Cache, när var och hur?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

vantohal skrev: 03 apr 2020 09:18 Har legat i jorden i 5 år nu. Funderar på fler rör men skulle vilja bryta upp mitt första och se hur det har klarat sig först.
Ja snälla ta upp det, kontrollera och bedöm. Låt oss sedan få ta del av dina slutsatser och erfarenheter! :up: :up: :up: ...gärna med bilder!
vantohal skrev: 03 apr 2020 09:18 Det finns obegränsat med "howtos" på nätet och alla vet allt hela tiden, men då har jag eget facit. Har såklart också ändrar mig i vad jag tror mig behöva osv.
Helt rätt tänkt. Allt på nätet verkar så enkelt. :up:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

Kunde gräva bort den kvarvarande snön och fiska upp stora cachen nu när det tinat tillräckligt, men glömde givetvis att ta bilder. Såg OK ut, men silica gel-påsarna var rejält gulnade/bruna. Någon form av läckage har skett, men kniven har inte rostat och ingen fukt kändes i snusnäsduken etc. Helt klart dags för ny låda, men den har hållit i många år.

Ska fota och dokumentera när jag sätter ut den på nytt och har bytt behållare. Ska köra på ammocan fr o m nu för testets skull.
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

Hade nästan glömt bort detta!

Cachen åkte ut igår kväll. Tog ett av mina gamla ställen, under en sten i skogen en kilometer eller så från BOL. Det var nog denna jag nämnde i det gamla forumet om jag inte minns fel.

5eea5de707035505578157.jpg
5eea5de707035505578157.jpg (18.1 KiB) Visad 3518 gånger

Ids inte ladda upp bilder på allt som gick in, men fick skala ned min cache ordentligt. Nu har jag:

Hultafors Grovkniv, billigt SAK-liknande multiverktyg, vaselinbomull, hampasnöre, bomullssnöre, några armspann paracord, en snusnäsduk, en tändare, en tändsticksask, ett eldstål, en "sovpåse" (lång historia, fråga om ni vill veta), en sopsäck, en aluminiummatlåda som kokkärl, ett par lightsticks, ett miniförstahjälpenkit med sårtvätt etc., myggnät och space blanket. Allt inpackat i några förslutningsbara påsar, hela ammolådan är invirad i en extra sopsäck som skalskydd. Ska bli spännande att se hur ammolådan klarar ev fukt som tränger in, men prylarna bör vara säkrade. Lade även in en bit tidningspapper för att absorbera fukt i försökssyfte.

Nedan syns hålet som jag lade in i (svart sopsäck syns knappt), samt efteråt då jag maskerade upp allt med lite stock och sten.

5eea617184a28747152008.jpg
5eea617184a28747152008.jpg (50.89 KiB) Visad 3518 gånger
5eea5ed27ec30376407032.jpg
5eea5ed27ec30376407032.jpg (49.15 KiB) Visad 3518 gånger

Markerade en döende liten tall med ett jack i barken för att veta var den är även om snön skulle hinna lägga sig innan jag tar in den/flyttar den för vintern.

5eea5f6a706a5712866188.jpg
5eea5f6a706a5712866188.jpg (31.66 KiB) Visad 3518 gånger

Bars ut med en enkel triangulär bärram som jag har lekt med sista tiden, men det är en annan historia :)
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

Plockade fram cachen idag igen. Intressanta resultat:

- Det hade bildats kondens inuti sopsäcken, vilket hade lagt sig i botten. Har inte hänt förut, men det har varit en väldigt växlande sommar år. Lite ytrost hade således börjat angripa botten på ammolådan. Läxa lärd: Sätter in lite tidningspapper i sopsäcken också för att absorbera eventullt kondens.

- Mycket mögel kring utsidan av den yttre sopsäcken. Första gången detta har observerats. Det har varit en väldigt regnig sommar, så antar att det har blivit extra mycket fukt inne i hålan.

- Tidningspappret inuti själva lådan var lika torrt som dagen den lades in. Inget läckage. Allt ser finfint ut. Lådan var i övrigt oantastad och välbehållen.

Har flyttat den närmare BOL inför vintern. Bra ställe har hittats. Torkat av lådan och placerat i ny sopsäck. Ska bli intressant att se hur den klarar en norrbottnisk vinter. Inte för att jag har tvivel, men ändå. Alltid lite spännande med en ny låda.
Användarens profilbild
hkm123
Inlägg: 45
Blev medlem: 17 dec 2019 21:56
Ort: någonstans över malmö

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av hkm123 »

Ursus skrev: 26 sep 2020 17:46 Plockade fram cachen idag igen. Intressanta resultat:

- Det hade bildats kondens inuti sopsäcken, vilket hade lagt sig i botten. Har inte hänt förut, men det har varit en väldigt växlande sommar år. Lite ytrost hade således börjat angripa botten på ammolådan. Läxa lärd: Sätter in lite tidningspapper i sopsäcken också för att absorbera eventullt kondens.

- Mycket mögel kring utsidan av den yttre sopsäcken. Första gången detta har observerats. Det har varit en väldigt regnig sommar, så antar att det har blivit extra mycket fukt inne i hålan.

- Tidningspappret inuti själva lådan var lika torrt som dagen den lades in. Inget läckage. Allt ser finfint ut. Lådan var i övrigt oantastad och välbehållen.

