Extern magnetfotsantenn för biltak till typ Baofeng?

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Extern magnetfotsantenn för biltak till typ Baofeng?

Inlägg av reboot »

Vad använder ni för extra antenn att sätta på biltaket/balkongräcket för att utöka räckvidden på en bärbar typ Baofeng UV-5, UV-82 etc?

Den medföljande gummi-ankan funkar inte så bra på jaktkanalerna runt 155MHz och inomhus eller inne i en bil kommer inte mycket ut eller in från den inbyggda antennen heller.

Jag kopplade in min SWR-mätare (Diamond SX-600) på gummipinnen och fick mycket ostadigt SWR på 2,5 - 3,5 vid 155MHz (ostadigt troligen pga att det saknades jordplan vid mätningen) men ett stadigt värde på 1,2 vid 444-446MHz

Nu säljs det billiga lite längre s.k. ’Skogsantenner’ på Tradera och diverse andra ställen, men dom är så gott som alltid dåligt utförda piratkopior av en gammal Nagoyamodell, och funkar oftast ännu sämre än original ’gummipinnen’
Risken är att du bränner upp sändaren om antennen inte får ut signalen!

Inhandlade en (äkta) Diamond MR77SJ med 4m RG58 och ’Female’ SMA-kontakt (c:a 400:-) Satte den på en stor bakplåt (som jordplan) på balkongräcket (aluminium) och fick med min Baofeng UV-82 ut 5,2W med ett SWR på 1,1 vid 155MHz och 4,2W på 444-446MHz med ett SWR på 1,2
Mycket snatter från omgivningen, som inte ens hördes med ’gummipinnen’, kom också in vid scanningläge på UV-82:an
Kan verkligen rekommendera den antennen.

Utan jordplan fungerade MR77SJ’en fortfarande med bra ett SWR på 1,2 vid 444-446, men sämre med ett SWR runt 2,0 vid 155.

Någon som gjort mätningar eller har bra erfarenheter av andra antenner som kan rekommenderas?
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Extern magnetfotsantenn för biltak till typ Baofeng?

Inlägg av vantohal »

Jag har en två Nagoya, en av dem äkta, med magnetfot som fungerar bra. Använder dem hemma också för att få en antenn utanför huset. Köpte dem på wish.com pre corona.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Extern magnetfotsantenn för biltak till typ Baofeng?

Inlägg av bastard »

ska kolla igen efter magnetfot och extra mellanstor antenn

jag har div bredbandsantenner discone för militärt bruk och 10 och 21 m mast, men dom annvänds sällan då dom är jobbiga att hantera
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Extern magnetfotsantenn för biltak till typ Baofeng?

Inlägg av jr_36 »

https://www.wimo.com/en/accessories/ant ... Magnet&p=1

Där finns det en del. Obs vissa kan stå att de inte är lämpliga för UHF om man vill använda det.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Xavier
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 sep 2020 07:26

Re: Extern magnetfotsantenn för biltak till typ Baofeng?

Inlägg av Xavier »

Jag har provat en del, och skogsantennerna upplever jag inte ger bättre räckvidd. Även om SWR skulle bli lägre så påverkar det nog räckvidden marginellt, även om sändaren backar något i effekt så innebär hög SWR mest att transmissionsledningen också agerar antenn. För att dubbla räckvidden behöver man 4-dubbla sändareffekten.

Vill man få bättre räckvidd så är antennplacering bättre att satsa på, och här kan en magnetfotsantenn göra stor nytta.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"