Mer pålitliga MicroSD-kort till larm/raspberry pi/telefon

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Mer pålitliga MicroSD-kort till larm/raspberry pi/telefon

Inlägg av jr_36 »

Jag har några Raspberry Pis för olika saker, och har haft återkommande problem med MicroSD kort som slutat funka. Ibland bara försvinner fler och fler filer, då hinner man reagera, men kan också hända att stora delar av kortet helt enkelt inte längre kan läsas, varmed en Raspberry Pi inte längre bootade (och allt funkade perfekt till jag då startade om den...).

Efter lite läsning finns det "High Endurance" kort som är till för dashcams och övervakningskameror, dessa är mer till för att vara igång 24x7 och kanske kan ta några fler skrivcykler. Har nu börjat köra fler av dessa, men har inte gått tillräckligt lång tid att avgöra om de håller längre. Vad en person skrev på internet så föreslog SanDisks egna support att dessa är mer lämpliga för Raspberry Pis än "vanliga" kort.

32GB verkar just nu kosta ~9eur från amazon.de
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07P14QHB7/

Tillägg: det finns också en Max Endurance Variant som ska tåla mer skrivningar, kanske bra om man har ett ännu viktigare system.

5f60ca6d44978895742683.jpg
5f60ca6d44978895742683.jpg (27.96 KiB) Visad 2202 gånger
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Mer pålitliga MicroSD-kort till larm/raspberry pi/telefon

Inlägg av bastard »

finns industrimodeller av minnen med

tyvärr är bitröta något som kommer ställa till det framöver
xxargs har skrivit en del på elektronikforumet som är mycket värt att läsa

temperatur är en faktor som ställer till det, så kyler du dom vettigt?

sedan får man räkna med att alla typer av flashminnen degenerar data ganska fort, tyvärr, extremt tyvärr

så man får ha multipla saker på snurrdiskar, som även dom stackar information och är inte så bra


ska jag vara helt ärligt så vet jag inget som jag kan lite på till 100% längre, tja remslästre då kanske....

du får kopiera kortren oftare och ha flera fungerande sd kort och fundera på var du vill ha din data
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Mer pålitliga MicroSD-kort till larm/raspberry pi/telefon

Inlägg av xsive »

Hur förvarar man bäst lösa SD kort med data på?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10330
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Mer pålitliga MicroSD-kort till larm/raspberry pi/telefon

Inlägg av bastard »

normal rumstemperatur och fuktighet

ha flera kort med samma info
skriv om korten flera gånger per år
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Mer pålitliga MicroSD-kort till larm/raspberry pi/telefon

Inlägg av xsive »

jr_36 skrev: 15 sep 2020 16:11 Efter lite läsning finns det "High Endurance" kort som är till för dashcams och övervakningskameror, dessa är mer till för att vara igång 24x7 och kanske kan ta några fler skrivcykler. Har nu börjat köra fler av dessa, men har inte gått tillräckligt lång tid att avgöra om de håller längre. Vad en person skrev på internet så föreslog SanDisks egna support att dessa är mer lämpliga för Raspberry Pis än "vanliga" kort.
Har High Endurance korten fortsatt fungerat bra?
Beställde ett par "Max Endurance" idag. Försäljningstrick eller är dom verkligen bättre på överskrivning...
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Mer pålitliga MicroSD-kort till larm/raspberry pi/telefon

Inlägg av maskros »

För Raspberry har jag lämnad SD-korten helt och bootar från USB idag och planerar att boota från SSD när jag får den på plats. Funkar med Linux Ubuntu Mate https://ubuntu-mate.org/ports/raspberry-pi/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Mer pålitliga MicroSD-kort till larm/raspberry pi/telefon

Inlägg av jr_36 »

xsive skrev: 30 nov 2020 09:37 Har High Endurance korten fortsatt fungerat bra?
Beställde ett par "Max Endurance" idag. Försäljningstrick eller är dom verkligen bättre på överskrivning...
Hittills inga problem, men tycker först 1-2år säger något. Kan säkert också vara att minneskortets interna kod är bättre anpassat till 24x7 drift, har kort som funkar prima läs skriv osv, men efter omstart så stendöd. Men svårt att veta.
maskros skrev: 30 nov 2020 12:38 För Raspberry har jag lämnad SD-korten helt och bootar från USB idag och planerar att boota från SSD när jag får den på plats. Funkar med Linux Ubuntu Mate https://ubuntu-mate.org/ports/raspberry-pi/
Med en riktig SSD så borde de hålla riktigt länge, så är ett bra alternativ, speciellt att föreslå om användning för en desktopmiljö.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"