Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Radio, kameror, larm och liknande.
Ursus

Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Ursus »

Om jag nu går och skaffar en Baofeng som kommer åt amatörradiobanden; och skiten träffar fläkten innan jag hunnit skaffar certifikat - vilka juridiska påföljder skulle det kunna få för mig om jag måste använda den för kommunikation i en lagom brun situation? Nu pratar vi inte om total kollaps där lagens långa arm slutar existera, utan kravaller eller andra attentat där denna kommunikationsväg är den enda möjliga?

Oaktat om nöden-bryter-lag eller ej, ponera att radio används som så under en händelse av mig, och rättsväsendet efter sagda händelse i sin småaktighet vill straffa mig, vilka påföljder skulle det kunna få?

Är bara nyfiken för ren risk-belöning-analys.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av entropi »

Finns det någon baofeng som sänder på amatörradioband? Om du pratar om de marina VHF -banden så: ingenting.
Åtminstone om du använder radion som man ska.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av reboot »

"Personer som använder utrustningen bryter mot lagen om elektronisk kommunikation, vilket kan ge böter eller fängelse upp till sex månader. I detta fall, där militär radioanvändning riskerar att störas, kan användningen klassas som grovt sabotage enligt brottsbalken och därmed ge påföljder från som lägst två års och upp till livstids fängelse."

https://www.ssa.se/olaglig-radioanvandn ... ga-straff/ så undvik militära & flygradiofrekvenser.... :ugeek:

I verkligheten är det väl ingen som bryr sig så länge du inte stör någon annan, men amatörer brukar vara känsliga för "Svartfötter" på amatörbanden och bli väldigt upprörda.
Men det var hårdare förr, då spioner använde kortvågsradio för kommunikation. T.ex Stig Wennerström sände och mottog instruktioner från Sovjet på kortvåg med amatörutrustning.

Med en Baofeng med en räckvidd på några kilometer är risken liten att du stör någon i dina trakter eller blir betraktad som spion :bandit:
Du har ju de tillåtna frekvenserna i den tidigare Baofengtråden om manuell programmering av Baofeng, både på VHF & UHF.
viewtopic.php?f=38&t=386
Vill du inte bli så enkelt avlyssnad, kan man gå ner några steg under kanal 1 på PR eller PM-banden. :rambo: (ej tillåtet)
Här finns lite info att kolla lokalt hos dig vilka frekvenser du ska undvika: https://www.frekvenslista.se/

I dokumentet nedan från PTS finns ett antal "känsliga" frekvenser som också bör undvikas.
https://www.pts.se/globalassets/startpa ... 2019-1.pdf
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av reboot »

entropi skrev: 06 sep 2021 19:03 Finns det någon baofeng som sänder på amatörradioband? Om du pratar om de marina VHF -banden så: ingenting.
Åtminstone om du använder radion som man ska.
Alla VHF/UHF-Baofenger kan sända både på 144 & 432MHz amatörbanden (2m- & 70cm-banden) och marina VHF-bandet !
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Sterb »

reboot skrev: 06 sep 2021 19:27 I verkligheten är det väl ingen som bryr sig så länge du inte stör någon annan, men amatörer brukar vara känsliga för "Svartfötter" på amatörbanden och bli väldigt upprörda.
Kan bara hålla med.

Passar även på att säga att PTS idag är helt värdelösa på att jaga rätt på sådana som använder "otillåtna frekvenser",
finns i princip ingen risk i ett sådant nyttjande av RF-spektrumet (baserat på egen erfarenhet med skarp anmälan).
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av entropi »

reboot skrev: 06 sep 2021 19:31
entropi skrev: 06 sep 2021 19:03 Finns det någon baofeng som sänder på amatörradioband? Om du pratar om de marina VHF -banden så: ingenting.
Åtminstone om du använder radion som man ska.
Alla VHF/UHF-Baofenger kan sända både på 144 & 432MHz amatörbanden (2m- & 70cm-banden) och marina VHF-bandet !
Ja, men vad är det för amatörradiosändningar som pågår på de banden? Trodde det mest var licensfri PMR, marin/jakt, kanske flygtrafik osv där.
Har licens för marin VHF, men minns ärligt talat inte mycket då jag inte underhållt kunskapen på många år.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av reboot »

entropi skrev: 06 sep 2021 22:00
reboot skrev: 06 sep 2021 19:31
entropi skrev: 06 sep 2021 19:03 Finns det någon baofeng som sänder på amatörradioband? Om du pratar om de marina VHF -banden så: ingenting.
Åtminstone om du använder radion som man ska.
Alla VHF/UHF-Baofenger kan sända både på 144 & 432MHz amatörbanden (2m- & 70cm-banden) och marina VHF-bandet !
Ja, men vad är det för amatörradiosändningar som pågår på de banden? Trodde det mest var licensfri PMR, marin/jakt, kanske flygtrafik osv där.
Har licens för marin VHF, men minns ärligt talat inte mycket då jag inte underhållt kunskapen på många år.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Amatörradio
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
taxerman
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 sep 2021 13:00

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av taxerman »

Det är väldigt tyst på 2m och 70cm unförtiden, jag kan inte tänka mig att det är någon som bryr sig tillräckligt mycket för att skicka ut en pejlarbil.

För ett antal år sedan var det många som sände med väldigt höga effekter på 27MHz, men dom fick bara ett brev från PTS som bad dom att sluta.

https://ham.se/threads/nyvaeckt-intress ... 930/page-9
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av reboot »

Så här ser dom ut när dom kommer!
Televerkets pejlare på utryckning från Farsta
2A2EEA2C-F2FC-4E25-A728-7A1FEE91AF60.jpeg
2A2EEA2C-F2FC-4E25-A728-7A1FEE91AF60.jpeg (67.88 KiB) Visad 1622 gånger
812F0F7C-2AC3-46CC-B2F7-D3B746640AE8.jpeg
812F0F7C-2AC3-46CC-B2F7-D3B746640AE8.jpeg (37.24 KiB) Visad 1622 gånger
!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ursus

Re: Amatörradio utan certifikat - juridiska konsekvenser?

Inlägg av Ursus »

:lol: Läckert!

Old school; bättre tider.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"