Skitmobil: Samsung Xcover 4(/4S)

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Skitmobil: Samsung Xcover 4(/4S)

Inlägg av Jakob »

Jag har haft hela serien Samsungs Xcover mobiler.
Xcover 2 var gedigen med låsbart lock för batteriet. Luckorna i silikongummi hade en tendens att lossna och falla bort, och då var mobilen inte längre vattentät.
Xcover 3 var stöt- och vattentålig men inte båda samtidigt. Ifall mobilen tappades i en vattenpöl så att bakluckan kom loss så kunde vatten ta sej in i elektroniken.

Xcover 4 och xcover 4s marknadsförs som ip68 och mil-std-810g. Tyvärr har mobilen samma svaghet som xcover 3 - bakluckan lossar om mobilen tappas i en vattenpöl. Till det kommer problemet med att ytterkanten spricker.
Jag har haft xcover 4 i bara två månader, och har redan två sprickor i kanten. En vid volymkontrollen och en bredvid hörlurskontakten.

Köp inte.
Caterpillar skulle vara ett alternativ, men de telefonerna dras med mjukvarubuggar.
Har nån erfarenhet av Oukitel eller Ulefone?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Skitmobil: Samsung Xcover 4(/4S)

Inlägg av EN brun böna »

Jag har sneglat lite på blackwieu och crosscall treeker, men skulle vilja veta mer om dem. Är det nån som har?
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Skitmobil: Samsung Xcover 4(/4S)

Inlägg av maskros »

Min erfarenhet av Xcover4 är att den är klart bättre än en vanlig, helt oskyddad, telefon. Jag har tappat den utan att locket ramlat av men det var ganska snälla omständigheter, och jag kan skölja av den när den är smutsig. Det är den jag har med mig på jobbet, på gården och i skogen. Men man måste vara lite rädd om den.

För besvärligare lägen har jag en annan telefon.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 763
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Skitmobil: Samsung Xcover 4(/4S)

Inlägg av FCR2 »

Vi har xcover på jobb. Att batteriluckan öppnar sig har vi löst med ett enkelt silikon skal. Funkar perfekt.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Skitmobil: Samsung Xcover 4(/4S)

Inlägg av vantohal »

Du, jag har en Blackview 6000 som jag tagit mycket bilder och sådär under vatten med och den har haft åtskilliga olyckor. Det har släppts andra BV-telefoner efter det, men de kan jag ingenting om. Men min 6000 har hängt med i 4 år nu även om den sista året mest följt med som nödtelefon med ett kontantkort i sig.
Den har lite kul grejer som altimeter och PTT-knapp också. Inte en aning om altimetern fungerar dock, haha.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Skitmobil: Samsung Xcover 4(/4S)

Inlägg av Obstinat »

Min xcover 4s lever sitt eget liv ibland! Plötsligt är ringsignalen på lägsta eller teckenstorleken minimal osv...
Kan ju vara så att mobilen är upplåst o hamnar i fickan o hittar på egna bus :D

Annars tycker jag att laddkontakten är det stora bekymret då det samlas skit/ludd där som leder till dålig kontakt vid laddning.
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Skitmobil: Samsung Xcover 4(/4S)

Inlägg av Scoo »

Har Xcover4 i silikonfodral och har inte märkt av problematiken. X4 finns även inom finska försvaret som vanlig tjänstetelefon åt anställda.
För mina barns skull
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Skitmobil: Samsung Xcover 4(/4S)

Inlägg av Jakob »

Scoo skrev: 24 okt 2020 15:10 Har Xcover4 i silikonfodral och har inte märkt av problematiken. X4 finns även inom finska försvaret som vanlig tjänstetelefon åt anställda.
Om den markandsförs som mil-std-810g så ska den inte behöva silikonfodral. Nu med två sprickor i höljet blir det att skaffa fodral och hoppas på det bästa.
Jag har haft telefoner tidigare som varken varit IP68 eller mil-std-810g, och de har hållit bättre än den här.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"