störsändare m.m.

Radio, kameror, larm och liknande.
404
Inlägg: 27
Blev medlem: 08 jun 2019 19:01

störsändare m.m.

Inlägg av 404 »

Det finns många olika åsikter om störsändare men det är något som kommer bli ett ökande problem oavsett om det är medvetet eller av misstag.
Både militären och kriminella har använt olika modeller under många år, även många teknikintresserade personer har tillgång till tekniken.


Två bra filmer om störsändare

https://youtu.be/ZGdXYE-fGJI
How to defeat active Jamming with existing equipment

https://youtu.be/xqkgZigXgK0
Farm Attacks Cell Phone Jamers

Med inspiration från filmerna ovan köpte en rf explorer 6g combo http://rfexplorer.com/models/
som mottagare och en 4g antenn på 10 db för att pejla olika signaler.

Hade även turen att få låna en liten störsändare (som liknar ett usb minne) för gps en eftermiddag.

Jag gick fram och tillbaka flera gånger med två olika gpser och pejlmotagaren för att bekräfta mätningen och resultatet blev
1m från störsändaren tappar gpsen signalen
1m från störsändaren kommer tillbaka om man står i mellan, stabil signal men svag
3-4m gpsen kan låsa på minst 4 satelliter utan problem
15m stark gps signal, störsändaren har mindre påverkan på gpsen än den normala variation som blir när man går omkring

45m stark pejlsignal
50-55m svag pejlsignal
60-65m väldig svag pejlsignal men fortfarande användbar.

Resultatet från testet är ganska intressant för visa att radiosignaler kan enkelt upptäckas på ett större avstånd än vad dom gör nytta.
Något som hade varit intressant är att ha en liten mottagare i fickformat som tyst varnar för en störsignal på 30-40m med ovan testade störsändare.

Om man kan upptäcka att någon försöker blockera ens kommunikation utan att avslöja att man vet det så har man en bra förvarning att något är på gång.
Samtidigt kam man få en fördel om man sen tidigare har rutiner för att hantera kommunikationsbortfall.

Personer som blockerar signalen för andra kommer också begränsa sin förmåga.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: störsändare m.m.

Inlägg av bastard »

lite halvjobbigt,i fickan är inget bra ställe för en mottagare

sedan måste man ha koll på vad man vill ha varning om, vilka frekvenser och vilka nivåer

om man inte bestämmer för vad så så kommer det larma hela tiden, ex från mobiltelefon wifi fmradio tv sändare amatörradio med mycket mera

med lite förberedelser så kan man få larm om någon försöker göra något
ex ha övervakning på wifi och larm

man kan sedan pejla lätt med om det är relativt höga frekvenser
enklast med en spektrumanalysator och en antenn med riktverkan
men även en sdr radiomottagare och riktantenn

men en generisk pryl som larmar för störsändare , funkar inte , för mycket som sänds ändå
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: störsändare m.m.

Inlägg av Tank »

Intressant som så. :hm:
Hade gärna haft något som man kunde sätta i huset som varnade om någon försökte störa ut eget wifi/övervakning.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: störsändare m.m.

Inlägg av FCR2 »

Tank skrev: 18 aug 2020 23:55 Intressant som så. :hm:
Hade gärna haft något som man kunde sätta i huset som varnade om någon försökte störa ut eget wifi/övervakning.

//Tank
Lite OT, verisure har den funktionen i sitt larm. Har dock bara sett ett ärende på 7 år.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: störsändare m.m.

Inlägg av bastard »

en del andra larm har det med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: störsändare m.m.

Inlägg av bastard »

en del webbkamror med wifi kan via serverfunktion säga när man tappat kontakten med dom
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: störsändare m.m.

Inlägg av Protect »

Ang. larm mm, det enklaste och bästa är ju att inte ha något av värde i bostaden eller bilen. Jag låser tex. aldrig bilen nån annan stans än på parkeringar vid shoppingcenter enbart för att slippa få den snabblänsad, hemma står den alltid olåst. Värdesaker förvarar man där ingen tänker på att leta, motorsågen tex. ligger under en hög skrot i uthuset för när någon skum förmåga tittar in ska första tanken vara "vilken jävla skrotsamlare, herregud vad skit" för då ids dom inte ens gå in.

Finns det larm så finns det värdesaker, finns skrot så finns inget av värde resonerar buset.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: störsändare m.m.

Inlägg av Parabellum »

Protect skrev: 20 aug 2020 10:00 Finns det larm så finns det värdesaker, finns skrot så finns inget av värde resonerar buset.
Då är jag helt säker, med tanke på all skrot jag har! :up: :twisted:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ossis
Inlägg: 16
Blev medlem: 27 aug 2019 08:34

Re: störsändare m.m.

Inlägg av Ossis »

Protect skrev: 20 aug 2020 10:00 ...det enklaste och bästa är ju att inte ha något av värde i bostaden eller bilen...
Med den logiken är det bara att lägga sig platt ner och aldrig köpa något av värde.
Det är inte lönt att ha ett hus heller, för tänk om någon blir arg på en och vill bränna ner det för att det kommer att kännas hemskt då.
Eller att inte ha en flickvän/fru, för tänk om någon vill dig eller din familj illa och gör något åt dem för att komma åt dig.
Äsch... det är bara att ta livet av sig direkt!

Skämt åsido. Jag kan hålla med om att det är dumt att ståta med lyx, och personligen är jag inte lagd åt det håller med prestige.
Men att inte ha saker av värde, där drar jag gränsen.
Stallmästaren
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2020 19:39

Re: störsändare m.m.

Inlägg av Stallmästaren »

Det finns en del fördelar med larm, även om dom inte avskräcker inbrottstjuvarna. Väktarna brukar spika igen dörrar/fönster som har blivit förstörda, och man slipper att det står öppet och drar till sig ungdomar som gör "sekundärinbrott" och squattar, om man tex är på semester.

Skulle man få inbrott nattetid när skalskyddet är på, så vaknar man snabbt och kan ge inbrottstjuven ett helt annat bemötande än om man fortsätter att sova på ovanvåningen när tjuven rotar igenom bottenvåningen i tron att han har 20 minuter på sig innan väktaren kommer.

Där jag bor händer det ibland att inbrottstjuvarna även gör skadegörelse, öppnar vattenkranar och täpper till avloppen tex. Jag tror inte ligorna från öst sysslar med sådant, jag misstänker åtminstone lokala ungdomar. Där kan väktaren göra nytta om denne kommer efter 20 minuter och stänger av vattnet.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"