tror jag. Vad gäller Boutybitarna så blir det säkert 3 smarriga bitar att fira med.

Vad tror ni om utfallet?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"