Har flyttat den närmare BOL inför vintern. Bra ställe har hittats. Torkat av lådan och placerat i ny sopsäck. Ska bli intressant att se hur den klarar en norrbottnisk vinter. Inte för att jag har tvivel, men ändå. Alltid lite spännande med en ny låda.
Kan rekommendera julas fuktslukare
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-004670/

Har haft den i bilen någon månad nu pga att fläkten är paj, och trots 200+ mil i regn och rusk med hund och familj i bilen så har jag inte behövt torka den än. Riktigt bra och suger upp all kondens och fukt. :)
Redo för det värsta, hoppas på det bästa!
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

hkm123 skrev: 27 sep 2020 08:43
Kan rekommendera julas fuktslukare
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-004670/

Har haft den i bilen någon månad nu pga att fläkten är paj, och trots 200+ mil i regn och rusk med hund och familj i bilen så har jag inte behövt torka den än. Riktigt bra och suger upp all kondens och fukt. :)
:up: :up:
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Jag har funderat lite kring platsen för gömman. Här om dagen då jag tog bilen till min BOL så fanns ett där kalhygge, ett stor sådant, som inte fanns för någon vecka sedan. Jag kände inte igen mig. Hade jag gömt en cache någonstans på den platsen, skulle jag aldrig finna den igen. Slutavverkning i modernt skogsbruk, kan på bara några dygn förändra terrängen och landskapet till oigenkännlighet och dessa hyggen dyker upp, där man minst av allt anar det. Efter att skördaren gått fram, så kommer markberedaren. Även om en cahce ligger begravd under markytan, så är risken mycket stor att dessa tunga maskiner, smular sönder både behållare och innehåll. När maskinerna gjort sitt kommer ungdomarna från Skogsbyns FK och sätter plant. De går på linje med några meters mellanrum och sveper över hygget som en skallgångskedja och med ögonen riktade mot marken. En cache skulle upptäckas. Detta är inte en spekulation, det är en absolut sanning.
Men efter att allt detta sket kommer det att dröja många år innan någon annan aktivitet sker på hygget. Min slutsats blir alltså, att man inte kan gömma sin lilla cache på random plats i skogen, utan man bör gömma den på ett hygge som är nyplanterat. De nyplanterade hygget kommer så småningom att växa igen av lövsly. De kommer att ta några år innan det blir buskröjning på hygget. Under tiden kan man ju titta till platsen under exempelvis våren, då snön tinat och löven ännu inte slagit ut. Då har man de bästa möjligheterna, att se längre in på kalhygget.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Ursus

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 06 okt 2020 17:05 Jag har funderat lite kring platsen för gömman. Här om dagen då jag tog bilen till min BOL så fanns ett där kalhygge, ett stor sådant, som inte fanns för någon vecka sedan. Jag kände inte igen mig. Hade jag gömt en cache någonstans på den platsen, skulle jag aldrig finna den igen. Slutavverkning i modernt skogsbruk, kan på bara några dygn förändra terrängen och landskapet till oigenkännlighet och dessa hyggen dyker upp, där man minst av allt anar det. Efter att skördaren gått fram, så kommer markberedaren. Även om en cahce ligger begravd under markytan, så är risken mycket stor att dessa tunga maskiner, smular sönder både behållare och innehåll. När maskinerna gjort sitt kommer ungdomarna från Skogsbyns FK och sätter plant. De går på linje med några meters mellanrum och sveper över hygget som en skallgångskedja och med ögonen riktade mot marken. En cache skulle upptäckas. Detta är inte en spekulation, det är en absolut sanning.
Men efter att allt detta sket kommer det att dröja många år innan någon annan aktivitet sker på hygget. Min slutsats blir alltså, att man inte kan gömma sin lilla cache på random plats i skogen, utan man bör gömma den på ett hygge som är nyplanterat. De nyplanterade hygget kommer så småningom att växa igen av lövsly. De kommer att ta några år innan det blir buskröjning på hygget. Under tiden kan man ju titta till platsen under exempelvis våren, då snön tinat och löven ännu inte slagit ut. Då har man de bästa möjligheterna, att se längre in på kalhygget.
Mycket intressant och riktig observation! Har faktiskt ett par relativt fräscha hyggen i närheten som jag skall hålla ögonen på...

Annars brukar jag hålla mig till naturreservat. Mycket liten risk att någon större destruktion sker där, och gott om fallna träd och annat bös som ligger och döljer utrymmen.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Tittar man på kartor/saelitbilder, längs med sin rutt så ser man kalhyggena tydligt. Jag använder mig helst av kartorna på hitta.se, då dessa uppdateras oftare än google maps.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av xsive »

Charlie** skrev: 06 okt 2020 17:35 Tittar man på kartor/saelitbilder, längs med sin rutt så ser man kalhyggena tydligt. Jag använder mig helst av kartorna på hitta.se, då dessa uppdateras oftare än google maps.
Kolla även lantmateriet.se
Verkar ha upplagts nytagna flygfoton där senaste månaderna eller så
Åtminstone i min del av landet

En annan trevlig sida att följa med fria satellitbilder som normalt uppdateras med ett par veckor mellanrum
(beror på plats och hur ofta satelliterna passerar just där)
Här kan man även filtrera för att se vegetationsindex osv. Inte lika hög upplösning som hitta eller lantmateriet
Exempel nedan. Bara zooma ut och kolla valfri plats. I ovankant kan man stega tillbaka i datum och följa hur det växer på fälten
https://playground.getopendata.eu/?sour ... ates=false
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"