27mhz eller 69mhz?

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Bolfink »

Vi funderar på att skaffa handradio, men vad är bäst och ger mest för pengarna (ca 1500sek)?
Var hittar man mest folk att lyssna/prata med? (27 el 69)
/Bolfink
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Marie »

Sorgligt men sant är det att..... PR-banden är mer eller mindre utdött..
De med radiointresse har skaffat amatörCert och 90% av dem föredrar helt andra frekvenser, även om många fortfarande har möjligheten att sända på 27.
Det finns nog fler 27 apparater än 69 apparater liggandes på folks vindar o förråd, så skulle internet och telefoni gå ner, så tror jag att det är större chans att "nå ut" på 27 bandet.
Jag har 27 riggar liggandes och riktigt ruskigt bra antenner både för bil och hus.. Men allt det är nedpackat, för 27 är dött.. Lite skipp kan man lyssna på och få kontakt med.. men det är allt.

Så satsa hellre på en apparat som öppnad tar 155MHz och PMR banden 446 eller vad attan de ligger på.. Samt marin frekvenserna är "bra att ha" när skiten händer. Jag har det inte tyvärr.. Men skulle jag ha möjlighet till utrustning så är det de banden jag skulle prioritera.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
pepparen
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 sep 2021 09:49

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av pepparen »

Jag skulle satsa på 155MHz jaktradio för "taktiskt" bruk, dvs inom en eller två kilometer. 27MHz har otympliga antener, och räckvidden är inte mycket bättre(om man bortser från tillfälliga skip). Är inte säker på att man kan höra så mycket på 27/69, lyssna på radiofrekvenserna på någon websdr, nätverksradio som finns online, och kolla.
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1409
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av jr_36 »

UHF/VHF föreslår jag då, både jaktkanalerna och PMR (dvs clasohlson radio) lär till slut ha trafik vid större incidenter. Har också 27or av samma anledning som ovan. Har då både en 27a och baofeng (UHF/VHF) alltid liggandes i bilen.

För 1500sek får du ganska många baofengs, köp en drös sådana och lägg in PMR/SRBR/Jakt och dela ut till familj&preppervänner.

Ska man nå långt är kortvåg alltid vägen att gå. Man kan börja med en Tecsun (mottagare). Mer info om dessa och kanalplaner finns häromkring.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av bastard »

jag frågar om du har folk som du i förväg har planer för kontakt?
eller bara hoppas på det om något händer?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Bolfink »

The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av maskros »

Föreslår 82an för att den tål lite mer.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
pepparen
Inlägg: 17
Blev medlem: 29 sep 2021 09:49

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av pepparen »

Om du behöver mer räckvidd är det ganska enkelt att använda en extern antenn, även om det bara är en vanlig dipol som sitter på taket, så är det betydligt bättre än att använda den inbyggda antennen. Är man sugen på att nå någon kompis som bor en bit bort funkar det även med en Yagi-antenn, finns att köpa på ebay tex.
XEO
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 feb 2020 17:05

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av XEO »

Vi vald att inte använda 155 mhz här det används av båttrafiken och jakt , företag. Pmr 446 mhz är ett lek band för barn med 8 kanaler.
Vi använder 27 mhz här det är mest prat på helgerna och kvällar kanal 24 usb . Det är inte mycket problem med störande prat .
När jag är ute i skogen så tar med en 27 mhz handapart och en kast antenn som jag hänger upp i tex ett träd då får man bättre mottagning och sändning. 69 mhz valde vi bort . Jag är radioamatör och kör 27 mhz .både i mitt QTH och portabelt i skogen.
Ra180.
Användarens profilbild
Bolfink
Inlägg: 47
Blev medlem: 22 feb 2021 14:55

Re: 27mhz eller 69mhz?

Inlägg av Bolfink »

Läste i Dagens Industri att 3G och 2G näten kommer släckas snart - inom några år.
Så vi funderar på 27mhz.
A) den är visst fri? dvs inga licenser mm?? Så jag fattat allt rätt.... :?
B) den kan nå några mil?, vilket räcker f kontakt till/freån jobb o liknande? (:) :arrow: (:)
Är inte vidare förtjust i5G då det är än mer spårning mm. Så vill man gå under radarn blir det nog 27mhz. :para:
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.

Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"