galet osäkra kina-kameror

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

galet osäkra kina-kameror

Inlägg av entropi »

Köpte ett övervakningssystem med inspelning och HD upplösning med wifi.
Otroligt bra bildkvalitet och täckning för nästan inga pengar.

Men säkerheten är HELT under all kritik!
Jag har kikat lite (utan att ge den uppkoppling till internet eller mitt nätverk så klart).
Tex visar de en inloggningssida, men vet man länken kan man tex bara gå vidare och titta på vad kameran ser.
Det finns webbsajter som samlat upp öppna kameror på nätet så man kan gå in och titta på andras övervakningskameror.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: galet osäkra kina-kameror

Inlägg av Jakob »

Min jobbarkompis hade köpt en kamera med pan-tilt från Kina till ett billigt pris. Han visade hur den fungerade på sin mobil. Bild från köket där familjens hundar gick av och an. Jag frågade om han hade ställt in port-forward i routern till kameran. "Nej" svarade han - "jag bara ställde in och började använda".
Då fick jag berätta att kameran kör videomaterialet via en server utomlands. Det brydde han sej inte om.

Själv har jag köpt kameror av känt märke från en lokal handlare. Kamerorna kan kopplas till tillverkarens moln-tjänst och ses därifrån. Jag har inte tagit ibruk den tjänsten, utan gjort ett eget system med eget nätverk för kamerorna där de inte kommer åt internet (och internet kommer inte åt kamerorna).
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: galet osäkra kina-kameror

Inlägg av entropi »

Precis, jag har också ett slutet nätverk för detta, utan internet.
Såg också att de fungerade utan port forward, då röck jag sladden och började kika lite mer...

Smart sätt för Kina att subventionera kamerasystem som sprids över hela världen och skickar hem bilderna till Storebror
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"