Jaktradio vs Baofeng/2m handhållen

Radio, kameror, larm och liknande.
Xavier
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 sep 2020 07:26

Jaktradio vs Baofeng/2m handhållen

Inlägg av Xavier »

Jag har funderat ett tag på att köpa ett antal Handhållna radioapparater, typ Baofeng eller Yaesus 2m amatörradios. Men jag började fundera efter ett tag, Jaktradio har ju faktiskt en del fördelar:

+ IP67, vattentäta(oftast)
+ Enkelt handhavande(släktingar kan instrueras i hur dom används)
+ God tillgång, många 155MHz apparater finns där ute, med tanke på hur många som jagar i det här landet.

Baofeng eller någon av Yaesus handhållna 2m apparater tex, har ju fördelen att dom kan sända på amatörbanden, men det är nog också det enda.

Hur har ni tänkt?
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: Jaktradio vs Baofeng/2m handhållen

Inlägg av mango »

Jag har Baofenger som jaktradio och ser det såhär:

+ Jag upplever att de faktiskt har bättre räckvidd än riktiga jaktradios, men det kan vara inbillning.
+ De är avsevärt billigare
+ Batteriladdning håller riktigt bra

- Medföljande tillbehör så som headset/örsnäcka är av rätt smackig kvalitet och går lätt sönder
- Svåra att programmera för en idiot som jag
- Ej riktigt vattentäta, men det har aldrig märkts och jag har varit ute i regn.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10535
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Jaktradio vs Baofeng/2m handhållen

Inlägg av bastard »

beofang
du har även vhf för båt man kan ha som programerade kanaler, även 400Mhz

vanlig fm radio

men lite smäckigare än en bra vhf rent mekaniskt
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
lupl

Re: Jaktradio vs Baofeng/2m handhållen

Inlägg av lupl »

Har ett antal Baofeng UV5RE köpte för 4-5 år sedan. Så bra att jag tänker köpa ett gäng till av dem.
Xavier
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 sep 2020 07:26

Re: Jaktradio vs Baofeng/2m handhållen

Inlägg av Xavier »

Jag hade ett gäng Baofenger för några år sedan, apparaterna fungerade bra, men det var ofta någon i sällskapet som inte hade så bra koll på radioapparater som råkade trycka på någon knapp och skifta band/frekvens eller något och sedan inte gick att kommunicera med.

Tror det finns några "baofenger" som saknar display och istället har ett kanalvred på toppen iofs.
lupl

Re: Jaktradio vs Baofeng/2m handhållen

Inlägg av lupl »

Xavier skrev: 27 sep 2020 10:46 Jag hade ett gäng Baofenger för några år sedan, apparaterna fungerade bra, men det var ofta någon i sällskapet som inte hade så bra koll på radioapparater som råkade trycka på någon knapp och skifta band/frekvens eller något och sedan inte gick att kommunicera med.

Tror det finns några "baofenger" som saknar display och istället har ett kanalvred på toppen iofs.
Helt rätt, men jag brukar aktivera tangentbordslåset. Samt säga till de som använder dem att inte pilla på knapparna.
Och det har funkat fint.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Jaktradio vs Baofeng/2m handhållen

Inlägg av vantohal »

Jaktradior(radios?) är lite begränsade i sin mångsidighet då de är låsta till sin frekvens i regel. De är också, iallafall i de fall jag sett, ganska onödigt dyra. Men de (återigen, de jag sett) håller högre byggkvalitet. Jag har en gammal Zodiak 155mhz jag fick av en jaktkompis. Skulle väl investera i en 31mhz också men det har inte blivit av och jag brukar låna en.
Baofeng har väl mest blivit en grej för att youtubepreppers började rekommendera dem, de är billiga och hyffsat bra. Inget fel på det, jag har ett flertal själv. De håller inte högsta byggkvalitet, batteriteknologin är gammaldags, effekten är väl, ja, enligt många varierar den. Jag har inte mätt själv, har inte medel att göra det, men det är enligt många som gjort det lite upp och ner med den saken. De är ganska enkla att programmera själv när man fått pyssla med dem lite. Jag är ingen expert men det var inte speciellt svårt att räkna ut med Chirp.
De är ganska mångsidiga, du kan använda repeaters och nå radioamatörer. Du kan lyssna på vanlig skvalradio också och de har en liten ficklampa inbyggd. Jag har någon vattenskyddad modell men har inte närmare undersökt om de är speciellt bra på att hantera väta. Baofeng har också någon DMR-modell ute men jag har ingen erfarenhet av dem.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"