Hemlarm

Radio, kameror, larm och liknande.
Användarens profilbild
Herr Klöver
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2019 20:14

Hemlarm

Inlägg av Herr Klöver »

Jag reser ganska mycket i arbetet. Det gör att jag är borta från mitt hem en del och tänkte skaffa lite säkerhetslösningar. Var rekommenderar den samlade klokskapen här? Jag har en normal villa i ett villakvarter utan någon direkt hög brottslighet utöver de allt vanligare bostadsinbrotten.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hemlarm

Inlägg av bastard »

finns olika lösningar

dels sådant du äger occh fixar själv, dels sådant som du betalar månadsavgift för

har du fast internet?

https://www.byggahus.se/forum/threads/a ... st-3329079

läs den tråden, finns mycket om andra system med

och kolla även om det med kamror som kan annvändas ihop eller självständigt

du har möjliga utlarmningsvägar, mobilnät och fast internet för push och mail
samtal, sms och push, gör du rätt kan du ha två mobiler och ha då två olika operatörer

eller skaffa hund
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Hemlarm

Inlägg av Marie »

hmm.. om du reser mycket så skulle jag nog välja ett larm med väktare som åker ut vid larm.
Jag skulle även sätta in ett sekundärt system med egen kameraövervakning som går till en gömd enhet (ha inte alla kameror via trådlöst, det är lätt att störa ut.)
Går larmet, så har du egen film på förövare, och hur väktare o polis agerar som de inte kan se eller vet om.

Som Bastard säger.. ha fler utlarmningsvägar med egen strömbackup ifall tjuvarna slår ut elen, som får din router, din egna larmenhet o allt att slockna.
Man kan även ha informations utlarmning ifall systemet tappar strömmen eller en av utlarmingsvägarna.. internet eller gsm eller hederlig telefonlina.

En fiffig lösning är att fråga grannen om man kan få låna deras internetuppkoppling eller hemtelefon.. då kan du ha en trådlös enhet som aktiverar en mottagare som sänder ut larm till dig från grannens internet eller hemtelefon.. Denna ska ligga på en frekvens som inte vanliga köpes störsändare kan störa ut.. så även om de slår ut din el, ditt internet o klipper din telefonlina och riggare en störsändare, så kan ett larm gå ut iallafall.
Men som sekundärt larm(eller hemmabyggt som primärt) kan man ta till det mesta, bara fantasin som sätter gränserna.. Så länge du inte grillar tjuvarna med 100tusen volt förstås. :twisted:

Vilket snart bastard kommer göra en tummen upp på som skojig ide att ha grillfest. :lol:

Edit:
Jag föreslår även att du inte ska kunna slå av larmet via internet, utan du behöver vara på plats.
Med dagens cyberbrottslighet, hobbyhackers osv, så är det en väldigt stor sårbarhet.
Det ska bli intressant den dagen tjuvar har hackat systemet, larmat av huset och låst upp dörren via internet..... kommer försäkringsbolaget betala ut då? :hm:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
kullamannen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 maj 2019 04:42

Re: Hemlarm

Inlägg av kullamannen »

bastard skrev: 30 jun 2019 22:02 eller skaffa hund
Funkar dåligt om man är bortrest och laglydig. Om man är bortrest och inte bryr sig om djurskyddslalgen kan det såklart finnas fördelar ur brottsbekämpningssyn med att vovven är jättehungrig,
Winter is coming
kullamannen
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 maj 2019 04:42

Re: Hemlarm

Inlägg av kullamannen »

En stor fördel med väktaranknytna larm när man är bortrest: om det är inbrott och en dörr lämnas öppen eller ett fönster krossas, då kommer vaktbolaget se till att husets skal återställs.

Det har två fördelar försäkringsmässigt, dels räknas det som inbrott nästa gången någon tar sig in, eftersom de fick forcera skalskyddet igen. Och dels blir det inga fuktskador från regn och snö. Försäkringen täcker nämligen bara skador som uppstår plötsligt, och har du en dörr ståendes öppen i två veckor och det kommer in massa snö som smälter och bjälklaget ruttnar - ja då är det inte en plötsligt uppstått skada :(
Winter is coming
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hemlarm

Inlägg av Tank »

Håller med om larm med väktarutryck. :up:

Skaffa även det där stora tunga vapenskåpet som är bultad i betongplattan så att du har ett bra ställe att lägga värdesakerna i och det blir lite svårare för tjuvarna att bara lyfta med sig sakerna.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10341
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hemlarm

Inlägg av bastard »

kullamannen skrev: 01 jul 2019 05:58
bastard skrev: 30 jun 2019 22:02 eller skaffa hund
Funkar dåligt om man är bortrest och laglydig. Om man är bortrest och inte bryr sig om djurskyddslalgen kan det såklart finnas fördelar ur brottsbekämpningssyn med att vovven är jättehungrig,
inte ska man plåga hundar, men ofta så spanar dom och stryker ställen som har hund, så bara att ha hund kan hjälpa, även om den inte är i huset

väktare är en sak, dom är som sagt ok att ha till att skicka efter folk till att ordna skador, sällan dom hinner göra något annat

grannsamverkan är bättre, eller kompisar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Herr Klöver
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2019 20:14

Re: Hemlarm

Inlägg av Herr Klöver »

Ajax verkar intressant, som i länken ovan. Ska kolla vidare. Tack alla för era tankar!
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hemlarm

Inlägg av Tank »

Jaha, då ringer mobilen 04.10 under natten som gick. :shock:
Wtf, hinner inte svara men tar upp mobilen och ser att jag har ett, nej två larmmail från vaktbolaget. Suck!
Ringer upp dom och mycket riktigt, jag har inom tio minuter tre inbrottslarm i huset.
De har redan skickat rycket till min bostad.
Nu är det bara att vänta.
Under tiden rullar scenarios och tankar genom huvudet.
Har jag gjort alla vanliga förberedelser etc? :hm:
En kvart senare återrapporterar dom att allt ser bra ut.
Ingen åverkan eller dylikt.
MTF fellarm, igen! Murphy verkar inte alls gilla mitt larm.
Får ta och fixa ett eget alternativ nu med kameror överallt. :evil:

En är ingen, två är...

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Herr Klöver
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 jun 2019 20:14

Re: Hemlarm

Inlägg av Herr Klöver »

Jag har installerat larmet nu!

Blev ett Ajax med alla former av detektorer, inklusive brandvarnare med kolmonoxiddetektion, utomhussiren, rörelsesensorer, magnetkontakter osv. Allt kopplat till larmcentral givetvis.

Än så länge är jag nöjd.
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"