Förbindelsetest HF

Radio, kameror, larm och liknande.
Xavier
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 sep 2020 07:26

Re: Förbindelsetest HF

Inlägg av Xavier »

CB, 27MHZ och dom övre frekvensbanden på kortvåg(20m och uppåt) är fullt möjligt att kommunicera på inom landet, men förbindelserna är väldigt slumpmässiga, man kanske hörs en dag men inte en annan. Jag har ofta tagit med mig kortvågsradio(särskilt QRP) när jag åkt utomlands, och försökt kommunicera med mina vänner hemma i Sverige, men det är svårt för att inte säga omöjligt.

Det här är kortvågens stora brist, det är ett Lotteri. Som radioamatör blir man glad när man får ett svar på ett anrop när man sänder QRP(låg effekt) oavsett var personen svarar ifrån, om man däremot försöker etablera samband med sina vänner under en expedition i ett SHTF-scenario, så lär man bli besviken(jag har blivit det många gånger).

Vill man använda HF som ett pålitligt och robust kommunikationssätt i ett SHTF-scenario regionalt är 80m och QRO(>100W) det bästa sättet. Förbindelser mellan norra och södra Sverige kan 40m fungera, beroende på konditionerna. 27, 69MHZ, 2/70, jaktradio, är som jag ser det fullt användbara i direktvågsläge, i det mer taktiska perspektivet.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Förbindelsetest HF

Inlägg av Sterb »

Därav behovet att öva med den utrustningen som skall användas.
Fiona
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 maj 2019 09:08

Re: Förbindelsetest HF

Inlägg av Fiona »

Att bara ha prylarna liggande i väntan på katastrofen utan att öva sig på handhavande,felsökning,analys över varför det inte funkar. då kan man lika ägna sig åt röksignaler. öva öva öva..
Xavier
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 sep 2020 07:26

Re: Förbindelsetest HF

Inlägg av Xavier »

Ett bra tips är att använda VOACAP för att i förväg se vilket band som funkar.

https://www.voacap.com/hf/
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1424
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Förbindelsetest HF

Inlägg av jr_36 »

Fiona skrev: 27 dec 2020 17:07 Att bara ha prylarna liggande i väntan på katastrofen utan att öva sig på handhavande,felsökning,analys över varför det inte funkar. då kan man lika ägna sig åt röksignaler. öva öva öva..
Instämmer helt, och jag är på för test!
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"